Berichten: 1.713
Topics: 47
Lid sinds: Dec 2006
joahim132 schreef:ga ik zaterdag achterkomen. Mocht het niet het geval zijn, (misschien domme vraag
is zo'n overdrive later toe te voegen?
Als ik het zo inschat op de foto's, dan lijkt de schakelpook meer op die van een AW71 (3+) dan op een BW55 (3zonder).
Misschien heb je dus geluk.
(Disclaimer: Ik baseer t op mijn ombouw, maar dat houdt in dat de pook meer op een later type lijkt dat op een '76-er...)
Verder is een automaat zoals al gemeld idd minder direct, en voelt daardoor minder krachtig. Ook verlies je nog wat pk's in de bak.
Maar wat is het toch makkelijk als je file-rijdt!
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005
Berichten: 75
Topics: 18
Lid sinds: Dec 2005
Allemaal bedankt voor jullie antwoorden! Hier kan ik wel wat mee. Krijg op een ander forum nog het volgende antwoord op mijn vraag over de motor:
.... heb een jaar oudere volvo gezien met een 2000cc motor die 78kw (106 pk) levert. Dat klinkt helemaal niet logisch toch? Een jongere, zwaardere motor die minder vermogen heeft.
ja hoor, zal een B20B geweest zijn met 2 carburateurs..
iemand een idee hierover?
240 GL (Automaat), 1985. Geel
Berichten: 11.649
Topics: 289
Lid sinds: Jan 2009
joahim132 schreef:Allemaal bedankt voor jullie antwoorden! Hier kan ik wel wat mee. Krijg op een ander forum nog het volgende antwoord op mijn vraag over de motor:
.... heb een jaar oudere volvo gezien met een 2000cc motor die 78kw (106 pk) levert. Dat klinkt helemaal niet logisch toch? Een jongere, zwaardere motor die minder vermogen heeft.
ja hoor, zal een B20B geweest zijn met 2 carburateurs..
iemand een idee hierover?
ah, ik heb niet goed gelezen, 1 jaar ouder, maar dan nog, hogere compressie, geen emissie restricties e.d... de motor die ik hierboven aangaf is nog ouder en ouderwetser, maar vanwege 0 emissie narigheid meer pk's. Zegt verder niets want het gaat r uiteindelijk om hoeveel vermogen ie levert, en da's iets anders dan pk's...
Berichten: 75
Topics: 18
Lid sinds: Dec 2005
Nog even een vraagje: ik ben aan het rondsnuffelen geweest voor lpg -inbouw. Wat is een fatsoenlijke prijs om die in te laten bouwen? Of is het te doen met een bevriende automonteur (geen volvo-specialist)?
240 GL (Automaat), 1985. Geel
Berichten: 575
Topics: 55
Lid sinds: Aug 2005
In de advertentie wordt gesproken over een 244 GL automaat van november 1982. De foto's corresponderen daar wel mee. Dat betekent een B23a motor (geleverd vanaf modeljaar '82) en een 3-traps-automaat (geleverd tot en met modeljaar '83). De 4-traps kwam pas vanaf modeljaar '84, dat betekent vanaf ongeveer september 1983. Ik heb een GLE van maart '83 gehad, dus nog met 3-bak. Best fijn, maar erg veel toeren op de snelweg (bij 120 tegen de 4000 toeren).
Volvo 240 GL sedan 1992 (en een DAF 55 variomatic 1970)
Berichten: 2.851
Topics: 60
Lid sinds: Sep 2010
joahim132 schreef:Nog even een vraagje: ik ben aan het rondsnuffelen geweest voor lpg -inbouw. Wat is een fatsoenlijke prijs om die in te laten bouwen? Of is het te doen met een bevriende automonteur (geen volvo-specialist)?
Ik denk dat â¬1000,- de gangbare prijs is.
Berichten: 9.872
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Met basis loodgietervaardigheden kan je dat zelf. Hier pakketten a 640 euro voor de MB W126, zal voor wat minder voor de Volvo 244 ook wel lukken.
http://www.lpgonderdelenshop.nl/epages/6...bouwpakket
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 2.310
Topics: 56
Lid sinds: Sep 2008
Marc1970 schreef:Met basis loodgietervaardigheden kan je dat zelf. Hier pakketten a 640 euro voor de MB W126, zal voor wat minder voor de Volvo 244 ook wel lukken.
http://www.lpgonderdelenshop.nl/epages/6...bouwpakket
Citaat:nu ipv. ⬠640,-- voor ⬠576,--
Ik heb ooit in een kever een tweedehands installatie gebouwd, wel nieuwe slangen/leidingen en buitenvuller, daar was ik een paar honderd gulden voor kwijt, KKDWD (kind kan de was doen) ;D
![[Afbeelding: blackmoose.png]](http://img829.imageshack.us/img829/2489/blackmoose.png)
Volvo 240 GL automaat 1983 Big Nose B230F (Helaas in onderdelen verkocht)
VW T3 camper TD
Berichten: 4.339
Topics: 256
Lid sinds: Mar 2005
zo'n 3-traps automaat voldoet prima, is mijn mening. Gewoon lekker 90-100 rijden, niks aan de hand.
Bedankt en de groeten! 245 GL '79/244 GL '80/745 GL '85/144 DL '72/Amazon Combi '68
Berichten: 75
Topics: 18
Lid sinds: Dec 2005
Allen bedankt voor de goede tips. Anderhalf week geleden ben ik een auto tegen het lijf gelopen die alle twijfels plots wegnam. Een 244 GL uit '85, 166.000 km, LPG-tank er 6000 km geleden ingebouwd, harde koets, 2.3 automaat. Wat een geweldige auto, staat inmiddels op de oprit!
240 GL (Automaat), 1985. Geel