Berichten: 43
Topics: 7
Lid sinds: Aug 2010
Sinds enkele weken schudt onze volvo 245 GLT uit 82 met z'n kont alsof hij er geld mee wil verdienen. Het schudden is het heftigst als je zo'n 20 km per uur rijdt. Het is een slingering in het horizontale vlak. Rij je harder dan wordt het minder maar het reservewiel staat toch nog te klapperen in z'n bakkie. Uilijnen kwam als eerste bij me op maar het lijkt wat heftig voor de slingering. Herkent iemand dit verschijnsel of heeft iemand wat suggesties om na te kijken?
Berichten: 11.679
Topics: 289
Lid sinds: Jan 2009
kijk maar ens of er een wiel los zit, of een bult op de band...
Berichten: 9.909
Topics: 84
Lid sinds: Apr 2006
Bij dat soort snelheden is er vaak iets mis met de kruiskoppelingen in de aandrijfas. Op zich is er niet veel voor nodig om de 240 te laten zwabberen.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 253
Topics: 36
Lid sinds: Mar 2007
Eens. Heb ook ooit problemen gehad met een vastzittende kruiskoppeling, toen zwabberde hij ook.
Het zwabberen werd wel heviger bij harder rijden. Komt er ook een dof gebrom onder je auto vandaan? En voel je de aandrijfas trillen ter hoogte van je middentunnel? Dit was bij mij nl. allemaal het geval bij het kruiskoppelingenverhaal.
Vincent244
Volvo 244L, 06-1975 B20A, M40 (4-bak), Benzine, 105.900km (Geschorst, Project!)
Volvo 244GL, 08-1980 B21A, M46 (4-bak+OD), LPG, 86.000km (Geschorst)
Volvo 855GLT USA, 08-1995, 2.5 20V, M56 (5-bak), LPG G3, 110.000mls/175.000km (Dagelijkse auto)
Berichten: 43
Topics: 7
Lid sinds: Aug 2010
Naar de wielen en de banden heb ik gekeken maar daar is niets aan te zien. Ik hoor geen gebrom onder de auto en ook geen trilling in de middentunnel. Als ik tijdens het rijden de bak in z'n vrij zet blijft het schudden, is daarmee de aandrijflijn uit te sluiten of is dat te simpel?
Berichten: 9.909
Topics: 84
Lid sinds: Apr 2006
Deels. De aandrijfas draait nog steeds mee met de wielen, alleen het motortoerental zakt. De motor kan je dus afstrepen.
Om de kruisjes te testen pak je de as weerskanten beet en probeert de as 'uit te wringen'. Geen enkele speling toegestaan.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 43
Topics: 7
Lid sinds: Aug 2010
Als ik het goed begrijp, links en rechts van de diff beet pakken en in tegengestelde richting proberen te draaien? Of beter bij de wielen?
Berichten: 253
Topics: 36
Lid sinds: Mar 2007
bij de wielen en/of het diff? bedoel je nu de achteras ???? of de kruiskoppelingen in de aandrijflijn (cardanas)?
Volgens mij zitten er nl. geen kruiskoppelingen in de achteras (wel 3 in de cardanas).
Dus volgens mij gewoon aan weerszijden van alle kruiskoppelingen stevig de as vastpakken en wrikken, zoals Marc ook al zei. succes!
Vincent244
Volvo 244L, 06-1975 B20A, M40 (4-bak), Benzine, 105.900km (Geschorst, Project!)
Volvo 244GL, 08-1980 B21A, M46 (4-bak+OD), LPG, 86.000km (Geschorst)
Volvo 855GLT USA, 08-1995, 2.5 20V, M56 (5-bak), LPG G3, 110.000mls/175.000km (Dagelijkse auto)
Berichten: 4.732
Topics: 135
Lid sinds: Mar 2005
Controleer de bevestiging van de achteras. Krik de auto ook eens op in het midden onder de achteras. Kijk of de draagarmen nog goed zijn en niet rot. Ook de veren liggen nog wel eens los door rotte veerschotels. Vaak roesten 245's daar waar je het in eerste instantie niet ziet. Ik heb er al menigeen gezien die er leuk uitzagen maar van onderen erg krokant waren. Dus ga er eens grondig onder kijken en gebruik een hamer om eens her en der flink te kloppen.
Hoe zijn de schokdempers? Hoe lang zitten de veren er al onder?
Andere oorzaak is wellicht te zoeken in de ophangrubbers van de achteras? Controleer deze ook op slijtage en desnoods vervangen.
En dan kun je natuurlijk nog denken aan de lagers links en rechts.
"Volvo - not everybody's car - but who wants to be everybody?"
Berichten: 184
Topics: 30
Lid sinds: Apr 2009
ik weet niet of je probleem al opgelost is, maar ik heb een half jaartje terug de rubbers van de Panhardstang vervangen. Daar kwam ik achter, wat een verschil!