Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
LPG en vorst
Ik heb deze vraag wel eens eerder gesteld maar ik heb nog geen echte diagnose.
Zodra het gevroren heeft doet de LPG-installatie van mijn 144 moeilijk. De auto start "uiteraard" altijd als een zonnetje maar na een paar minuten begint ie te bokken en valt uit. Na herhaaldelijk starten en rommelen met de choke om hem aan de gang te houden lost het probleem op. Zodra ie een beetje op temperatuur komt eigenlijk.

Het lijkt me in de LPG-verdamper te zitten. Die lijkt te bevriezen. Doet dit bij iemand een belletje rinkelen?

Bedankt.

Groeten,

Ton
Antwoord
Zou het kunnen dat je verdamper niet goed aangesloten zit?

Dat hij pas een goede koelvloeistof doorstroming krijgt als de thermostaat open gaat?
Of dat hij parallel in plaats van in serie staat? (Dan hoeft de koelvloeistof er niet perse doorheen en kiest die de weg van de minste weerstand waarbij hij dan misschien net genoeg warmte krijgt als de motor op temperatuur is.)

Hoe lopen je koelwaterslangen?
Bekijk ook mijn website en blog www.oudevolvo.nl
Antwoord
Alle installaties die ik tot nu toe gezien heb, hadden de verwarming vd verdamper toch wel in orde. Dat gedeelte hebben de inbouwers redelijk onder de knie. In beide slangen een T stuk, hoe die T precies staat heeft volgens mij niet zoveel invloed op de werking.

Wat je ook wel ziet is de retourslang gelijk de kop in waar bij de injectiemotoren de Auxiliary Air Valve zit.

Kan ook dat je niet genoeg antivries in je koelwater hebt.

Toch wel vreemd dat het pas na een paar minuten begint, het bevriezen zou gelijk moeten beginnen. Misschien heeft het iets met het openen vd thermostaat te maken?
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
Ja, het is heel vreemd.

Ik weet niet precies hoe die verdamper aangesloten zit.
De motor loopt al goed voor het openen van de thermostaat. De temperatuurmeter is dan nog niet eens aan het oplopen. Het gaat dus echt om de eerste minuten in koude start.
Wel moet ik opmerken dat het koelsysteem nauwelijks of geen druk opbouwt. Het koelwaterniveau in het expansievat verloopt dan ook behoorlijk zodra de motor uit gaat. Daarnaast verlies ik ergens een heel klein beetje koelvloeistof. En ik denk dat dat rond de kachel is. Daar zag ik laatst een beetje rode aanslag rond een koppelstuk zitten. De motortemperatuur is echter goed, ook met 30 graden in de zon daarom heb ik er nog niet veel aandacht aan geschonken.
Zonder koelvloeistof wordt de LPG verdamper met deze temperaturen natuurlijk heel snel heel koud. Zodra de koelvloeistof wordt rondgepompt ontdooit de LPG-verdamper. Is dat een gekke gedachte?
Antwoord
ton76 schreef:Zonder koelvloeistof wordt de LPG verdamper met deze temperaturen natuurlijk heel snel heel koud. Zodra de koelvloeistof wordt rondgepompt ontdooit de LPG-verdamper. Is dat een gekke gedachte?

da's nou precies de bedoeling..
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord
Stel je koelvloeistof is goed. Deze begint op -3 pakembeet en is dan uiteraard vloeibaar. De motor biedt nog erg weinig warmte, het verdampen van LPG kost best wat warmte. Misschien ben je dan feitelijk de koelvloeistof aan het afkoelen, tot zeg -10, blijft vloeibaar.

Maar dan begint het verdampen LPG (zelfs winter LPG met veel propaan, kookpunt ca. -20) moeilijk te worden. Wat je dus nodig hebt is dat alle warmte uit de kop direkt naar de verdamper gaat. Volg de slangen.

Zet de eerste km de kachel niet open, alleen de aanjager. Probeer met weinig gas weg te rijden (da's best lastig met een BW35).

En vul de koelvloeistof bij. Op zich is een groter volumeverschil (door uitzetting) dan MIN en MAX normaal met de extra LPG toestanden erbij. Bij mijn 144's staat het koelwater koud precies op MIN.

Een goeie waterpomp is ook nodig om het water door de verdamper te pompen vóór het bevriest.
Antwoord
Haha, dat snap ik Jambon. Het staat een beetje knullig verwoord. Ik bedoelde dus te zeggen dat die LPG-verdamper bevriest omdat ie geen of te weinig koelvloeistof krijgt en dat daarom de motor hapert. De symptomen lijken nl. op brandstof tekort.

Ik zal het morgen eens proberen met de kachel uit. Da's een hele goeie.
Hogere toerentallen lijken de boel inderdaad te verergeren. Maar het is een automaat dus die hobbelt op lage toeren ook prima.

Antwoord
Dat lijkt heel veel op een te kort aan koelvloeistof.
Dat had mijn 940 ook vorige week. Het treed alleen op bij het wegrijden, bij de eerste rit van de dag. Het maakt nauwelijks uit of je direct begint te rijden na het starten, of dat je eerst uitgebreid de ruiten gaat staan schoonmaken.
Even wat koelvloeistof bijvullen en dit kort-na-wegrijden-uitvallen-en-pas-na lang-starten-weer-rijden was acuut verdwenen.

Voor de belangstellenden:mijn 940 lekt een beetje koelvloeistof, geen koppakking probleem.
Gegroet,

Erik

Na 11 jaar nu zonder Volvo
Antwoord
Ja. Daarom dacht ik aan een koelvloeistof tekort bij de LPG-verdamper.
Mijn koelvloeistof is, bij warme motor, op pijl (= max).

Vanmiddag, voor het starten op mijn werk, de verwarming uit gezet. Hij liep als een zonnetje. Nu morgenochtend eens kijken of het dan ook beter is.
Antwoord
Nou dan ben ik toch wel benieuwd hoe de verwarmingsslangen lopen. Daar is denk wel ruimte voor verbetering. Fotootje?
Antwoord

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)