Het is een meerwekenplan ;D
Inmiddels ligt er al een tweede stuk in, maar ik was van plan om met de foto's te wachten tot ik het tweede stuk er uit heb. De foto's van het eerste stuk zijn niet zo goed. Ik kan wel al een update geven
Het spul wÃ
rkt, maar je moet er wel je tijd voor nemen. Volgens de gebruiksaanwijzing maak je een oplossing van Ã
Ã
n liter water met vijf dopjes Rustyco. Het verroeste onderdeel laat je vervolgens ondergedompeld in de oplossing liggen. Minstens een half uur... maar bij meer verroeste stukken enkele dagen. En/of je maakt de oplossing sterker (je kan het desgewenst onverdund gebruiken).
In mijn geval heb ik in een teil een oplossing gemaakt van 3 liter water en 20 dopjes Rustyco. Na enkele uren bleek ofwel dat ofwel de oplossing te zwak was, ofwel dat de onderdompelingsperiode te kort zou zijn om de beloofde resultaten te zien. Na enkele uren was er nog niet veel te melden... Ik heb ervoor gekozen de oplossing niet meer te versterken, maar het stuk er ettelijke dagen langer in te laten liggen. Elke dag heb ik het stuk er uit gehaald, met water afgespoeld en onder de kraan met een staalborstel zoveel mogelijk roest weggeschuurd. Enkel als je dit terdege doet, merk je wel goed het resultaat van het product! Dus het wÃ
rkt wel, maar enkel en alleen als je zelf op regelmatige tijdstippen het stuk gaat opschuren! Daarna dompel je het weer onder en kan de oplossing de resterende roest losweken.
Alles in totaal heeft het eerste stuk ruim een week in het sopje gelegen.. Dat is nog niet perfect omdat het een gebogen stuk metaal is, waarbij ik op een bepaalde plaats moeilijk de roest kon wegschuren. Dat zie je ook: de rest is roestvrij, maar waar ik niet met de schuurborstel aan kan (en waar het stuk het meest was verroest) zit er nog een en ander. Ik heb dat inmiddels met een dremel een beetje proberen weghalen en zal het later opnieuw onderdompelen. Op de overige plaatsen is de roest wel helemaal, of nagenoeg verdwenen!
Het tweede stuk ligt er inmiddels zeker ook al een week in, maar de laatste drie dagen heb ik de tijd niet gehad om het tussendoor uit te halen :
Ik was zeker niet vergeten deze update en de resultaten te posten hoor, maar e.e.a. duurt iets langer dan voorzien.
Als ik de oplossing sterker zou hebben gemaakt zou het wel sneller gegaan zijn, maar ik hoop dezelfde resultaten te bereiken door het veel langer ondergedompeld te laten liggen. Heb toch tijd. ;D
Alleszins: de foto's zullen zeker volgen!