Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Slecht sluitende deuren
Ken je dat, dat de deur terugstuitert in de eerste klik als je hem niet hard genoeg dichtgooit? Dat komt door een verend palletje in het 'ontvangende' deel. Dit palletje zit boven/tegenover de nylon glijbaan.
[img width=800 height=600]http://i685.photobucket.com/albums/vv219/marc1970/PA200251.jpg[/img]

Als het vol smurrie en oud vet zit, glijdt het niet snel genoeg naar achteren waardoor de pal in het 'deurdeel' niet in de tweede klik valt.
Even schoonmaken met een tandenborstel en wasbenzine, smeren en geniet van het geluid van een moeiteloos dichtvallend portier. Molyvet gebruikt Volvo ervoor.

Bovenstaande is uit 1969, latere modellen hebben een kleine verbetering in de vorm van een opening boven de schuivende pal waardoor je hem makkelijk kunt smeren. Verbeterde versies:
[Afbeelding: deurvanger1.jpg]
n van de duizenden verbeteringen die Volvo bedenkt tijdens lange winteravonden.

Ook voor 240's met de oude deursluiting (t/m 1977).

De windvangers hebben in de latere modellen trouwens een soortgelijke verbetering waardoor het draaipunt op de A stijl te smeren is.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
Van binnenuit gaat de deur ook wel eens slecht open, dan kan de hefboomstang om het palletje te lichten te kort zijn. Dit palletje:
[img width=800 height=600]http://i685.photobucket.com/albums/vv219/marc1970/PA200248.jpg[/img]

Als je het deurpaneel van onderen los maakt kan je bij de boutjes waarmee de deurhendel vast zit en het scharnierpunt vd hendel verplaatsen. Waamee dus effectief de hefboom langer wordt, het palletje hoger opgelicht wordt, en de deur weer zonder krachttermen open gaat.
Antwoord
Gooeie tips!
Ik ga binnenkort mijn broertje eens helpen met het opnieuw afstellen van de sloten en deurvangers.
Er zitten namelijk nieuwe deurrubbers in z'n auto met bijbehorende "snorren" van een late 240.
Om het helemaal perfect te maken kijk ik gelijk naar jouw tip en de bovenste raamstijl, die kan volgens mij ook wat strakker.

Normaal gesproken doe je een deur open en dicht, bij mij oude 144 deed ik de deur soms een keertje extra open en dicht zo mooi viel hij op slot "- sskloeinkk -".
Antwoord
ik ben nog steeds aan het klöten met een rammelende achterdeur. alles is schoon, alles werkt, 2x klik, vanger is al een andere, om gek van te worden..
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord
Zelfs als de scharnieren slecht zijn, zijn er nog min. vijf zaken die de deur op zijn plek houden, de schuivende pal, de nylon glijbaan (doen samen het "op en neer" gedeelte), de slotpal zelf, de veerkracht van de deurrubbers, en een rubber half maantje waarvan nog een fraktie te zien is op de derde foto (doen het "in en uit" gedeelte).

De deurvanger heeft een iets andere montagehoek bij de de achterdeur, 2,5 graad achterover vs. 1,5 graad voor de voordeurvanger.
Antwoord
dan maar eens achterover proberen.... en anders wordt het een 142.. >Sad
Antwoord
zet 20 november je auto maar in amersfoort, ik ken nog wel een paar mensen die graag de achterdeuren dichtlassen ;D
Antwoord
en dan meteen de deurposten verplaatsen..?
Antwoord
Jambon schreef:en dan meteen de deurposten verplaatsen..?
Dan introduceer je weer een nieuw probleem, want dan gaan je voordeuren ook klapperen, die zijn dan een paar cm te kort Wink

Maar je blijft wel lekker bezig.
Ajeto Big Grin
Antwoord
heb 2x 142 deur "74...
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  B20a draait slecht Niels240 16 21.054 6 January 2016, 23:55
Laatste bericht: Marc1970

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: