Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
sportuitlaat
Ik was ervan overtuigd dat een Ferrita RVS sportsysteem DE perfecte uitlaat voor m'n turbo project zou zijn:

* volledig RVS
* 3 inch diameter
* Goede verhalen gehoord over kwaliteit en pasvorm
* Voor RVS systeem goed betaalbaar: E570 incl. BTW

Maar.... zit nu toch een beetje te twijfelen, zie onderstaande foto voor de complete set:

[Afbeelding: ferritaset4cu.jpg]

En de originele versie:

[Afbeelding: origineel5xb.jpg]

Zoals je kunt zien mist de middendemper in de Ferrita set en heeft de achterdemper een andere vorm dan origineel. Nou vraag ik me af hoeveel lawaai deze set gaat produceren..... Een beetje een brom vind ik niet erg, maar het moet zeker niet teveel worden: ik ga d'r redelijk wat km's in maken. Daarbij lijkt me de vorm van de achterdemper niet ideaal als er een LPG tank in moet, aangezien deze demper dikker lijkt.

Volgens de mannen van European Tuning is de set vooral gericht op performance (geluid?), maar zou ie met lpg installatie wel passend te maken zijn.

Wie kent iemand met zo'n sportsysteem, of heeft er zelf ervaring mee??
Antwoord
ik zoek er even een link over, waar veeel info staat over dit systeem!

edit!
http://www.pbase.com/stealthfti/modest
zeer goede info! interessant!
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Antwoord
jaaa!

da's mooie info!! Super!

Aangezien mijn turbo plm 4cm wordt verlaagd en het systeem daar blijkbaar voor is gemaakt, is dat prima.

Maarrrr.... wel veel lawaai dus met alleen het Ferrita systeem.

Er wordt aangeraden om een flexibel stuk ertussen te plaatsen (geen slecht idee, want daarmee spaar je het spruitstuk) en een race-middendemper.

Het flexibele stuk heeft Ferrita, kost iets meer dan E100. Dan nog de middendemper....
Antwoord
Ik denk als je een midden demper gaat plaatsen, je net zo goed geen sportuitlaat systeem eronder kan zetten.
Het hele effect gaat mi. Verloren.

Als je een iets zwaardere "brom" wil hebben, kan je ook een sierstuk op de achterste pijp zetten.
Iets wat in een trechter vorm loopt, daar wordt het geluid ook wat "voller" van.

Kijk eens hier http://www.uitlaten.com bij eps en dan uitlaten,
en dan links naar eind sierstukken.
VOLVO 945 2.3 i&nbsp; aut. '92<br />SAAB 99 GL 2.0i '84<br />www.adopteereendog.nl<br />[Afbeelding: cooltext34912265.gif]<br />Een groot acteur kan u tot tranen bewegen. Maar dat kan een automonteur ook
Antwoord
Es even goed gekeken en ik zou dan via Ferrita krijgen:

de set:
[Afbeelding: ferritaset1ol.jpg]

het flexibele stuk:
[Afbeelding: ferritaflx751501pu.jpg]

de middendemper (15cm dik, zou dat passen?):
[Afbeelding: ferritatussenuf763502wl.jpg]

Dat ziet er dan ongeveer zo uit:
[Afbeelding: voorbeeldflextussen3wt.jpg]

een verlengstuk na middendemper voor lpg (of gewoon een stukje lassen dat ik over heb ivm de middendemper?)
[Afbeelding: ferritalpg9iq.jpg]

het ferrita eindstuk ziet er zo uit:
[Afbeelding: eindstukferrita9tc.jpg]

Brrrr, LELIJK! En ivm de lpg moet er toch een ander eindstuk op, wil dan gewoon rvs 3 inch eindstuk:
[Afbeelding: ferritaeindstuk90gr2xf.jpg]

Dan wordt het bijelkaar toch een stuk duurder dan de geplande E570 - dan vond ik nog net ok.

De lasser van m'n auto doet echter ook iets in de RVS uitlaten, misschien dat ie kan helpen. Zal hem eens vragen.
Antwoord
Nee John, het gaat me juist NIET om het extra diepe geluid. Wat mij betreft zou dat origineel mogen blijven, wordt toch nooit echt wat met zo'n 4-cylinder.

Het gaat me erom weinig tegendruk te krijgen. Daarvoor is een 3 inch systeem ideaal. En ik heb al eens geinformeerd bij EPS, maar dan zit je als snel op E1400 voor een compleet systeem. Dat wordt me veel te gek.
Antwoord
die demper in het midden die ze toegevoegd hebben bij de link die ik gepost heb geeft ect maar minimaal extra weerstand! Het effect van een sportuitlaat is dan echt niet verloren...

Misschien zelf wat gaan maken? Een compleet TIG lasapparaat met fles enzo kost ongeveer 450 euro, dan nog de buizen + dempers (200-400?), compleet voor hoeveel, 600-800 euro? Dan heb je ook nog een lasapparaat!

een 15 cm dikke demper lijkt me net wat dik, zeker als ie verlaagd is, tenzij ei op de standaard plaats komt.
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Antwoord
Paul,

Mijn Scimitar 1800ti is technisch enigszins vergelijkbaar, want het is een 4 cyl. turbo. (alleen geen LPG Big Grin ) Er zit een RVS uitlaat onder. Niets bijzonders qua sportief geluid , maar een normale uitlaat, alleen van RVS. Dus een pijp met voldoende diameter, middendemper en een einddemper.
Een uitlaat voor een turbo is vaak wat overgedimensioneerd, omdat de uitlaat gasdruk erg kan varieren, dus qua vermogen zit je dan altijd wel goed. Ook op LPG. Je gaat tenslotte voor de perfecte mix qua rijcomfort en prestaties.
Op mijn Scimitar geeft dat een mooie lage brom, maar geen herrie. RVS is acoustisch anders dan gewoon staal en daarom geeft RVS altijd een mooier lager geluid.
Gegroet,

Erik

Na 11 jaar nu zonder Volvo
Antwoord
hoop mooie info. Maar als ik zo op mn gevoel af ga dan zou ik het gewoon eerst proberen met de set die je in het begin voor ogen had. Dan kun je dat toch aanpassen later mocht het niet helemaal OK zijn. Die middendemper en dat feelx. stuk kunnen er dan alsnog onder. Heb je wel de kans het goed te testen.
"Volvo - not everybody's car - but who wants to be everybody?"
Antwoord
en een simons is dat geen optie die heb ik ook heb je wel een gewone ronde achterdemper
Volvo S70R B5234T4 M59 
Antwoord

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)