Berichten: 298
Topics: 125
Lid sinds: Apr 2010
In WP handleiding staat dat de cup (zuiger van de remklauw) onder een bepaalde hoek gemonteerd moeten worden, anders gaan ze piepen.
Daar is dan een speciaal gereedschap voor.
Als er sprake is van een hoek, dan kán het alleen maar zo zijn dat de bovenkant van de cup scheef is ten opzichte van de zijden van de cup.
Toch ?
Wie heeft hier ervaring mee ? Kan het ook zonder dat speciale gereedschap ?
Berichten: 67
Topics: 5
Lid sinds: Jan 2010
Het is geloof ik zo dat er een 'trap' zit op zo'n zuiger, de helft van de bovenkant van de zuiger (die tegen het blok aankomt) is iets lager. Dat hapje is bedoelt tegen het happen van de blokken, en moet dus 'tegen de richting' van de schijf in gemonteerd worden. Dat gereedschap is waarschijnlijk gewoon een plaatje met een bepaalde hoek, waarmee je de cup kan verdraaien.
Zitten er geen anti-piep-plaatjes tussen de zuigers en de blokken? Daar zitten vaak randjes op die de draaiing van de remzuiger tegengaan.
Rick
Volvo 142, 1969
Berichten: 9.909
Topics: 84
Lid sinds: Apr 2006
Alleen voor Ate achterremmen. Stukje gekopieerd uit TP11405-4 pdf (wordt beter):
Rear wheel brakes ATE: Check to make sure the pistons are in the proper position to avoid brake squeal. The piston recess should incline 20 degrees in relation to the lower guide area on the caliper. Check position with template 2919.
De grootste 'opening', het grootste deel vd 'hap', wijst naar het midden van het wiel.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 11.679
Topics: 289
Lid sinds: Jan 2009
woordenboek/decoder...
Berichten: 9.909
Topics: 84
Lid sinds: Apr 2006
Leesbaar weer. Ik heb die hoek ook wel op het oog gedaan (dezelfde Ate is de voorrem vd Volvo 66), nooit last mee gehad.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969