Berichten: 9.865
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Toeren maken geeft niks. Mijn 66's gingen met slechts 47 pk door tot 140, een heel verantwoorde snelheid, met een prettig razend blokje, had ik helemaal geen last van vergeleken met het wind- en bandenkabaal.
Het verbruik was zo ongeveer bij elke snelheid gelijk, 1:10, ook prima.
Jammer van de enorme weerstand in de overbrenging. Maar de auto bleef wel lekker zonder handrem staan op een vals plat.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 270
Topics: 30
Lid sinds: Feb 2010
De 340 met 1700-motor rijdt ook heerlijk. Verbazend stil (kan een nieuwe auto nog een puntje aan zuigen), erg soepel en snel in toeren klimmend. Alleen jammer dat er pas boven 2500 tpm wat gebeurt.
Als je schakellui wilt rijden met veel koppel, moet je echt de 2-liter hebben. Een 1400 maakt vooral op de snelweg veel toeren, maar of het nou echt herrie is... bij een oud redblock heb je het idee dat het ding ontploft als je boven 3500 tpm komt, een 1400 snort dan juist heel tevreden.
1981 Volvo 343 2.0 GLS, 1981 Volvo 345 2.0 GLS, 1983 Volvo 360 2.0 GLS sedan, 1990 Volvo 460 1.7 GLEi, 1990 Volvo 940 2.3 GL
Berichten: 348
Topics: 18
Lid sinds: Jan 2010
Met dat laatste heb je wel gelijk ja, die RedBlocks klinken echt niet lekker hoog in de toeren. Hoewel het blok het makkelijk kan hebben natuurlijk. Ik heb zowel een 340 CVT 1.4 gehad en een 740 B230F en wat je zegt komt heel bekend voor.
Berichten: 2.851
Topics: 60
Lid sinds: Sep 2010
Oldschool herrie is dat ;D
Berichten: 270
Topics: 30
Lid sinds: Feb 2010
;D
Ach... ik rijd toch nooit harder dan 100 met de 345. Dankzij de vijfbak doe ik alles boven 80 in z'n 5, gaat prima. In een "lichte" auto als een 300-serie is de 5 een volwaardige versnelling i.p.v. een overdrive. Een vrachtwagen inhalen gaat dus ook relatief snel.
Laat ik het zo zeggen; het is duidelijk te merken dat dit ontwerp nooooit bedoeld is voor een 2-liter blok, je hebt het idee dat de neus loskomt van de grond als je harder dan 120 gaat. Met het nieuwe model gaat het stukken beter.
1981 Volvo 343 2.0 GLS, 1981 Volvo 345 2.0 GLS, 1983 Volvo 360 2.0 GLS sedan, 1990 Volvo 460 1.7 GLEi, 1990 Volvo 940 2.3 GL
Berichten: 142
Topics: 3
Lid sinds: Jan 2010
Wat betreft wegligging bij hoge snelheden, dat kan ook heel goed aan de banden liggen. Ik had ooijt een Nissan Almera die bij snelheden boven de 100 alle kanten op leek te gaan, met heel weinig gevoel in het stuur, echt een oncomfortabele ervaring. Ik dacht dat het bij de auto hoorde, totdat er nieuwe voorbanden opgingen (van een ander merk dan er eerst opzat). Echt, een wereld van verschil!
Berichten: 270
Topics: 30
Lid sinds: Feb 2010
1981 Volvo 343 2.0 GLS, 1981 Volvo 345 2.0 GLS, 1983 Volvo 360 2.0 GLS sedan, 1990 Volvo 460 1.7 GLEi, 1990 Volvo 940 2.3 GL
Berichten: 270
Topics: 30
Lid sinds: Feb 2010
Helemaal vergeten te zeggen, maar deze 345 heeft dus afgelopen VKB op de Volvo 300 Club stand gestaan:
Foto's met dank aan Steven M. en Chris K. van de V3C!
Sinds de VKB heb ik er Ã
Ã
n rit mee gemaakt, sindsdien staat 'ie in de schuur. Omdat de auto zo vreselijk mooi maar vooral zeldzaam is (er staan er nog 5 geregistreerd in NL) rijd ik er in de winter niet mee.
Voor de winterritten heb ik twee maanden terug een 343 GLS gekocht. Zo'n model is zo mogelijk nog zeldzamer dan mijn 345, maar "gelukkig" is de 343 in matige staat dus zoveel gewetensbezwaren heb ik niet. En bovendien heb ik alleen in het weekend een auto nodig (ik rijd maar iets van 50-100 km per maand in de winter), dus zoveel pekel ziet 'ie niet.
Het ziet er naar uit dat ik komend voorjaar die 343 ga restaureren. Ik kan het niet laten. Als er interesse is, wil ik best een apart showroomtopicje maken voor die auto.
1981 Volvo 343 2.0 GLS, 1981 Volvo 345 2.0 GLS, 1983 Volvo 360 2.0 GLS sedan, 1990 Volvo 460 1.7 GLEi, 1990 Volvo 940 2.3 GL