Berichten: 1.244
Topics: 196
Lid sinds: Sep 2010
Ik heb een draadje op volvolvo over slecht koud starten, inhouden en afslaan gelezen. Mijn wagen heeft precies dezelfde verschijnselen. In dat draadje bleek dat het opgelost was door de stationaire hulpluchtregelaar te vervangen. Ik wil dit bij mijn auto ook controleren maar waar vind ik deze de stationaire hulpluchtregelaar?
[B23a, carburateur, 1984]
Het uitzicht is een stuk beter met de motorkap naar beneden ...
240 GL 1984/3 - B23A - B84_M47 [verkocht januari 2015]
240 GLE 1992/1 [MJ1991] - B230F - M47 [huidige auto]
Berichten: 1.778
Topics: 78
Lid sinds: May 2007
Een B23A heeft een Pierburgcarburateur met een choke en heeft gÃÃn hulpluchtregelaar.
Die vindt je alleen op de injectiemodellen....
Volvo Amazon , 1966 B230FK , 15G op 0,6 bar.
Berichten: 1.244
Topics: 196
Lid sinds: Sep 2010
Het is natuurlijk erg fijn dat ik mijn stationaire hulpluchtregelaar niet hoeft te 'vervangen'! Maar wat nu? Het slecht koud starten [heb trouwens het idee dat het vooral met vochtig weer optreedt] en het inhouden op de eerste 500 m gaat natuurlijk niet vanzelf weg.
Bougie- en bobinekabel zijn twee jaar oud. Vonken gaat prima met 123 ignition en zwaardere bobine.
Het probleem is er alleen met koude motor en dan alleen na verloop van enige tijd stilstand [een nacht]. Het gebeurt nooit als ik naar huis rijd maar wel 's ochtends.
Ik moet er nog even bij zeggen dat ik op lpg rijd en dat er bij starten op benzine wat backfires te horen zijn. Ik start trouwens meestal gewoon op gas.
Kan het zijn dat het mengsel de eerste tijd niet optimaal is? Als dat zo is wat zorgt er dan voor dat dat na opwarmen wel het geval is?
Het uitzicht is een stuk beter met de motorkap naar beneden ...
240 GL 1984/3 - B23A - B84_M47 [verkocht januari 2015]
240 GLE 1992/1 [MJ1991] - B230F - M47 [huidige auto]
Berichten: 6.718
Topics: 163
Lid sinds: Aug 2006
Backfires kan komen doordat het mengsel te arm is of de ontsteking niet op tijd staat.
En de kleppen hebben die nog voldoende speling?
Berichten: 1.244
Topics: 196
Lid sinds: Sep 2010
29 November 2012, 00:55
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 29 November 2012, 00:58 door Nicolaas H.)
Kleppen zijn ruim een jaar geleden gesteld. Ik zal de ontsteking nog eens nalopen. Ik zou het ontstekingspunt vroeger moeten instellen om backfire te voorkomen neem ik aan?
Is die late ontsteking ook meteen de reden dat de auto slecht start en na enige tijd toch weer als een zonnetje loopt?
Als je óp de verdeelkap kijkt, moet ik dan met de klok meedraaien om de ontsteking vroeger te krijgen?
Het uitzicht is een stuk beter met de motorkap naar beneden ...
240 GL 1984/3 - B23A - B84_M47 [verkocht januari 2015]
240 GLE 1992/1 [MJ1991] - B230F - M47 [huidige auto]
Berichten: 6.718
Topics: 163
Lid sinds: Aug 2006
29 November 2012, 01:07
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 29 November 2012, 01:11 door Dopski.)
Ik weet niet hoeveel km je het afgelopen jaar gereden hebt?
De klepspeling controleren is erg makkelijk en moet wel regelmatig gebeuren, als je op gas rijdt zeker.
Ik zou niet zomaar aan de verdelerkap draaien om ff te proberen, een stoboscoop is wel handig. Weet je ook gelijk of hij goed staat of niet, misschien staat die wel prima.
edit: ik zie net dat de backfires alleen zijn tijdens starten op benzine en niet op gas?
Berichten: 1.244
Topics: 196
Lid sinds: Sep 2010
Dat zou naar de carburateur leiden? Heb ongeveer 30K gereden.
Dat inhouden doet hij trouwens zowel op LPG als op benzine.
Ik start nu trouwens anders en dit bevalt me voorlopig beter:
eerste keer een paar slagen laten maken, [het klinkt alsof de Volvo nooit meer gaat rijden]. Waarna hij de tweede keer meestal al [na een beetje twijfelen] aanslaat.
Het inhouden blijft trouwens bestaan.
Ik hoop zaterdag wat tijd te hebben om wat te gaan ondernemen.
Ik zie een stroboscoop op Conrad staan voor ⬠42,â.
http://www.conrad.nl/ce/nl/product/85733....ASTPCEN28
Heeft er iemand ervaring met dit ding?
Is het bruikbaar? Wat is het verschil met een stroboscoop van ⬠135,â behalve bijna ⬠100,â duurder ?
Het uitzicht is een stuk beter met de motorkap naar beneden ...
240 GL 1984/3 - B23A - B84_M47 [verkocht januari 2015]
240 GLE 1992/1 [MJ1991] - B230F - M47 [huidige auto]
Berichten: 9.872
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Ik zou niet teveel met de startmotor spelen, daar krijg je leuke knallen van is mijn ervaring. Doorstarten tot-ie aanslaat is het enige wat ik doe. En altijd op LPG, benzine alleen in zeer winterse omstandigheden voor nood (de verdamper wil wel eens bevroren raken voor de motor start).
Op LPG moet je eigenlijk elke 10.000 of vaker de klepspeling meten, na 30.000 moet je ws. wel wat aanpassen.
Kijk eens naar de choke, deze heeft een deel mengselverrijking maar als de choke verder uitgetrokken wordt, ook een stukje extra gas (een nok duwt de gasklep open). Op LPG is het verrijkingsdeel uiteraard niet van toepassing maar het gedeelte wat de gasklep wat opent, komt goed van pas bij wijze van handgas.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 216
Topics: 3
Lid sinds: Dec 2011
De gebruikers op Conrad.nl zijn wel positief over de lamp. Ik heb er ook nog een nodig, dus ben benieuwd naar je ervaringen. Ik vind de prijs het mooie aan het ding, maar het nadeel lijkt me dat er geen toerenteller op zit. Die heb je eigenlijk wel nodig, denk ik?