Time flies......
Alweer even geleden dat ik mijn bevindingen gepost heb.
Om maar meteen verder te gaan waar ik gebleven was........
De eerdere waterlekkage is inmiddels opgespoord en verholpen. Er waren verschillende boosdoeners nl.:
-Een rubberen thule waar de kabels door het schutbord onder het dashboard uitkomen deze heb ik schoongemaakt en met een overdaad aan kit weer bevestigd.
-Een thule waar de motorkapkabel doorheen loopt. Hier zat een soort kleiachtige kit omheen. Die kit heb ik zo goed en kwaad als het kon weer op zân plek icm verse kit teruggekleid.
-Lang geleden is er bij de montage van de standkachel parkers gebruikt om de benzineleiding tegen het schutbord aan te bevestigen. Laat nu het geval zijn dat na 27 jaar zoân parkertje doorroest en 1 druppel per 10 seconden doorlaat

. Een paar keer een beetje is toch een boel......De isomat tegen het schutbord heb ik gedeeltelijk weggehaald want die fungeerde op deze manier als spons.
Het schroefje:
Het interieur heb ik gewassen en gestoomd want dat riekte toch een beetje naar natte hond. De isolatiematten konden eigenlijk ook niet meer. Het schuim heb ik weten te verwijderen en op de bitumen heb ik nieuw schuim van de bouwmarkt geplakt. Dat gaat overigens prima en is niet duur!. Daarna heb ik mijn trouwe metgezel gecomplimenteerd met nieuwe matten om er toch op vooruit te gaan.
De ânieuweâ isolatiemat:
Nieuwe matten:
In het proces is de voorruit (zo bleek achteraf ) preventief vervangen.voor een geblindeerd exemplaar met zonneband. Ik kan nu iig weer helder en krasloos de wereld in kijken. Ik heb de afwateringskanalen bij de motorkapscharnieren gereinigd/gepoetst en doorgespoeld zodat daar voorlopig ook geen water meer in blijft staan. Dus hopelijk houd ik voorlopig droge voetjes.
Halverwege vorig jaar heb ik overigens een zoals hier wel vaker genoemd is een velleman-kitje ingebouwd. De unit heb ik droog onder het dashboard gemonteerd zodat deze minder last van vocht heeft.
Hieronder een paar plaatjes van het bak en braad/montage proces voor de mensen die geen idee hebben waar ik het over heb.
Na inbouw merkte ik dat de motor wat constanter is gaan lopen. Over het hele toerenbereik heeft ie iets meer pit gekregen en voor me gevoel pakt ie wat makkelijker op. Wat betreft zuinigheid (lees minder gulzigheid) heb ik niks gemerkt. Misschien ook te wijten aan het al standaard gemiddelde verbruik van 1 op Vinkeveen icm mijn zware voet.
Sinds ik de auto kocht was ik me ervan bewust dat de kachel ooit de geest zou kunnen geven. Het leek zo nu en dan wel of ik een geit in het dashboard had zitten. Dat de kachel uitgerekend vorige winter al de geest zou geven had ik niet in de planning.....Maargoed het was niet anders, dus schouders eronder en maar weer knutselen in dat hok.
Terwijl de sneeuw op het dak lag heb ik met een kachel met verlengsnoer op de achterbank de kachel gedemonteerd. âGelukkigâ is dit een bekende kwaal waar genoeg over te vinden is wat mij wat meer wegwijsmaakt van de wirwar onder het dashboard.
Waar ben ik aan begonnen:
De unit in zijn geheel verwijderd:
De unit grondig gereinigd:
De nieuwe motor gemonteerd in de houder:
De puzzel:
Alle rubbers weer op hun plek gelijmd:
Dubbelzijdig tape bevestigd zodat bij het samenvoegen van de 2 helften van de âkinder-surpriseâ de motor op zân bestemde plek blijft zitten:
De kachel klaar voor montage in de auto:
De âgereviseerdeâ kachel weer op zijn plek (vergeet overigens het slangetje voor de afwatering niet aan te sluiten):
De kachelslangen van de kachel ri. het schutbord heb ik moeten vervangen omdat ik die stuk heb moeten snijden bij demontage. Ik heb overigens (als ik dan toch bezig ben) de kachelkraan vervangen voor het nieuwe type. Ook de schakelaar heb ik vervangen onder het mom van preventief onderhoud.
Toen zag ik op marktplaats dat iemand een nieuwe waterpomp verkocht voor een prikkie. Als dan toch het koelwater afgetapt is, waarom dan niet meteen.......(Had ik dat maar niet gedaan)
De nieuwe waterpomp:
En dan zie je opeens iets wat je niet had willen zien, een radiateur die bij aanraking afbrokkelde :-\:
Radiateur vervangen voor alu-type:
Ik heb na dit alles vervangen te hebben de vloeistofvaatjes gereinigd. Het koelvloeistof vaatje heb ik voorzien van een nieuwe sticker en ziet er nu ook weer netjes uit. De beugels heb ik ook voorzien van een nieuw likkie verf.
De auto was klaar en na inbouw van het hele spul kwam ik erachter dat de ruitenwissers niet heel soepel meer over de ruit gleden.
Ik verdacht de ruitenwissermotor en heb die ook meteen vervangen......Tsjah het is hier vaker gezegd âdonât fix it if it ainât brokenâ :

. In dit geval was het dus ook zo want het euvel was nog niet verholpen. Het hele fietsframe heb ik gesmeerd en de doorvoerbussen naar buiten ook en ja hoor problem solved.
Nieuwe ruitenwissermotor:
In de loop van dit jaar vond ik het beestje toch steeds onregelmatiger lopen. En af en toe liep ie zelfs op drie poten met een backfire tot gevolg. Gelukkig geen schade maar wel een harde knal en geschrokken omstanders tot gevolg ;D. De bougiekabels sloten niet meer helemaal lekker op de âkaarsjesâ en vielen soms spontaan eraf. Dus besloten de ontsteking van bobine tot bougie aan te pakken icm met een beurtje.
Nieuwe bougiekabels:
Nieuwe bobine:
Nieuwe massa icm met nieuwe polen:
Een paar maanden later heb ik besloten de remmen aan te pakken. Want bij het remmen begon de hele handel te trillen op het stuur en trok hij alle kanten op. Ik heb dit samen met mijn beunmaatje gedaan is toch een stukje gezelliger en hij heeft eerder met dit bijltje gehakt.
De snoepwinkel klaar voor montage:
De auto opgebokt:
Oud remspul:
Oud remspul:
Mijn neefje op visite terwijl ik het filter vervang van de automaat:
Nieuwe schijf+klauw+remslangen:
Nieuwe remslangen met dank aan Funsdaf!:
Helaas zat het weer niet altijd even mee:
En hij remde weer alsof je een anker uitgooide! Echter na een week of wat begon ik te merken dat het pedaal weg begon te zakken. Dus heb ik opnieuw de leidingen doorgespoeld en ontlucht. Het probleem was iets afgezwakt maar nog steeds aanwezig. Na het 1 en ander nagelopen te hebben kon het alleen nog maar de hoofdremcilinder zijn. Deze was een fluitje van een cent om te verwijderen, wel een kliederboel maargoed.
De nieuwe HRC na behandeling met blanke lak:
Het probleem is sindsdien niet meer teruggekeerd.
Toen ik de auto een keer weer ophaalde na kleppen stellen, kreeg ik het advies mee om de veerschotels voor de komende apk te vervangen.
Dus ik had maar weer een weekendje afgesproken met mijn beunmaatje.
In de tussentijd had ik 2 veerpoten gehaald van de sloop om die op te knappen. Deze heb ik volledig gestaalborsteld. De veerschotels zijn afgeslepen en vervangen voor reparatieschotels van de dealer. Het hele spul in de hamerite en steenslagcoating. Via EstateServices heb ik nieuwe veerring (GLT/GT), schokbrekers (Sachs), stuurkogels, en schouderlager besteld. Die heb ik op de veerpoten gemonteerd zodat het een plug and play verhaal zou zijn bij vervanging.
Toen we dat weekend de veerpoten vervingen bleek dat we die ook niet veel later dat hadden moeten vervangen. Misschien dat kroepoek een betere omschrijving is. :o
De veerschotel(Of wat daar nog van over is):
De ânieuweâ veerpoot met nieuwe GT veer en schokbreker:
De ânieuweâ veerpoot met nieuwe stuurkogel+fusee:
Vandaag mijn auto opgehaald van de garage voor apk en uitlijnen. En wat denk je....zonder problemen door de apk!!