Topics: 17
Ziek geweest dus ik heb te weinig gereden en de Volvo heeft bijna 2 weken in de kou buiten gestaan. Vandaag wilde hij dus niet meer starten. De accu levert nog maar 10 volt en dat is dus te weinig. Nu dacht ik aan een starthulp om te kunnen starten als de accu te weinig levert.
Heeft iemand hier ervaring mee?? Is het nodig zo'n profesionele van 400-500 euro te gebruiken of is een bleck en decker van 100 euro ook voldoende? Graag advies
Topics: 107
Misschien een beter idee om gewoon een nieuwe accu te kopen
Topics: 82
Precies. Een beetje accu moet toch wel een maand of twee z'n lading houden. Was de accu goed geladen? Heb je misschien een stroomlek ergens?
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
De accu is van 2008 en zover ik weet wel goed geladen. Behalve 1 klein led knipperlichtje en het geheugen van de radio zou er geen stroom verbruik moeten zijn maar ik heb de laatste tijd wel soms het idee dat er een stroomlek zou kunnen zitten maar geen idee waar. En voel er niet zoveel voor om dat in de sneeuw te gaan uitzoeken.
Overigens heeft mijn vrouw een oud fiatje daar zit net een nieuwe accu in en die startte na 2 weken ook niet meer.
Ik heb ook wel aan een nieuwe accu gedacht maar als ik er dagelijks mee rijdt is er niets aan de hand alleen nu na bijna 2 weken in de kou te hebben gestaan levert de accu niet voldoende stroom meer. En op zichzelf lijkt het mij wel handig zo'n starthulp te hebben die ook als druppellader dienst kan doen bij langduriger niet gebruikte accu's. Alleen heb ik ook wel eens gehoord dat zo'n ding het ook niet altijd trekt vandaar mijn vraag of iemand er ervaring mee heeft.
Topics: 27
Klokje en alarm zijn ook stroomverbruikers........
Volvo 760 GLE 1990 Mercedes 250SE cabriolet 1967 Porsche 911 Carrera 4 2001 Toyota Landcruiser 100 2007 Citroen Mehari 1976 Hymer B644 2002 Opel GT/J 1971
Topics: 176
Starthulp zuigt! niet doen.
Goede accu aanschaffen (Exide Excell bijv. te koop bij o.a. de Praxis, Top ding)
en dan een goeie druppellader, voor als je de auto/accu niet gebruikt; soms in de aanbieding bij Aldi/Praxis, nu ligt ie bijv. bij de Gamma.
Over stroomverbruikers:
Bozzma schreef:Ik zou zeggen:
Trek de massa van de accu eens los, tik ermee op de accupool. Vanaf 5 watt zie je dan vonkjes. Dus als er een verbruiker ingeschakeld is dan zie je dat op de accupool als vonkjes. Het kan bijvoorbeeld zijn dat het lampje in de achterklep blijft branden.
Een meer wetenschappelijke methode is een amperemeter tussen de accupool en de massakabel stoppen. Je kan dan zien hoeveel stroom de auto onbelast trekt. Dit moet bijna 0 zijn (klokje....). Alles boven de 0,1A is niet goed (P = U * I -- 12 * 0,1 = 1,2 watt). Stel dat een auto een accu heeft van 50 Ah, dan kan deze 50 uur lang 1 ampere leveren. Dan is de accu nog niet leeg, maar duikt deze onder een bepaalde spanning. Bij 0,1 Ampere is je accu dus in 500 uur leeg. Dat is dan een dag of 21. In de praktijk duurt het korter. Een 5 watt lampje trekt je auto dus 4x zo snel leeg. Dat zou je probleem kunnen verklaren.
Topics: 289
ik heb de bekende knop op de minpool, start ie ook niet... echter wel een zekering met aansluiting voor klokje en binnenverlichting..
Heren mijn dank voor jullie reacties. Lekstroom heb ik niet kunnen vinden. De starthulp heb ik voorlopig niet meer nodig hoop ik, want ik heb het advies van Rob opgevolgd en bij de Praxis een nieuwe accu gehaald. (die hadden vandaag actie van 15 % korting ;D)
Ieder goede feestdagen en goed Volvolvo nieuwjaar
groet Frits