23 June 2011, 00:20
Zie ik toch liever de originele 345GLS, ik heb niks met wit in combinatie met spoilers en striping.
1981 345 GLS
|
23 June 2011, 00:20
Zie ik toch liever de originele 345GLS, ik heb niks met wit in combinatie met spoilers en striping.
23 June 2011, 06:39
Ik wil natuurlijk niemand beledigen, maar de 300-serie is toch wel een beetje een bejaardenbak
![]() ![]() Ik lees dat de auto een B19 heeft, ik dacht dat de 34X-serie een 1.4 liter motor had, of is dat alleen de latere (meer vierkante) serie? Maar ik kan me goed voorstellen dat een B19 weinig moeijte heeft met een 340 en dat je er dus best lekker mee door kan rijden. Overigens, het valt mij dat deze 345 van 1981 er een stuk "gedateerder" uitziet dan een 240 van 1981. Dan een discussievraag: wat is de reden dat je veel minder ouwe 300-s ziet rijden dan 200-s? Is het een probleem van betrouwbaarheid? Of meer een imago-probleem en minder liefhebbers? Natuurlijk, er zijn minder mensen enthousiast om een boodschappenauto'tje op te knappen dan een fraaije 264 GLE.
23 June 2011, 09:30
Bedankt voor de (positieve!) reacties
![]() Dat er nog maar zo weinig van rondrijden heeft twee redenen: 1. de reputatie 2. de prijs; voor 250 euro heb je een leuke auto die ideaal voor de cross is! Daar worden ze echt heel veel voor gebruikt. De 360's (met 2-liter motor) worden veel gebruikt op het circuit, omdat ze zo goedkoop zijn maar toch veel vermogen i.c.m. rwd hebben. In totaal zijn er meer dan een miljoen geproduceerd.... @ WvR: deze 345 is een zeer zeldzame variant, deze heeft namelijk nog de neus zoals door DAF ontworpen ind e jaren zeventig. De eerste 343's en 345's hadden deze voorkant, met ronde reflectoren in de koplampen. Om die grote motor in zo'n ontwerp te krijgen, moest er wel eea worden aangepast. Deze auto heeft een torque-tube constructie (gejat van Porsche), het voorfront moest veranderd worden i.v.m. de grote radiateur en grote motor en de motorkap heeft een "powerdome" gekregen omdat de kap zoals op de 1400's tegen het blok aan zou stuiteren. Halverwege 1981 kwam het nieuwe ontwerp, met de nieuwe neus ![]() Deze oogde wat stoerder, had een 10x betere stroomlijn en het paste allemaal net wat beter. Van deze variant rijden er nog wat meer rond, maar ook deze worden zeldzaam. Vanaf 1980 is de B19 leverbaar geweest in de 343/345, dit is te herkennen aan de 'S' in de typenaam (DLS of GLS), in 1982 veranderde de serie in 340 of 360 waarvan de 360 de 2-liter motor had (dit kan dus ook een hatchback zijn, het werkt niet hetzelfde als bij de 440/460). Het zijn echt heerlijke auto's, veel ruimte, je kunt er alles mee. Een 240 in een wat kleiner, goedkoper jasje zeg maar. Deze dingen zijn ook heel veel gebruikt in de lease, met name de Diesel. Ik krijg er nogal eens reacties op, helaas ook zeer regelmatig "Ha, die is van je opa zeker?!". Heel jammer als je bedenkt hoeveel ik al aan de auto verspijkerd en besteed heb. In 99 v.d. 100 gevallen worden dergelijke opmerkingen trouwens gemaakt door mensen die nog nooit in zo'n auto gereden hebben... : ![]()
1981 Volvo 343 2.0 GLS, 1981 Volvo 345 2.0 GLS, 1983 Volvo 360 2.0 GLS sedan, 1990 Volvo 460 1.7 GLEi, 1990 Volvo 940 2.3 GL
23 June 2011, 10:00
Dat geloof ik wel ja. Helaas verander je het imago van zo'n auto niet zomaar, maar wie weet is dat in de toekomst anders. Aan de andere kant koop je niet een auto voor iemand anders, dus het feit dat je er zelf blij mee bent is het belangrijkst natuurlijk.
Patrick Volvo 240 DL - 1986 - B230A - M47
Volvo 940 - 1997 - B230FK - M90
23 June 2011, 10:31
Het model is natuurlijk vreselijk (vooral de sedan) maar ik ben wèl een 360 fan. Meest ondergewaardeerde Volvo ooit. De laatste die ik had was een witte GLT en dat ding tikte gewoon de 200 aan. Ja ik zou er best nog een willen hebben, een 3 deurs welteverstaan, maar vind er maar eens een!!
Ga dus vooral door. [img width=800 height=597]http://img696.imageshack.us/img696/5143/img0733p.jpg[/img] Uploaded with ImageShack.us [img width=800 height=597]http://img163.imageshack.us/img163/1389/img0732tj.jpg[/img] Uploaded with ImageShack.us
Groeten van Frans
23 June 2011, 10:43
De onwetendheid van mensen maakt dat dit zo'n ondergewaardeerde auto is.
Bij Volvo is men te laat de 340 gaan doorontwikkelen en kwam daardoor niet meer van z'n bejaardenstatus af. In technisch opzicht vind ik dat ie nog boven een 240 staat. -redblock (met als hoogtepunt de 2ltr inj.) -torquetube -90 graden gekantelde aluminium M47
Volvo Amazon , 1966 B230FK , 15G op 0,6 bar.
23 June 2011, 10:58
De meeste mensen denken bij een 340......aan een oma'tje in een donkerblauwe 340, 1.4 winner met variomatic
![]() Niet mijn droomauto maar een 360 met een echte volvo motor erin kan me ook wel bekoren. Deze 345 GLS is ook leuk, ook met de oude voorkant met de iets wat zielige blik ![]()
Volvo 244 DL 1974
23 June 2011, 11:25
Ik ben in de eerste plaats een liefhebber van de Volvo's uit de j. 70 en 80, net omdat ze zodanig lelijk en hoekig zijn, dat het gewoon mooi wordt! ;D Ik kan een 340/360 wel degelijk waarderen, meer dan een 740 of 940. Als er eentje langskom, zal ik 'm steeds hebben gezien. Zelfs mijn collega - die de 200-reeks oerlelijk vindt - vindt de 300-reeks ÃÃn van de betere (mooiere) oudere Volvo's en vindt zo'n gebakje nog wel iets hebben. Hij opperde op een gegeven moment dat het misschien wel wat kon zijn voor zijn vriendin, die zo langzamerhand toe is aan een nieuwe (tweedehands) auto. Toen we op zoek waren naar een daily, heb ik er nog even naar uitgekeken, maar uiteindelijk is het iets moderners geworden (Corsa). Het leuke is dat een 340 bijna geen drol kost ;D
In België zie je de 300-jes nog redelijk regelmatig in het straatbeeld. Het klopt wel dat dit dan bijna altijd in combinatie is met een bejaarde bestuurder. Maar 200-reeksen waren dat tot voor enkele jaren ook. De cult-status die de 240 in Nederland heeft, leeft helemaal niet in België. Als je er hier dan eentje zag.. jup, oudere bestuurder. Maar dat is stilaan aan het veranderen: een flinke hap van de 240's in het straatbeeld blijken inmiddels eigendom van een jong persoon. Hopelijk gaat de 340/360 ook die richting uit en verdwijnen ze niet. Mooi verslag, 345GLS. Ik heb al het geluk gehad jouw karretje 'live' te mogen zien op de VKB vorig jaar. Toen zat het plaatwerk duidelijk nog in de projectfase, maar wat is ie ondertussen opgeknapt! Hopelijk kan je er nog heel lang plezier aan beleven. Als er hier thuis niet zo moeilijk werd gedaan over het aantal Volvo's op de oprit, had ik ook graag nog een 340-je erbij ;D ![]()
28 June 2011, 02:29
Rubicon schreef:De cult-status die de 240 in Nederland heeft, leeft helemaal niet in België. Ik heb geen idee over de huidige cult-status. Maar ik kom uit wat men noemt "de betere kringen", en toen ik op de middelbare school zat (eind jaren '80, begin jaren '90), was de 245 de tweede auto die elk gezin moest hebben, met een hondenrek en een Golden Retriever. Erg Youp van 't Hek, dat wel. Tja, over de 340 kan je je afvragen of hij zijn tijd nou wel of niet ver vooruit was. Ik weet niet hoe de situatie in NL is op het moment, maar alhier zie je heel veel auto's met CVT. Dat is dan wel een moderne versie, met electronische regeling, en ik moet zeggen dat ik het prefereer boven een automaat of een handbak. De variomatic was te vroeg, denk ik, maar ook de ECVT (de "stalen duwband", jaren '80) was nou niet het spectaculaire succes dat men er destijds van verwachtte. Pas met de komst van volledige electronische regeling in combinatie met motoren met een hoog koppel bij weinig toeren is een CVT pas echt goed geworden. Met een 340 had je toch wel erg te maken met het "scooter-effect", namelijk constant en heel hoog in de toeren. Dus was de variomatic nou "zijn tijd vooruit" of een ontwikkeling waar uiteindelijk niemand echt op zat te wachten? Nederlanders zijn heel goed in het onwikkelen van Galapagos-technologie, technologie die een goed idee lijkt, maar uiteindelijk toch niet goed van de grond komt vanwege gebrek aan marktinzicht en/of gebrek aan implementatie. Wat voorbeelden: de kernreactor met natuurlijke circulatie (Doodewaard): een geniaal idee, een prima prototype, maar niemand zat erop te wachten (blijkbaar). Van Philips: CD-Video, CD-i, CARIN, DCC. Andere voorbeelden: de variomatic, Hyves, etc...
28 June 2011, 09:26
Met dat laatste ben ik het echt niet mee eens. Kijk eens naar de Nederlandse relatie met water. Er is geen enkel volk ter wereld wat zo goed is in waterweringstechniek. We staan er zelfs internationaal bekend om, kijk maar eens naar Discovery Channel. Dat is slechts een van de dingen waar ze hier goed in zijn. We staan gewoon bekend als een ondernemend volk, en voor een klein landje hebben we toch behoorlijk wat belangrijke dingen gerealiseerd. Het geld natuurlijk niet dat er alleen maar Nederlandse uitvindingen floppen. Dat is iets waar ze in ieder land last van hebben.
Patrick Volvo 240 DL - 1986 - B230A - M47
Volvo 940 - 1997 - B230FK - M90 |
« Ouder topic | Nieuwer topic »
|
Lijst met mogelijk verwante topics | |||||
Topic | Auteur | Reacties | Weergaven | Laatste bericht | |
Tank245 - Volvo 245 2.1 GL uit 1981 - Blauw Metallic | Tank245 | 72 | 42.594 |
29 November 2014, 18:57 Laatste bericht: Tank245 |
|
Deze 245'er van 1981 komt net nieuw kijken op het forum! | Bram met een 245 | 2 | 2.171 |
23 July 2012, 13:46 Laatste bericht: Jambon |
|
244 GL uit 1981 | AK244 | 15 | 9.042 |
24 May 2012, 23:34 Laatste bericht: Volvo 142 B23 |
|
Mijn Volvo 264 gl 1981 | rients | 35 | 15.405 |
26 March 2009, 21:37 Laatste bericht: Dirk242 |