Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Derde gordel achterbank
Aangezien er een derde snuiter aan zit te komen vroeg ik me af of het mogelijk is de middelste heupgordel te vervangen door een volwaardige schoudergordel (weet de juiste benaming niet).

Kan natuurlijk ook een kinderstoeltje met geïntegreerde 3-punts gordel vastmaken met de heupgordel en tevens met een spanband bovenin aan het hondenrek vastsjorren! Maar mijn voorkeur gaat uit naar 3 volwaardige gordels achterin! Iemand?
Antwoord
Niemand??
Antwoord
Nooit geprobeerd, maar ik denk niet dat het echt haalbaar is. Je moet een punt vinden tussen de zitting en de rugleuning om de oprolautomaat kwijt te kunnen en je zal een bevestigingspunt moeten vinden waar de bovenste gordelgeleider (die bij je schouder) goed vast gemonteerd kan worden. Aan de bank kan niet (bij een aanrijding zal de leuning door de kracht naar voren klappen) en verder naar achter / zijkant betekent dat je gordel te kort wordt. En zo'n MaxiCosi vreet al gordel.......
Alternatief: Dreumes met de rug naar voren voorin en de vrouw (of jij zelf, afhankelijk wie de Bob is) met de heupgordel achterin.
`88 245, B230K, M47
Antwoord
Zou de bank naar voren klappen, ik heb de bevestiging nooit zo goed bekeken.
De bevestiging van de achterbank moet zo deugdelijk zijn dat de bagage met een aanrijding tegen wordt gehouden door de achterbank.
Het gewicht van een kinderstoeltje met baby/klein kind zal de achterbank niet naar voren laten klappen tijdens een aanrijding.
Ik zou de achterbankleuning van achteren eens losmaken en kijken of je daar een driepuntsbevestiging van een auto op de sloop kan vastmaken. Tegenwoordig heeft (bijna) elke auto al 3x3-puntsgordels op de achterbank.
Zoek het eens uit en post het maar, is wel interessant.
[Afbeelding: blackmoose.png]
Volvo 240 GL automaat 1983 Big Nose B230F (Helaas in onderdelen verkocht)
VW T3 camper TD
Antwoord
dat hondenrek biedt ws wel de mogelijkheid om een montagepunt aan te lassen zodat er een oprolautomaat van de hoedenplank op gemonteerd kan worden..
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord
Black Moose schreef:De bevestiging van de achterbank moet zo deugdelijk zijn dat de bagage met een aanrijding tegen wordt gehouden door de achterbank.
Het gewicht van een kinderstoeltje met baby/klein kind zal de achterbank niet naar voren laten klappen tijdens een aanrijding.

Misschien niet. Is gevoelsmatig. De rugleuning is er niet voor bedoeld. Anders hadden ze er wel meteen een rolautomaat ingebouwd ipv een heupgordel.
Ik vind het een vervelend idee om er bij een flinke klapper achter te komen dat de grendels het toch niet hielden.....
`88 245, B230K, M47
Antwoord
Het eerste bouwjaar van de 940 heeft ook nog een heupgordel in het midden. Pas vanaf modeljaar '92 is er een volledige gordel in het midden.
Aangezien ik een '91 940 heb, weet ik dit zeker. Er is geen aansluitpunt voor een rolgordel. En dat houdt dus in dat alles voor de '92 940 dus geen aansluitpunt zal hebben.

Maar is een derde zitrij geen optie?
Of het aanbrengen van Isofix punten? Daar kun je dan zo een kinderzitje op vast klikken zonder gehannes met gordels.
Gegroet,

Erik

Na 11 jaar nu zonder Volvo
Antwoord
De achterbank moet zo geconstrueerd zijn dat bij een aanrijding de lading wordt tegengehouden, dat zal bij een Volvo wel dik in orde zijn.
Trouwens, 3punts middengordels kwamen pas later, was nog niet eerder bedacht of te duur om uit te voeren.
scimitar schreef:Het eerste bouwjaar van de 940 heeft ook nog een heupgordel in het midden. Pas vanaf modeljaar '92 is er een volledige gordel in het midden.
Aangezien ik een '91 940 heb, weet ik dit zeker. Er is geen aansluitpunt voor een rolgordel. En dat houdt dus in dat alles voor de '92 940 dus geen aansluitpunt zal hebben.

Of het aanbrengen van Isofix punten? Daar kun je dan zo een kinderzitje op vast klikken zonder gehannes met gordels.
Is de achterbankbevestiging wezenlijk anders bij een nieuw model 940?
[Afbeelding: blackmoose.png]
Volvo 240 GL automaat 1983 Big Nose B230F (Helaas in onderdelen verkocht)
VW T3 camper TD
Antwoord
Black Moose schreef:Is de achterbankbevestiging wezenlijk anders bij een nieuw model 940?
Volgens mij is de achterbank gelijk [Nee , volgens het 700-900 forum is er wel verschil in achterbank]. Het verschil is een montage punt voor de rolautomaat in het dak, ergens rechtsbovenin. Wat eventueel zou kunnen is dat er bij de vroeg modellen (en dus ook de 740?) wel een aansluiting zit en dat een rolgordel een optie was die in NL nauwelijks geleverd is.

Gegroet,

Erik

Na 11 jaar nu zonder Volvo
Antwoord
scimitar schreef:Het eerste bouwjaar van de 940 heeft ook nog een heupgordel in het midden. Pas vanaf modeljaar '92 is er een volledige gordel in het midden.

Nee ivm de lpg tank geen optie die derde zitrij. Hoe zitten die gordels voor die derde zitrij dan bevestigd? Aan het bankje zelf zeker!?
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Bekleding vervangen achterbank gydomatra 0 749 26 September 2023, 11:00
Laatste bericht: gydomatra
  Gordel insteek voorstoelen oud en nieuw TeunTimmermans 3 2.086 29 November 2020, 21:05
Laatste bericht: TeunTimmermans
  Bagagerek / hondenrek bevestiging achterbank Jordos 0 1.749 14 June 2020, 14:15
Laatste bericht: Jordos
  Achterbank Volvo 240 Borten 3 4.460 23 March 2020, 19:52
Laatste bericht: Marc1970
  Verschillen achterbank 240 estate TeunTimmermans 5 5.794 6 November 2018, 15:55
Laatste bericht: skidje
  Achterbank ontgrendelen Nicolaas H 0 2.342 14 April 2017, 16:54
Laatste bericht: Nicolaas H
  Derde bankje: verschillen 1974-1977 vs 1978-> BartJu 4 4.594 21 November 2016, 22:10
Laatste bericht: BartJu
  Gordel vergrendeling Martinus 2 2.972 9 August 2016, 09:24
Laatste bericht: Martinus
  Handgreep neerklapbare achterbank afgebroken. Rene68 9 8.730 17 June 2015, 08:22
Laatste bericht: Rob
  Achterbank 240 sedan 1989 verwijderen. EdRaket66 5 6.490 18 March 2015, 18:22
Laatste bericht: Arjan.

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)