Topics: 3
normaal wordt als je flink gas geeft in een benzine auto het mengsel flink rijker gemaakt.
dit wordt geregeld doordat het vacuum wegvalt in het inlaatspruitstuk en en daardoor wordt de brandstofdruk hoger.
Behalve dat is natuurlijk ook nog sprake van een hogere luchtmassa meting en toennemend toerental.
Mijn auto heeft een vialle LPi systeem. Dit systeem gebruikt de inspuitwaardes die de benzine ECU heeft opgeslagen en rekent deze om naar inspuittijden voor de LPi injectoren. So far so good.
Op dit moment doet mijn auto het prima op benzine . Trekt hard en wordt ook netjes rijker als ik fors gas geef.
Maar al rijdend op LPG doet het LPi systeem dit niet meer! Zelfs niet als ik de boost terug breng tot minimaal. Het blok lijkt wel op 4 poten te draaien.
De lambda indicator die ik erin heb zitten gaat zelfs van lambda=1 naar armer!
Da's niet goed... linke boel. kans op smeltende zuigers.
Daarom mijn vragen: wat regelt de diverse pompsnelheden van de vialle-LPi pomp? kan de pomp zelf kapot zijn? Kan er een injector kapot zijn?
Topics: 33
de pest met dat vialle verhaal is dat je telkens 25euro moet aftikken om een diagnose te krijgen. voor zover ik weet kan de vialle pomp maar twee dingen: pompen en niet pompen. als hij aan het dementeren is hoor je hem herrie maken, dan KAN hij niet genoeg vermogen leveren. probeer je systeem eens te resetten. terwijl de motor op lpi draaid de benzine/lpi schakelknop indrukken en vast houden. dan motor afzetten en nog vijf seconden blijven vasthouden. dan is ie gereset
maakt je pomp geen herrie verdenk ik de aansturing van de lpi computer. laat hem even uitlezen, hier bij rotterdam zit agin
ik ga jou reset trucje eerst maar eens proberen.
thanx
Jan
Topics: 47
De vialle lpi pomp draait op twee verschillende toerentallen en kan dus 2 keer zoveel als alleen pompen ;D.
Op de volvo700vereniging zijn er al een paar die met een gereviseerde pomp rondrijden voor heel wat minder
euro's dan dat je voor een verse tank afrekent.
Een tank uit een sloper kan ook een optie zijn maar dan weet je weer niet hoelang die nog mee gaat.
Maar wie weet is er alleen maar een slecht massa draadje ergens dus eerst eens meten zou ik zeggen.
Volvo 145 B230 M47 lpg 1970
de reset werkt. Ik krijg nu weer een rijk mengsel als ik flink doortrek.
maaarrrrr... ik heb mijn auto getuned en de druk van de turbo staat nogal hoog. Op benzine geen probleem maar op LPG blijkbaar wel, helemaal nu dat de buitenlucht een stuk koeler is geworden. (= meer gram zuurstof per liter lucht, luchtdichtheid neemt toe.)
Blijkbaar kan zo'n T3 heel snel heel veel lucht verpompen.
Als ik dan volgas /vol boost geef dan wordt het mengsel zo arm dat de LPE unit in een soort van limphome modus schiet ( een mengsel nl. lambda = 1)
Doe ik de reset weer dan is het weer goed. Ik moet dus voorkomen dat ik volgas geef.
Ik heb nog een setje bruine Siemens LPi injectoren liggen. misschien dat ik die er maar weer eens in steek. Maar eerst andere chips.
wordt vervolgd!
Topics: 33
hahaha, lullig. injectoren te klein? ;D ;D ;D slurp slurp slurp
ik ben vandaag weer wat wijzer geworden: 1 LPi injector was bevroren, lekt dus!
LPG die niet aankomt in de cilinder = arm mengsel! :o
eerst dat maar eens oplossen.
Ik heb de lpi injectoren vast laten zetten door Timmen in Vaasen.
Timmen zet ze op zo,n manier vast dat ze niet meer vanzelf losgaan.
Ik had er 2 die een beetje los zaten en 1 daarvan bevroor af en toe.
Met als gevolg een stotterende motor.
ik heb vandaag het spruitstuk eraf gehaald en inderdaad 2 van de 4 zittingen zaten los,
de lekkende zitting zat zelfs zo los dat ik 'm een stuk kon verdraaien! Het kan nooit ideaal zijn als de boost tegen de uitstroom van LPG in werkt...
Ik dacht bij mezelf als ze het chassis van een Lotus Elise en Opel Speedsters met epoxy lijm in elkaar durven te lijmen en als ze dat ook durven met vleugels van Fokkers en Airbussen dan durf ik ook mijn injectorzittingen wel vast te lijmen. Cruciaal: de juiste lijm kiezen!
Ik heb Pattex liquid metal gekocht,
een 2 componenten lijm die bestand is tegen -30<>+150C temps.
Het spul heeft een vullend vermogen en is zeer sterk (kan trekkracht van 130kg/cm2 aan) en het is bestand tegen schokken en trillingen(!)
Daarmee heb ik alle 4 de zittingen extra vast gelijmd, uiteraard met de uitstroom openingen richting motor.
Hiermee zit e.e.a. nu prima en ik hoop definitief vast.
Meteen de bruine LPi injectoren maar gemonteerd. Voor extra brandstof bij extra boost. 8)
Meteen ook maar 4 nieuwe-stijl montage clips gekocht (<< nieuw beter design). 4 stuks voor 5 euro. Kan je geen armoede voor lijden!
Vanavond en vannacht ligt het geheel nog na te drogen en uit te harden bij de verwarming.
Morgen klaar voor montage!
Spannend, ik ben benieuwd.
Ik had ze ook al een keer of 4 gelijmd en had de beste resultaten met 2 secondenlijm.
Maar zo om het jaar ging er toch weer 1 los zitten.
Vertel eens wat meer over die bruine lpi injectoren, zijn die van Vialle?
Ik bedenk me net dat ik niet eens meer weet welke kleur ik onder de kap heb zitten.
Ze konden 50 pk aan dat weet ik wel.
Er zijn nu ook lpi injectoren leverbaar die tot een pk of 70 gaan maar die zijn niet orgineel Vialle en de software moet veranderd worden of zoiets.
Ik zal er eens kijken of ik nog kan vinden waar dat kon en waar dat was.