Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
chemische reactie op ferpox na aanbrengen spuitplamuur
Hebben sommige forum gebruikers miss ook last van een chemische reactie icm het gebruik van Ferpox 1k epoxy primer >Sad ??
Het geeft een prachtige isoleerende laag, alleen na het aanbrengen van Motip spuitplamuur gaat het mis :'(
De lak trekt dan samen en krijg dan geen mooie gladde ondergrond voor de lak...
Een mail naar de leverancier levert ook niet veel op
1e mail:
"Zeer waarschijnlijk de Ferpox te dik aangebracht. Afschuren, drogen en opnieuw de lagen aanbrengen is de oplossing."

2e mail:
"Rimpelen / sinaasappeleffect kotm voor wanneer de onderlaag niet volledig uitgehard is. Dat kan het gevolg zijn van te grote laagdikte, te korte droogtijd, te lage temperatuur etc.

Ferpox is een goed product, wordt ook professioneel toegepast.

Jammer dat het bij jou niet goed uitpakt."

Zou ik miss een tussen laag kunnen aanbrengen van iets?
Of maar gewoon overstappen op grondverf?
Iemand tips?

245 B21 1975<br />Renault 4 GTL 1986 lopend project<br />V70 XC; 2.5 turbo 1998
Antwoord
Ferpox ken ik niet. Met Motip hebben we allemaal wel eens wat "opgeknapt".
Wel heb ik ervaringen met het opknappen van auto's met een polyester koetswerk. Dan is de kans op een reactie nog groter.

Je praat nu alsof de "schuld" ligt bij de epoxy laag. Is het niet net andersom? Reageert de epoxy laag op de spuitplamuur, of reageert de spuitplamuur op de epoxy? En er is nog een mogelijkheid: het kale staal was niet schoon genoeg (siliconen?) en dat reageert door de epoxylaag heen op de spuitplamuur.
Je gebruikt Motip spuitplamuur. Welke variant? Die spuitbussen uit de automaterialen zaak? Of een industrie variant? Bij welke leverancier heb je advies gevraagd over dit probleem? Ferpox? Motip? Of je verkooppunt?

Verkijk je niet op de uithardtijd van een epoxylaag, eerder dagen dan uren. Ik neem aan dat je niet de beschikking hebt over een spuitcabine met temperatuurregeling. Zeker in dit weer duurt het echt heel lang. Eigenlijk kun je laklagen etc niet fijn verwerken onder de 15 graden. Ook is de luchtvochtigheid van belang. Zoals nu in november is het te vochtig.
In een tochtvrije schuur kun je met een aanwezige kachel of gehuurde heater een heel fatsoenlijke uithardingsklimaat maken. Ook in deze tijd.

Het antwoord op de eerste mail is wel een correcte: je moet opnieuw beginnen. Kaal maken en opnieuw aanbrengen. Beter 10 hele dunne lagen dan 1 dikke.

Nog een tip waar je nu weinig meer aan hebt: Doe een test met de gewenste lagen op een stukje overbodig plaatwerk oid. Of doe een serie met verschillende methodes (dun/dik/lang uitharden/etc..).
Gegroet,

Erik

Na 11 jaar nu zonder Volvo
Antwoord
idd, lang laten uiydampen voordat er oets overheen gaat. Ik gebruik wel eens Hammerite, na 4 uur de volgende laag maar binnen 8 uur, anders wordt het een bende, en ook rekening houden met de temperatuur en voctigheid.
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord
Scimitar somt alle mogelijke oorzaken al op.

Ik ben zelf niet zo gecharmeerd van de goedkope Motip spuitbussen.
De lagen DUN aanbrengen met tussenpozen en lang uit laten drogen is erg belangrijk !
Als de lak opwerkt (rimpelt) moet je alles er weer afwassen en opnieuw beginnen.
Antwoord
bedankt Scimitar!
Maar was van deze info op de hoogte :-\
Heb een garage met verwarming
Leverancier van ferpox is rustbuster.
Motip "filler" spuitplamuur.
Geen siliconen. Met dremel roest verwijderd tot blank metaal. Als het nu alleen zou plaatsvinden in hoeken of randen waar de kans
op siliconen groter is.....
Heb ook geprobeerd om direct met lak te spuiten over de Ferpox.
Helaas het zelfde resultaat.
De met plamuur bewerkte (Ferpox onder plamuur)delen hebben hier geen last van.
Met een beetje goed googelen kom ik toch meer mensen met dit probleem tegen.
Een moest heel zijn motor compartiment weer afschuren!
Ik nog een x de proef op de som nemen.
Heb nog een met Ferpox ingespoten onderdeel liggen wat 1,5 week in huis heeft gelegen.
[img width=800 height=600]http://img175.imageshack.us/img175/3443/09112010275.jpg[/img]
Ik zal deze met spuitplamuur bewerken en kijken wat het resultaat is.
iig weer bedankt voor het meedenken
245 B21 1975<br />Renault 4 GTL 1986 lopend project<br />V70 XC; 2.5 turbo 1998
Antwoord
Op de stabi stangen etc. hebben wij ook behoorlijke laag ferpox aangebracht en vervolgens hard laten drogen op een CV.
Dat ging prima, we hadden voor de fun twee busjes kleur gehaald (er hoeft niets overheen maar staat mooier dan grijs). Opmerkelijk was dat een van de twee kleuren slechter hechtte (op de manier als jij beschrijft). De ander hechtte prima. Dus de kleurlak kan er ook mee te maken hebben.
Antwoord
Spuitplamuur is 3x niks, het droogt niet strak op, het schuurt niet lekker weg (zeker niet met water) en hard is het ook niet. Ik eindig gewoon met polyesterplamuur.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
Marc1970 schreef:Spuitplamuur is 3x niks, het droogt niet strak op, het schuurt niet lekker weg (zeker niet met water) en hard is het ook niet. Ik eindig gewoon met polyesterplamuur.

100% mee eens
niet aan beginnen dat spuitplamuur!
Antwoord
Gebruiken jullie misschien spuitplamuur uit een kant en klaar spuitbusje i.p.v. uit de verfspuit?
Antwoord
Ik bedoelde de Motip spuitplamuur waar het hier om gaat. Met die andere heb ik geen ervaring, ik vermoed dat het spul wat de profs gebruiken 2K spuitplamuur is.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)