Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
APC
Dan hier maar even de vraag:

Iemand ervaring met het SAAB SPC systeem? Dit lijkt me prima om op de Volvo te gaan bouwen nadat ik de intercooler erop heb gezet. Dan heb je meteen een knocksensor en kun je dus ook kijken hoe verschillende brandstoffen (V-power / 95 met octaanbooster / 98 etc) werken met je motor....!

Zie hier alvast een site: http://www.geocities.com/MotorCity/Garage/6776
en http://www.geocities.com/MotorCity/Garage/6776/

[Afbeelding: APCbox4.jpg]

kijk, een mooie oplossing om dus ook je knock-sensor te plaatsen!

[Afbeelding: KnockLt2.jpg]
"Volvo - not everybody's car - but who wants to be everybody?"
Antwoord
Wauw. Ziet er goed uit. Heeft dat systeem alleen een waarschuwende werking?
Antwoord
nee;

Citaat:The Saab APC system is a boost control system that regulates boost based on a knock sensor and a pressure transducer.
Antwoord
Gelukkig maar.. [-o<
Antwoord
Funsdaf schreef:Ken het systeem niet, maar even simpel gedacht:

Je hebt nodig aan de ingang van het kastje:
voeding (duuuuhhh)
De klopsensor (ff ergens op het blok schroeven)
Een druksensor (op de foto hebben ze daar een soort van olidruksensor-achtig iets voor gebruikt? Persoonlijk zou ik voor een echte MAP sensor gaan.

Aan de uitgang:
Een ledje voor op je dash
Op dezelfde uitgang waarschijnlijk zit dan ook het drukklepje
die verbindt je met een t-stukje tussen de slang naar je wastegate (die je dan waarschijnlijk wel opnieuw moet afstellen).

Logische werking is dan:
Wanneer er niets aan de hand is laat het klepje via een gecallibreerde opening wat lucht ontsnappen en wordt de wastegate dus later geactiveerd, wanneer er nu een klop gedetecteerd wordt, zal het klepje sluiten en wordt de turbodruk direct naar de wastegate gevoerd, deze zal dan dus eerder open gaan dan in de vorige situatie, resultaat een lagere turbodruk.

Simpel toch?

Je kunt zo'n klepje ook andersom gebruiken, dan heb je een (tijdelijke) overboostfunctie.

Maargoed, volgens mij is dit systeem uitstekend om op veilige wijze je turbo druk onder controle te verhogen...of zie ik het verkeerd....m.a.w. waarom zijn er zoveel 240 turborijders 'all over the world' die dit Saab systeem in hun Volvo bouwen.

Over de knocksensor; er staat bij dat de B21ET er geen heeft, maar er wel een simpel aangebracht kan worden. En wel onder het inlaatspruitstuk op een punt dat nagenoeg op dezelfde plek is als bij de 740 turbo blokken. Gewoon ff boren in je blok zegt men... :oops: :oops: :twisted:
Antwoord
o en wat is een MAP sensor? En waar kan ik die vinden?
Antwoord
en een 480 turbo, kan ik het daar niet uithalen? Want die heeft volgens mij ook een soort van boost control system
Antwoord
Die jongens uit Den Haag hebben er ervaring mee. Ze sleutelen aan zowel Saab als Volvo. Ze adverteren in de Volvologisch.
Bentinckgarage.
Antwoord
245T Wolff schreef:Die jongens uit Den Haag hebben er ervaring mee. Ze sleutelen aan zowel Saab als Volvo. Ze adverteren in de Volvologisch.
Bentinckgarage.

Mooie tip Wolff! Daar wilde ik zowieso eens langs gaan. Zitten niet heel ver uit mijn buurt. En zoals ik al diverse keren heb gehoord zijn ze goed met Volvo 240 (en ook zeker turbo's) Eens kijken wat ze van APC weten.

Twee buren hebben beide een polar, en ??n daarvan is uitgerust met een kentekenplaathouder van Bentinck viel me laatst op!

de link (beetje gek www-adres, maar goed)

http://home.hetnet.nl/~ruud-164/

[size=9px](Misschien eens vragen of ik een site voor ze kan maken, dit is niks! :-))[/size]
Antwoord
APC is ongeveer hetzelfde als de pluskit, alleen is de boost regelbaar.

van ik er van gehoord heb gaat het uit de kunst...
244 DL Sedan 1984
780 B280F 1986 (oudste rijdende originele NL)
740 Estate Turbo intercooler + 1990
C70 2.0T Convertible 2004
Antwoord

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)