Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Restaureren vanuit je luie stoel
DopdeDouwer schreef:Veel ampere is juist veel gevaarlijker dan veel volt.

Ja maar alleen als dat samengaat met een hogere spanning. Er is namelijk een hoge spanning nodig om door het menselijk lichaam te komen. Net zoals een bougie 9000 volt nodig heeft om dat kleine stukje tussen de puntjes door de lucht te springen.

Met een hoge stroom is er geen gevaar totdat er ook een hoog spanningsverschil is om de stroom door iets heen te sturen. Dit begint pas gevaarlijk te worden rond de 42 volt zoals gezegd.

En dan nog, als je je hand in dat water zou steken (wat natuurlijk op zich al slecht en wellicht bijtend is) zou de stroom door het water gaan want deze geleid beter dan je hand. Je zou dus misschien alleen een tinteling voelen in je huid.
Antwoord
Ligt eraan hoe je geaard bent. ;D ;D ;D
Zwarte Amerikaanse 245 met heel veel chroom.
Antwoord
ArjanV schreef:Op mijn eeuwige zoektocht kwam ik dit goedje tegen, iemand bekend mee?
Op diverse fora lees ik positieve verhalen, het is bijna te mooi om waar te zijn.

Heb de site eens bekeken en de foto's en moet zeggen dat ik ook ÃÂrg onder de indruk ben.. :o
Ik lees alleen nergens of het behandelde werkstuk meteen over te spuiten is na behandeling.. er staat wÃÂl dat het na behandeling afgespoeld moet worden met water.. Het lijkt mij dat het dan meteen weer gaat roesten?! Tenzij je het meteen droogföhnt denk ik dan..
WÃÂl staat er dat -bij tijdelijke opslag- het werkstuk nog eens ondergedompeld moet worden..

Al met al een wondermiddel..en niet eens schadelijk!

Denk dat ik toch maar eens een 5l. can ga bestellen van die bio-ontroesterrr.. Tongue
Antwoord
Hmmm, er staat ook dat het te ontroesten voorwerp er in ondergedompeld moet worden.
Dan is 5L niet echt veel (kun je hooguit een paar schroefies in kwijt).
En dat voor €37,50
[Afbeelding: 84fb94b1c967617fde68e97ccaaf79fc.gif]
Antwoord
Rob schreef:Dat moest ik ook proberen!

Simpele opstelling gemaakt met 4 stukken draadeind en zie hier het resultaat.
Bumpersteuen waren niet eens zo heel erg verroest, maar kwamen er heel mooi uit.
(Zelfs oude lagen verf & tectyl lieten los!)
Leuk, aanrader.
(Klik op pics voor vergroting)

[Afbeelding: r1_resize.jpg]

[Afbeelding: r2_resize.jpg]

[Afbeelding: r3_resize.jpg]

[Afbeelding: r4_resize.jpg]

[Afbeelding: r5_resize.jpg]

[Afbeelding: r6_resize.jpg]

Al weer een tijdjegeleden dat ik op de luie manier heb ontroest.
Nu iets groter aangepakt (volgende keer maak ik eenbak waar de hele auto in past ;D )

[Afbeelding: 1-1.jpg]

[Afbeelding: 2-1.jpg]

[Afbeelding: 3-1.jpg]

[Afbeelding: 4-1.jpg]
Antwoord
Knalgas (waterstof) en acculaders ;D. Spannende opstelling eigenlijk...
Als je het waterstof nou afvangt en comprimeert naar een opslagtank kun je nog een brandstofcel in je volvo bouwen ook.
Volvo 142 '72 Gesloopt
Volvo 240DL '88 Verkocht
Volvo S70 '97 Verkocht
Volvo V70 '08 --> Daily driver
Volvo 242 Turbo Projectje --> http://volvolvo.nl/threads/9146-Mijn-Volvo-242-turbo
Volvo 940 '90 Carbagerun project -->http://volvolvo.nl/threads/14646-carbage...ditie-2014
Antwoord
Ik ben sinds gisteren ook aan het ontroesten geslagen, op een andere manier, maar wel vanuit de luie stoel.
Met RUSTYCO, het zogenaamde 'vloeibare schuurpapier'. ;D

Elektrolyse kwam hier nl. niet voor mij in aanmerking, gezien er veerstaal op het voorwerp zit. Om te vermijden dat dat metaal zijn veerkracht verliest, moest ik op zoek naar een andere oplossing. Over Rustyco had ik wel e.e.a. aan goede recensies gelezen, dus heb ik een flacon gekocht en ben het nu volop aan het uittesten. Voorwerp ligt sinds gisteren ondergedompeld in een teil met een oplossing van 3L water en 18 dopjes Rustyco. I'll keep you posted!
[Afbeelding: 5a7b8f07-b135-4c27-9c11-feb5959cb6b9_zps20839fa6.jpg]
Antwoord
En?, en? , en?

ik ben toch wel heel benieuwd hoor!

Foto's van voor en na?
Antwoord
Ligt het nog steeds ondergedompeld?

Antwoord
Het is een meerwekenplan ;D
Inmiddels ligt er al een tweede stuk in, maar ik was van plan om met de foto's te wachten tot ik het tweede stuk er uit heb. De foto's van het eerste stuk zijn niet zo goed. Ik kan wel al een update geven Smile

Het spul wÃrkt, maar je moet er wel je tijd voor nemen. Volgens de gebruiksaanwijzing maak je een oplossing van ÃÃn liter water met vijf dopjes Rustyco. Het verroeste onderdeel laat je vervolgens ondergedompeld in de oplossing liggen. Minstens een half uur... maar bij meer verroeste stukken enkele dagen. En/of je maakt de oplossing sterker (je kan het desgewenst onverdund gebruiken).

In mijn geval heb ik in een teil een oplossing gemaakt van 3 liter water en 20 dopjes Rustyco. Na enkele uren bleek ofwel dat ofwel de oplossing te zwak was, ofwel dat de onderdompelingsperiode te kort zou zijn om de beloofde resultaten te zien. Na enkele uren was er nog niet veel te melden... Ik heb ervoor gekozen de oplossing niet meer te versterken, maar het stuk er ettelijke dagen langer in te laten liggen. Elke dag heb ik het stuk er uit gehaald, met water afgespoeld en onder de kraan met een staalborstel zoveel mogelijk roest weggeschuurd. Enkel als je dit terdege doet, merk je wel goed het resultaat van het product! Dus het wÃrkt wel, maar enkel en alleen als je zelf op regelmatige tijdstippen het stuk gaat opschuren! Daarna dompel je het weer onder en kan de oplossing de resterende roest losweken.

Alles in totaal heeft het eerste stuk ruim een week in het sopje gelegen.. Dat is nog niet perfect omdat het een gebogen stuk metaal is, waarbij ik op een bepaalde plaats moeilijk de roest kon wegschuren. Dat zie je ook: de rest is roestvrij, maar waar ik niet met de schuurborstel aan kan (en waar het stuk het meest was verroest) zit er nog een en ander. Ik heb dat inmiddels met een dremel een beetje proberen weghalen en zal het later opnieuw onderdompelen. Op de overige plaatsen is de roest wel helemaal, of nagenoeg verdwenen!

Het tweede stuk ligt er inmiddels zeker ook al een week in, maar de laatste drie dagen heb ik de tijd niet gehad om het tussendoor uit te halen :Smile

Ik was zeker niet vergeten deze update en de resultaten te posten hoor, maar e.e.a. duurt iets langer dan voorzien.
Als ik de oplossing sterker zou hebben gemaakt zou het wel sneller gegaan zijn, maar ik hoop dezelfde resultaten te bereiken door het veel langer ondergedompeld te laten liggen. Heb toch tijd. ;D

Alleszins: de foto's zullen zeker volgen!
[Afbeelding: 5a7b8f07-b135-4c27-9c11-feb5959cb6b9_zps20839fa6.jpg]
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Renovatie stoel Nicolaas H 4 4.028 17 March 2019, 23:07
Laatste bericht: Nicolaas H
  Volvo 240 pullman stoel Wilbert 5 6.844 30 October 2017, 16:13
Laatste bericht: Frank&Frida
  Stoel opknappen No-Fi 26 20.479 9 March 2016, 23:17
Laatste bericht: DeBroeze
  Stoel vernieuwing Martinus 5 4.762 9 March 2016, 12:22
Laatste bericht: Arjan.
  How-To netjes demonteren Besturders stoel 240 KennOne 1 3.069 3 March 2016, 16:26
Laatste bericht: asterix
  How-to knoop van leren stoel vervangen Rob 22 19.385 23 November 2015, 20:43
Laatste bericht: lopezdijkstra
  Restaureren in het Oostblok? CK070 14 8.533 15 July 2013, 00:35
Laatste bericht: CK070
  amazon stoel montagepunten naar achteren verplaatsen? MartjeB 0 1.721 6 August 2012, 20:17
Laatste bericht: MartjeB
  hoe SIPS uit 850 stoel verwijderen MartjeB 5 4.062 6 August 2012, 20:03
Laatste bericht: MartjeB
  Vervangen bekleding stoel bestuurder ruuds70 11 7.579 8 October 2011, 22:24
Laatste bericht: ruuds70

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)