Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
ET waarde naafgat steekmaat
#1
Misschien handig voor de mensen die een velgje zoeken Wink
http://www.velgensteek.nl/5x108.html
Volvo 145 B230 M47 lpg 1970
Antwoord
#2
Oeps, geen 140 en 240....wat nu ?

Dacht dat de 240 steek 25mm is en die van de late 140 20mm. Een 140 velg op een 240 loopt dus aan op je remklauw.

Verder staat er Volvo - 940/960 tot 1996 - (65.1) maar dat klopt ook niet, de vroege 900 heeft dezelfde steek als 200/700 serie. Dus kan je zonder problemen bij deze series shoppen....

Wat ik ook niet begrijp is dat men op de site zegt dat je ringen kunt kopen bij de velg om de steek te wijzigen. Volgens mij is dat voor de APK verboden en door de steek te veranderen ga je je lagers anders belasten en worden je bouten korter....
Dus dat is wel een risicoverhaal... 8)

Kortom Jerry, goed dat je het post want dan kunnen hier de aanvullingen en fouten volgen Wink
[img][/img]
Antwoord
#3
Citaat:Verder staat er Volvo - 940/960 tot 1996 - (65.1) maar dat klopt ook niet, de vroege 900 heeft dezelfde steek als 200/700 serie. Dus kan je zonder problemen bij deze series shoppen....
Geldt dat niet vanaf dat bouwjaar, ik heb ook al op een andere site gezien dat deze apart vermeld waren.
De ringen die je kan kopen zijn volgens mij om het naafgat te verkleinen naar de juiste maat. Die had ik ook op mijn zomerwielen van mijn transporter destijds.
[Afbeelding: blackmoose.png]
Volvo 240 GL automaat 1983 Big Nose B230F (Helaas in onderdelen verkocht)
VW T3 camper TD
Antwoord
#4
abbabak schreef:Oeps, geen 140 en 240....wat nu ?

Dacht dat de 240 steek 25mm is en die van de late 140 20mm. Een 140 velg op een 240 loopt dus aan op je remklauw.
je bedoeld ET ws..? 140 = 43
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord
#5
Zo zat het toch?

Steek 5 x 108, ET 25, Naafgat 65.1
240, 740, 940, 960 I

Steek 5 x 108, ET 43, Naafgat 65.1
140, 850 va 1994, 960 II, S90, V90

Renault en Ford velgen hebben vaak een naafgat rond de 60 mm en ET ong 50.
Volvo 240 '83 B23A - M46 - 223.000 km
Audi A3 1.8T '01 - 212.000 km
Gesloopt: Volvo 244 GL '81 B23A - M45 - 303.000 km
Antwoord
#6
Mag je een naafgat uit (laten) draaien?
En mogen spacers officieel? (in ander topic ook al gevraagd, maar lijkt me beter hier op z'n plaats)
[Afbeelding: blackmoose.png]
Volvo 240 GL automaat 1983 Big Nose B230F (Helaas in onderdelen verkocht)
VW T3 camper TD
Antwoord
#7
Volgens mij is uitdraaien van een naafgat geen probleem. Als je ze daarna opnieuw laat coaten / spuiten is het een knappe vent (m/v) die daar nog iets van kan zeggen.

V.w.b. de spoorverbreders (spacers): (gepikt van het www)

Mogen spoorverbreders bij een APK keuring?

Spoorverbreding is toegestaan, mits er aan een aantal voorwaarden wordt voldaan. De spoorbreedte mag maximaal 2% groter zijn dan de maat die hiervoor is vermeld op kentekenbewijs of kentekenregister. Dit wordt tijdens de apk overigens niet gecontroleerd. Wel wordt gesteld dat de wielen/velgen deugdelijk moeten zijn bevestigd met alle daarvoor bestemde bevestigingsmiddelen. Dit geldt altijd, dus ook als er sprake is van spoorverbreding. Verder wordt er door een keurmeester gekeken of de wielen/banden goed zijn afgeschermd, niet meer dan 30mm buiten de wielafscherming uitsteken en niet aanlopen. Wordt hieraan voldaan dan is de aanwezigheid van spoorverbreding bij de apk geen reden tot afkeur.

Keuringseis 5.2.23 gaat over de spoorbreedte.
Deze mag max. 2% groter zijn dan de maat die hiervoor is vermeld op kentekenbewijs of kentekenregister. In de wijze van keuren staat echter dat deze eis niet getoetst wordt bij de APK. Dus de maat van de spoorbreedte is geen criterium bij de APK!

Keuringseis 5.2.24 geeft aan dat de wielen/velgen deugdelijk moeten zijn bevestigd met alle daarvoor bestemde bevestigingsmiddelen. Dit geldt altijd, dus ook als er sprake is van spoorverbreding.

Keuringseis 5.2.48 lid 4 geeft aan dat de wielen onderscheidenlijk banden:
a. goed moeten zijn afgeschermd,
b. niet meer dan 30 mm mogen uitsteken buiten de afscherming en
c. niet mogen aanlopen.

Als dus volledig voldaan wordt aan het gestelde in keuringseis 5.2.24 en 5.2.48 is het aanwezig zijn van spoorverbreding bij de APK geen reden tot afkeur.

Politie en RDW zullen bij hun controles respectievelijk kentekenkeuringen ook letten op eventueel aanwezige spoorverbreders. In de typegoedkeuring van een voertuig moet namelijk altijd zijn aangegeven of de betreffende spoorverbreding door de fabrikant en RDW is toegestaan. De controle op de eisen die voorvloeien uit de typegoedkeuringen van voertuigen is een taak van de RDW en de Politie en niet van de keurmeester APK. De politie kan bekeuren op gebruik van spoorverbreders! , in praktijk gebeurd dit alleen als de spoorbreedte meer dan 2% is toegenomen. 2% lijkt niet veel maar is bij een kleine auto met een spoorbreedte van 150cm al gauw een 30mm, er mogen dan spacers van 15mm gemonteerd worden.


ResumÃ: als je er bv 850-velgen onder zet met een ET van 43 en je zet er dus spacers van 20 mm tussen, dan verandert er vrijwel niets aan de spoorbreedte (2x 2 mm) en zal je vrijwel geen risico lopen.
`88 245, B230K, M47
Antwoord
#8
Jerry schreef:Misschien handig voor de mensen die een velgje zoeken Wink
http://www.velgensteek.nl/5x108.html
Ja handige site staat ook in mn favo lijstje.
De ET van een 140 is 40 dacht ik (heb het eens opgemeten en nagelezen in boekjes, is ook een topic van). 850 velgens etc met ET43 passen dus prima op de 140, vooral met een spacertje van 3mm.
Op een 240 heb je een veel grotere spacer nodig; wheeladapter.
Antwoord
#9
Voor mijn 142 gaan de 5mm spacers morgen op de post Big Grin.
Toch handig hoor dat snelle internet en zo,n handige volvolvo forum ;D.

Volvo 145 B230 M47 lpg 1970
Antwoord
#10
DopdeDouwer schreef:Op een 240 heb je een veel grotere spacer nodig; wheeladapter.

Nee, hoor. Ik heb een setje 850 staal liggen met winterrubber. Die gaan prima met 20 mm spacers op een 240. Zelfs het naafgat past 1 op 1.

(Misschien toch een sleutelblunder? Ik heb ze er ooit eens zo op gezet. Wist ik veel over ET-waarden e.d. Stond een beetje vreemd, maar gekker was dat de auto niet van z'n plek kwam. Handrem? Nee, banden / velgen klem tegen de schokdempers voor...... Tongue)
`88 245, B230K, M47
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  ET-waarde velgen Mark244 2 5.298 7 December 2018, 16:17
Laatste bericht: Mark244
  Et waarde Depaul88 1 3.632 17 October 2016, 18:01
Laatste bericht: Dopski
  passen 17" velgen ET-waarde 60 mbv spoorverbreders op 244 Bartvanrijt 4 4.822 21 February 2009, 13:27
Laatste bericht: Ticcie

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)