Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
[INFO] voorruitsierlijsten
De carrosserie is op dat punt bij alle 240's hetzelfde. Volgens mij heb je een complete ruit nodig van het laatste model, daar zit die sierlijst aan vast dacht ik. Je hebt dan geen clipjes nodig.
Volvo 244 DL B21A M46 11-1974 (project)
Volvo 244 DL B230A M46 1-1980
Volvo V70 B5252S M56 6-1997
Antwoord
Ik had ook een 240 uit 1989 en daar was een laatste model ruit ingezet. Prachtig.

Plaatwerk voor plakruiten is hetzelfde, en de sierlijst zit al aan de ruit.

Oh sorry dat had Mark244 ook al gedeeld.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
Wat ik me nu ineens afvraag, kan het oude model sierlijst (zoals bij de eerste jaren van de 240) ook met de latere kunststof klemmetjes gemonteerd worden? Bij mijn 75-er waren de metalen klemmetjes in verregaande staat van ontbinding, dus ik heb dat wat er nog van over is nu weggehaald. Maar ik wil graag tzt de originele sierlijst terug plaatsen. Hoe kan ik dit het beste aanpakken?
Volvo 244 DL B21A M46 11-1974 (project)
Volvo 244 DL B230A M46 1-1980
Volvo V70 B5252S M56 6-1997
Antwoord
Die is wel de mooiste, de dikke RVS lijst met vier hoekstukken ALs de plastic klemmetjes erin vast klikken, is het een kwestie van lengte/breedte/omtrek. Dat zou je op kunnen lossen door 3 setjes klemmen te nemen en alleen de groene daaruit te gebruiken, die zijn verschuifbaar.
Antwoord
Dank voor jullie reacties!
Ik las wel nog iets over dikke en dunnere ruiten, maakt dat niet uit?
En...
als ik het goed begrijp, plak ik de ruit met die dunne rand erom heen meteen met kit op de carrosserie toch?
Antwoord
Volgens mij zijn alle 240 voorruiten even dik want ze zijn allemaal gelaagd glas. Het kitten is niet eenvoudig, je moet een flinke rups er in een gelijkmatige hoogte van ca. 8 mm op leggen, en op de goede plek zodat er niet teveel kit naar binnen valt. Plak van te voren plakband op lijn met hoe de ruit er in gaat, om makkelijker te mikken. Kweenie of ik dit zelf zou doen, sommige mensen zijn beter met kit dan anderen, en/of hebben betere spullen.

Er is ook losse dunne sierlijst te koop, originele https://www.ipdusa.com/products/9304/120...vo-3540053 en allerlei rubberprofielen.

Nog wat inspiratie: https://www.volvoforums.org.uk/showthread.php?t=116409
Antwoord
De voorruit van mijn '92'er is net voordat ik 'm kocht vervangen. Zit er netjes in, maar fluit/trompettert hevig boven de 110. Ik dacht eerst dat het zat in het onderste stukje van de omliggende rubberlijst, dat niet aansluit; daar zit een soort spleet. Laten vullen/plakken door de glasboer, maar dat bleek het niet te zijn. Het zit aan de linker bovenzijde van de ruit. Als ik daar een stuk ductape op plak is-ie stil, dus daar zit het euvel. Volgens de de glasboer moet de ruit eruit en opnieuw erin gezet worden. Volgens hem moet dan ook de dunne rubber sier/afdeklijst eraf gesneden worden. Klopt dat? Of is die lijst er zonder geweld/snijden af te halen?
Volvo 240 GL sedan 1992 (en een DAF 55 variomatic 1970)
Antwoord
De lijst is aan de voorruit geplakt, geklemd of hoe dan ook, hij zit er aan vast. Ik denk niet dat je m er onbeschadigd af kan krijgen, het is erg dun spul. ALs de voorruit nu scheef, te laag of te diep zit, kan er een fluitende spleet tussen lijst en sponning komen.

Je kan deze ruit compleet met lijst eruit (laten) snijden, en proberen opnieuw te plaatsen. Je zou ook alleen het glas kunnen hergebruiken en een bredere universele sierlijst zoeken en die erom heen plakken (lastig). Voor een geslaagde installatie zijn de twee (of drie) drie vulblokjes onderin de sponning onmisbaar.

Ik zou die hele zijkant lekker vol blubberen met zwarte montagekit. Op mijn 144 heb ik Tixophalt gebruikt, wonderspul.

Oh kijk, R&D verkoopt de originele sierlijst in losse versie: https://www.rendcarparts.com/volvo/parts.../RD3540053 dat scheelt.
Antwoord
Dank voor de info!
Scandcar levert de losse lijst ook: https://volvoonderdelen.com/rubber-front...volvo.html
Antwoord
..... de oplossing van de fluit-ruit: de plaatselijke autoglasboer heeft de luchtdruk er even goed opgezet en toen openbaarde het zich: de wind gaat bij de A-stijl omhoog, tussen de ruit en de regengoot. Dat veroorzaakt een soort luchtkanaal en omdat de rubberlijst in de linkerbovenhoek een beetje flapperde ontstond een luide fluit. Ze hebben de rubberlijst rondom vastgeplakt en nu is de auto muisstil..... nou ja, voor zover een 240 dat kan zijn.... Hulde voor de glasboer (Autototaalglas Assen) , die er drie keer naar heeft gekeken, het probleem per se wilde oplossen zonder de ruit er weer uit te snijden en het hele klusje gratis heeft geklaard!
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Info deur intalatie martin t 0 1.867 30 March 2013, 23:01
Laatste bericht: martin t
  stoelen 240 graag info voor herstel bluefoxamazone 0 2.158 31 May 2006, 23:39
Laatste bericht: bluefoxamazone

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 2 gast(en)