22 June 2011, 14:11
Inmiddels lees ik al een poosje mee op dit forum en heb ik al meerdere keren dankbaar gebruik gemaakt van de kennis hier. Nu stel ik mezelf dus maar eens voor ;D
Een verhaaltje:
Mijn 1981 345 is in Born (Limburg) van de band gerold, net als z´n collega´s, daarna verhuisd naar Deinze, waar hij nieuw is afgeleverd door garage Dhondt-Fraeyman (namen van eigenaars weet ik wel, maar zet ik hier niet neer).
Hij is toen jaren in eigendom geweest van een commandant van de Belgische Rijkswacht en heeft altijd in de garage van een grote villa overnacht. De wagen is vanaf nieuw onderhouden door zijn broer die in 1981 een Volvo-garage oprichtte. Toen de beste man overleed, is de wagen verkocht aan een man uit Dentergem. Deze is kort erna ook overleden, en toen is zijn vrouw ermee gaan rijden. Dit echtpaar woonde in een kasteelhoeve, dus ook gedurende deze periode heeft de auto in stijl binnen overnacht. Omdat de wagen geen stuurbekrachtiging had, werd ´ie begin jaren 90 ingeruild op een S40 (nog steeds bij die Volvo-specialist).
Toen is de 345 gekocht door een bekende uit het Belgische Volvo-wereldje (dhr. Rommelaere, waar ik nog altijd contact mee zoek), die hem als projectauto had.
Rond 2000 is er schade gereden aan de auto, provisorisch hersteld, en vloog de koppeling eruit. Toen heeft de oprichter van de Nederlandse Volvo 300 Club de wagen gered van sloop, en begonnen aan restauratie (nieuwe dorpels, wielkastranden gedeeltelijk, nieuwe binnenschermen). In 2008 heb ik de auto gekocht, ik was toen 16, en de auto had toen al jaren volledig stilgestaan. Hij was nog altijd niet ingevoerd in NL. Dit heb ik gedaan in april 2009 (eerst moest de versnellingsbak vervangen worden, die was stuk).
Daarna ben ik begonnen aan groot technisch onderhoud. Remmen gereviseerd, carburateur gereviseerd, vijfbak met speciaal differentieel eronder (zat een 4/bak onder) voor lage toerentallen, klepspeling bijgesteld, d/riem vervangen, dynamo gereviseerd etc. Een hagelnieuwe koppeling zat er al in.
In 2010 ben ik begonnen met het plaatwerk. Die schade van 2000 is professioneel gefixt, laswerk afgemaakt, laswerk uitgebreid (paravan, portieren, wielkasten) en deels opnieuw gespoten. Inmiddels had ik m´n rijbewijs gehaald en nu rijd ik er al bijna een jaar mee. Uitsluitend hobbymatig, dat wel, en gewoon op benzine, LPG hoef ik niet.
Komende zomer ga ik er mee naar Frankrijk.
Dat was het verhaal in een notendop zo´n beetje 8)
Wat foto´s
ophalen in 2008
![[Afbeelding: DSCN2678_2.jpg]](http://i29.photobucket.com/albums/c255/Volvofiel/DSCN2678_2.jpg)
![[Afbeelding: DSCN2680_2.jpg]](http://i29.photobucket.com/albums/c255/Volvofiel/DSCN2680_2.jpg)
![[Afbeelding: DSCN2683_2.jpg]](http://i29.photobucket.com/albums/c255/Volvofiel/DSCN2683_2.jpg)
neusje erop
![[Afbeelding: DSCN2684_2.jpg]](http://i29.photobucket.com/albums/c255/Volvofiel/DSCN2684_2.jpg)
![[Afbeelding: DSCN2700_2.jpg]](http://i29.photobucket.com/albums/c255/Volvofiel/DSCN2700_2.jpg)
bak vervangen
![[Afbeelding: DSCN2784.jpg]](http://i29.photobucket.com/albums/c255/Volvofiel/DSCN2784.jpg)
![[Afbeelding: DSCN2787_2.jpg]](http://i29.photobucket.com/albums/c255/Volvofiel/DSCN2787_2.jpg)
en rijden maar...
![[Afbeelding: DSCN2888_2.jpg]](http://i29.photobucket.com/albums/c255/Volvofiel/DSCN2888_2.jpg)
![[Afbeelding: DSCN2884_2.jpg]](http://i29.photobucket.com/albums/c255/Volvofiel/DSCN2884_2.jpg)
in 2009 naar frankrijk geweest
![[Afbeelding: DSCN3126.jpg]](http://i29.photobucket.com/albums/c255/Volvofiel/DSCN3126.jpg)
![[Afbeelding: DSCN3116.jpg]](http://i29.photobucket.com/albums/c255/Volvofiel/DSCN3116.jpg)
![[Afbeelding: DSCN3141_2.jpg]](http://i29.photobucket.com/albums/c255/Volvofiel/DSCN3141_2.jpg)
inmiddels een voorraad onderdelen opgebouwd
![[Afbeelding: DSCN0386.jpg]](http://i29.photobucket.com/albums/c255/Volvofiel/DSCN0386.jpg)
dus deel 2 van de restauratie kon beginnen
![[Afbeelding: IMG_0686.jpg]](http://i29.photobucket.com/albums/c255/Volvofiel/IMG_0686.jpg)
![[Afbeelding: IMG_0695.jpg]](http://i29.photobucket.com/albums/c255/Volvofiel/IMG_0695.jpg)
![[Afbeelding: DSCN0402d.jpg]](http://i29.photobucket.com/albums/c255/Volvofiel/DSCN0402d.jpg)
![[Afbeelding: DSCN0409d.jpg]](http://i29.photobucket.com/albums/c255/Volvofiel/DSCN0409d.jpg)
![[Afbeelding: DSCN0408d.jpg]](http://i29.photobucket.com/albums/c255/Volvofiel/DSCN0408d.jpg)
![[Afbeelding: DSCN0417d.jpg]](http://i29.photobucket.com/albums/c255/Volvofiel/DSCN0417d.jpg)
![[Afbeelding: DSCN0423d.jpg]](http://i29.photobucket.com/albums/c255/Volvofiel/DSCN0423d.jpg)
![[Afbeelding: DSCN0540d.jpg]](http://i29.photobucket.com/albums/c255/Volvofiel/DSCN0540d.jpg)
![[Afbeelding: DSCN0447d.jpg]](http://i29.photobucket.com/albums/c255/Volvofiel/DSCN0447d.jpg)
![[Afbeelding: DSCN0467d.jpg]](http://i29.photobucket.com/albums/c255/Volvofiel/DSCN0467d.jpg)
![[Afbeelding: DSCN0471d.jpg]](http://i29.photobucket.com/albums/c255/Volvofiel/DSCN0471d.jpg)
![[Afbeelding: DSCN0486d.jpg]](http://i29.photobucket.com/albums/c255/Volvofiel/DSCN0486d.jpg)
![[Afbeelding: DSCN0493d.jpg]](http://i29.photobucket.com/albums/c255/Volvofiel/DSCN0493d.jpg)
![[Afbeelding: DSCN0505d.jpg]](http://i29.photobucket.com/albums/c255/Volvofiel/DSCN0505d.jpg)
![[Afbeelding: DSCN0524d.jpg]](http://i29.photobucket.com/albums/c255/Volvofiel/DSCN0524d.jpg)
![[Afbeelding: DSCN0530d.jpg]](http://i29.photobucket.com/albums/c255/Volvofiel/DSCN0530d.jpg)
![[Afbeelding: DSCN0551d.jpg]](http://i29.photobucket.com/albums/c255/Volvofiel/DSCN0551d.jpg)
![[Afbeelding: DSCN0545d.jpg]](http://i29.photobucket.com/albums/c255/Volvofiel/DSCN0545d.jpg)
![[Afbeelding: DSCN0566d.jpg]](http://i29.photobucket.com/albums/c255/Volvofiel/DSCN0566d.jpg)
[img width=450 height=600]http://i29.photobucket.com/albums/c255/Volvofiel/DSCN0591d.jpg[/img]
![[Afbeelding: DSCN0576d.jpg]](http://i29.photobucket.com/albums/c255/Volvofiel/DSCN0576d.jpg)
![[Afbeelding: DSCN0654d.jpg]](http://i29.photobucket.com/albums/c255/Volvofiel/DSCN0654d.jpg)
![[Afbeelding: DSCN0657d.jpg]](http://i29.photobucket.com/albums/c255/Volvofiel/DSCN0657d.jpg)
![[Afbeelding: DSCN0662d.jpg]](http://i29.photobucket.com/albums/c255/Volvofiel/DSCN0662d.jpg)
![[Afbeelding: DSCN0673d.jpg]](http://i29.photobucket.com/albums/c255/Volvofiel/DSCN0673d.jpg)
[img width=450 height=600]http://i29.photobucket.com/albums/c255/Volvofiel/DSCN0675d.jpg[/img]
![[Afbeelding: DSCN0669d.jpg]](http://i29.photobucket.com/albums/c255/Volvofiel/DSCN0669d.jpg)
daarna eens een poosje gereden emt de auto
[img width=337 height=600]http://i29.photobucket.com/albums/c255/Volvofiel/IMG_1263.jpg[/img]
[img width=480 height=600]http://i29.photobucket.com/albums/c255/Volvofiel/Afb004.jpg[/img]
goede voorschermen waren namelijk nergens te vinden!!
[img width=480 height=600]http://i29.photobucket.com/albums/c255/Volvofiel/Afb002.jpg[/img]
totdat...
[img width=480 height=600]http://i29.photobucket.com/albums/c255/Volvofiel/Afb014d.jpg[/img]
kaboem, een bmw achterop...
maar:
[img width=480 height=600]http://i29.photobucket.com/albums/c255/Volvofiel/Afb015d.jpg[/img]
ik had vrij weinig schade!
Inmiddels had ik nieuwe voorschermen gevonden, dus toen maar gelijk alles goed aangepakt
[img width=411 height=600]http://i29.photobucket.com/albums/c255/Volvofiel/IMG_4151_2.jpg[/img]
[img width=337 height=600]http://i29.photobucket.com/albums/c255/Volvofiel/IMG_4157.jpg[/img]
![[Afbeelding: IMG_4155.jpg]](http://i29.photobucket.com/albums/c255/Volvofiel/IMG_4155.jpg)
![[Afbeelding: IMG_4156.jpg]](http://i29.photobucket.com/albums/c255/Volvofiel/IMG_4156.jpg)
[img width=336 height=600]http://i29.photobucket.com/albums/c255/Volvofiel/IMG_4202_2-1.jpg[/img]
![[Afbeelding: IMG_4211_2.jpg]](http://i29.photobucket.com/albums/c255/Volvofiel/IMG_4211_2.jpg)
hagelnieuwe achterlichten erop
![[Afbeelding: IMG_4212.jpg]](http://i29.photobucket.com/albums/c255/Volvofiel/IMG_4212.jpg)
![[Afbeelding: DSCN0863_2.jpg]](http://i29.photobucket.com/albums/c255/Volvofiel/DSCN0863_2.jpg)
![[Afbeelding: IMG_4728_2.jpg]](http://i29.photobucket.com/albums/c255/Volvofiel/IMG_4728_2.jpg)
![[Afbeelding: IMG_4729_2.jpg]](http://i29.photobucket.com/albums/c255/Volvofiel/IMG_4729_2.jpg)
![[Afbeelding: IMG_4726_2.jpg]](http://i29.photobucket.com/albums/c255/Volvofiel/IMG_4726_2.jpg)
![[Afbeelding: IMG_4773_2.jpg]](http://i29.photobucket.com/albums/c255/Volvofiel/IMG_4773_2.jpg)
Dat is zo´n beetje het verhaal in een notendop
Reden van dit topic is vooral om de 300-serie ook eens aandacht te geven ent e laten zien dat ook deze wagens gekoesterd worden. Het zijn geen bejaardenbakken. Deze 345 is echt wel sneller dan een doorsnee 240, vergis je niet.
Desondanks rijd ik lekker rustig, lange afstanden 1:14, korte ritten 1:10, met een correct afgestelde B19A. Het moet wel een beetje goedkoop blijven voor een student als ik. Ik maak volop gebruik van mijn OV chipkaart waarmee ik doordeweeks gratis kan reizen, dus daar gebruik ik de auto niet voor. Hij staat lekker droog en warm in de garage thuis en komt elke week even buiten voor een ritje, eens in de maand voor een lange rit zodat alles goed warm wordt.
Ik ben benieuwd naar de reacties, eens zien of de 200-rijders dit beestje ook kunnen waarderen
Een verhaaltje:
Mijn 1981 345 is in Born (Limburg) van de band gerold, net als z´n collega´s, daarna verhuisd naar Deinze, waar hij nieuw is afgeleverd door garage Dhondt-Fraeyman (namen van eigenaars weet ik wel, maar zet ik hier niet neer).
Hij is toen jaren in eigendom geweest van een commandant van de Belgische Rijkswacht en heeft altijd in de garage van een grote villa overnacht. De wagen is vanaf nieuw onderhouden door zijn broer die in 1981 een Volvo-garage oprichtte. Toen de beste man overleed, is de wagen verkocht aan een man uit Dentergem. Deze is kort erna ook overleden, en toen is zijn vrouw ermee gaan rijden. Dit echtpaar woonde in een kasteelhoeve, dus ook gedurende deze periode heeft de auto in stijl binnen overnacht. Omdat de wagen geen stuurbekrachtiging had, werd ´ie begin jaren 90 ingeruild op een S40 (nog steeds bij die Volvo-specialist).
Toen is de 345 gekocht door een bekende uit het Belgische Volvo-wereldje (dhr. Rommelaere, waar ik nog altijd contact mee zoek), die hem als projectauto had.
Rond 2000 is er schade gereden aan de auto, provisorisch hersteld, en vloog de koppeling eruit. Toen heeft de oprichter van de Nederlandse Volvo 300 Club de wagen gered van sloop, en begonnen aan restauratie (nieuwe dorpels, wielkastranden gedeeltelijk, nieuwe binnenschermen). In 2008 heb ik de auto gekocht, ik was toen 16, en de auto had toen al jaren volledig stilgestaan. Hij was nog altijd niet ingevoerd in NL. Dit heb ik gedaan in april 2009 (eerst moest de versnellingsbak vervangen worden, die was stuk).
Daarna ben ik begonnen aan groot technisch onderhoud. Remmen gereviseerd, carburateur gereviseerd, vijfbak met speciaal differentieel eronder (zat een 4/bak onder) voor lage toerentallen, klepspeling bijgesteld, d/riem vervangen, dynamo gereviseerd etc. Een hagelnieuwe koppeling zat er al in.
In 2010 ben ik begonnen met het plaatwerk. Die schade van 2000 is professioneel gefixt, laswerk afgemaakt, laswerk uitgebreid (paravan, portieren, wielkasten) en deels opnieuw gespoten. Inmiddels had ik m´n rijbewijs gehaald en nu rijd ik er al bijna een jaar mee. Uitsluitend hobbymatig, dat wel, en gewoon op benzine, LPG hoef ik niet.
Komende zomer ga ik er mee naar Frankrijk.
Dat was het verhaal in een notendop zo´n beetje 8)
Wat foto´s
ophalen in 2008
![[Afbeelding: DSCN2678_2.jpg]](http://i29.photobucket.com/albums/c255/Volvofiel/DSCN2678_2.jpg)
![[Afbeelding: DSCN2680_2.jpg]](http://i29.photobucket.com/albums/c255/Volvofiel/DSCN2680_2.jpg)
![[Afbeelding: DSCN2683_2.jpg]](http://i29.photobucket.com/albums/c255/Volvofiel/DSCN2683_2.jpg)
neusje erop
![[Afbeelding: DSCN2684_2.jpg]](http://i29.photobucket.com/albums/c255/Volvofiel/DSCN2684_2.jpg)
![[Afbeelding: DSCN2700_2.jpg]](http://i29.photobucket.com/albums/c255/Volvofiel/DSCN2700_2.jpg)
bak vervangen
![[Afbeelding: DSCN2784.jpg]](http://i29.photobucket.com/albums/c255/Volvofiel/DSCN2784.jpg)
![[Afbeelding: DSCN2787_2.jpg]](http://i29.photobucket.com/albums/c255/Volvofiel/DSCN2787_2.jpg)
en rijden maar...
![[Afbeelding: DSCN2888_2.jpg]](http://i29.photobucket.com/albums/c255/Volvofiel/DSCN2888_2.jpg)
![[Afbeelding: DSCN2884_2.jpg]](http://i29.photobucket.com/albums/c255/Volvofiel/DSCN2884_2.jpg)
in 2009 naar frankrijk geweest
![[Afbeelding: DSCN3126.jpg]](http://i29.photobucket.com/albums/c255/Volvofiel/DSCN3126.jpg)
![[Afbeelding: DSCN3116.jpg]](http://i29.photobucket.com/albums/c255/Volvofiel/DSCN3116.jpg)
![[Afbeelding: DSCN3141_2.jpg]](http://i29.photobucket.com/albums/c255/Volvofiel/DSCN3141_2.jpg)
inmiddels een voorraad onderdelen opgebouwd
![[Afbeelding: DSCN0386.jpg]](http://i29.photobucket.com/albums/c255/Volvofiel/DSCN0386.jpg)
dus deel 2 van de restauratie kon beginnen
![[Afbeelding: IMG_0686.jpg]](http://i29.photobucket.com/albums/c255/Volvofiel/IMG_0686.jpg)
![[Afbeelding: IMG_0695.jpg]](http://i29.photobucket.com/albums/c255/Volvofiel/IMG_0695.jpg)
![[Afbeelding: DSCN0402d.jpg]](http://i29.photobucket.com/albums/c255/Volvofiel/DSCN0402d.jpg)
![[Afbeelding: DSCN0409d.jpg]](http://i29.photobucket.com/albums/c255/Volvofiel/DSCN0409d.jpg)
![[Afbeelding: DSCN0408d.jpg]](http://i29.photobucket.com/albums/c255/Volvofiel/DSCN0408d.jpg)
![[Afbeelding: DSCN0417d.jpg]](http://i29.photobucket.com/albums/c255/Volvofiel/DSCN0417d.jpg)
![[Afbeelding: DSCN0423d.jpg]](http://i29.photobucket.com/albums/c255/Volvofiel/DSCN0423d.jpg)
![[Afbeelding: DSCN0540d.jpg]](http://i29.photobucket.com/albums/c255/Volvofiel/DSCN0540d.jpg)
![[Afbeelding: DSCN0447d.jpg]](http://i29.photobucket.com/albums/c255/Volvofiel/DSCN0447d.jpg)
![[Afbeelding: DSCN0467d.jpg]](http://i29.photobucket.com/albums/c255/Volvofiel/DSCN0467d.jpg)
![[Afbeelding: DSCN0471d.jpg]](http://i29.photobucket.com/albums/c255/Volvofiel/DSCN0471d.jpg)
![[Afbeelding: DSCN0486d.jpg]](http://i29.photobucket.com/albums/c255/Volvofiel/DSCN0486d.jpg)
![[Afbeelding: DSCN0493d.jpg]](http://i29.photobucket.com/albums/c255/Volvofiel/DSCN0493d.jpg)
![[Afbeelding: DSCN0505d.jpg]](http://i29.photobucket.com/albums/c255/Volvofiel/DSCN0505d.jpg)
![[Afbeelding: DSCN0524d.jpg]](http://i29.photobucket.com/albums/c255/Volvofiel/DSCN0524d.jpg)
![[Afbeelding: DSCN0530d.jpg]](http://i29.photobucket.com/albums/c255/Volvofiel/DSCN0530d.jpg)
![[Afbeelding: DSCN0551d.jpg]](http://i29.photobucket.com/albums/c255/Volvofiel/DSCN0551d.jpg)
![[Afbeelding: DSCN0545d.jpg]](http://i29.photobucket.com/albums/c255/Volvofiel/DSCN0545d.jpg)
![[Afbeelding: DSCN0566d.jpg]](http://i29.photobucket.com/albums/c255/Volvofiel/DSCN0566d.jpg)
[img width=450 height=600]http://i29.photobucket.com/albums/c255/Volvofiel/DSCN0591d.jpg[/img]
![[Afbeelding: DSCN0576d.jpg]](http://i29.photobucket.com/albums/c255/Volvofiel/DSCN0576d.jpg)
![[Afbeelding: DSCN0654d.jpg]](http://i29.photobucket.com/albums/c255/Volvofiel/DSCN0654d.jpg)
![[Afbeelding: DSCN0657d.jpg]](http://i29.photobucket.com/albums/c255/Volvofiel/DSCN0657d.jpg)
![[Afbeelding: DSCN0662d.jpg]](http://i29.photobucket.com/albums/c255/Volvofiel/DSCN0662d.jpg)
![[Afbeelding: DSCN0673d.jpg]](http://i29.photobucket.com/albums/c255/Volvofiel/DSCN0673d.jpg)
[img width=450 height=600]http://i29.photobucket.com/albums/c255/Volvofiel/DSCN0675d.jpg[/img]
![[Afbeelding: DSCN0669d.jpg]](http://i29.photobucket.com/albums/c255/Volvofiel/DSCN0669d.jpg)
daarna eens een poosje gereden emt de auto
[img width=337 height=600]http://i29.photobucket.com/albums/c255/Volvofiel/IMG_1263.jpg[/img]
[img width=480 height=600]http://i29.photobucket.com/albums/c255/Volvofiel/Afb004.jpg[/img]
goede voorschermen waren namelijk nergens te vinden!!
[img width=480 height=600]http://i29.photobucket.com/albums/c255/Volvofiel/Afb002.jpg[/img]
totdat...
[img width=480 height=600]http://i29.photobucket.com/albums/c255/Volvofiel/Afb014d.jpg[/img]
kaboem, een bmw achterop...
maar:
[img width=480 height=600]http://i29.photobucket.com/albums/c255/Volvofiel/Afb015d.jpg[/img]
ik had vrij weinig schade!
Inmiddels had ik nieuwe voorschermen gevonden, dus toen maar gelijk alles goed aangepakt
[img width=411 height=600]http://i29.photobucket.com/albums/c255/Volvofiel/IMG_4151_2.jpg[/img]
[img width=337 height=600]http://i29.photobucket.com/albums/c255/Volvofiel/IMG_4157.jpg[/img]
![[Afbeelding: IMG_4155.jpg]](http://i29.photobucket.com/albums/c255/Volvofiel/IMG_4155.jpg)
![[Afbeelding: IMG_4156.jpg]](http://i29.photobucket.com/albums/c255/Volvofiel/IMG_4156.jpg)
[img width=336 height=600]http://i29.photobucket.com/albums/c255/Volvofiel/IMG_4202_2-1.jpg[/img]
![[Afbeelding: IMG_4211_2.jpg]](http://i29.photobucket.com/albums/c255/Volvofiel/IMG_4211_2.jpg)
hagelnieuwe achterlichten erop
![[Afbeelding: IMG_4212.jpg]](http://i29.photobucket.com/albums/c255/Volvofiel/IMG_4212.jpg)
![[Afbeelding: DSCN0863_2.jpg]](http://i29.photobucket.com/albums/c255/Volvofiel/DSCN0863_2.jpg)
![[Afbeelding: IMG_4728_2.jpg]](http://i29.photobucket.com/albums/c255/Volvofiel/IMG_4728_2.jpg)
![[Afbeelding: IMG_4729_2.jpg]](http://i29.photobucket.com/albums/c255/Volvofiel/IMG_4729_2.jpg)
![[Afbeelding: IMG_4726_2.jpg]](http://i29.photobucket.com/albums/c255/Volvofiel/IMG_4726_2.jpg)
![[Afbeelding: IMG_4773_2.jpg]](http://i29.photobucket.com/albums/c255/Volvofiel/IMG_4773_2.jpg)
Dat is zo´n beetje het verhaal in een notendop

Reden van dit topic is vooral om de 300-serie ook eens aandacht te geven ent e laten zien dat ook deze wagens gekoesterd worden. Het zijn geen bejaardenbakken. Deze 345 is echt wel sneller dan een doorsnee 240, vergis je niet.
Desondanks rijd ik lekker rustig, lange afstanden 1:14, korte ritten 1:10, met een correct afgestelde B19A. Het moet wel een beetje goedkoop blijven voor een student als ik. Ik maak volop gebruik van mijn OV chipkaart waarmee ik doordeweeks gratis kan reizen, dus daar gebruik ik de auto niet voor. Hij staat lekker droog en warm in de garage thuis en komt elke week even buiten voor een ritje, eens in de maand voor een lange rit zodat alles goed warm wordt.
Ik ben benieuwd naar de reacties, eens zien of de 200-rijders dit beestje ook kunnen waarderen

1981 Volvo 343 2.0 GLS, 1981 Volvo 345 2.0 GLS, 1983 Volvo 360 2.0 GLS sedan, 1990 Volvo 460 1.7 GLEi, 1990 Volvo 940 2.3 GL