Topics: 17
Apae schreef:Mijn ouders reden een 264 GL overdrive, met B27E, toen deze auto's nog jong waren. Gemiddeld verbruik met dorpsverkeer en middellange afstanden was 1:8,5; op lange vakantietrips (Autobahn, volbepakt met circa 130) werd dat nog zuiniger, tot iets van 1:10 aan toe. Ik kan me niet herinneren dat er bijzonder onderhoud aan was. Mijn eigen 760 met B28E en AW71 liep ook rond de 1:8, maar staat inmiddels al jaren gestald. Als ik 'm weer in gebruik neem, zal ik dus ook wel wat te doen hebben...
Dat zou best eens kunnen, K-Jet vervuild door lang stilstaan of lang op gas rijden.. Het zijn dan met name ook de pakkingen en slangen die dan uitdrogen en verharden.. Maar met verharden van de pakkingen is ook de tand des tijds die daar een groot aandeel heeft. En het hoeft niet eens zo gek veel te zijn maar de eventuele speling die ontstaat door het indrogen van en de haarscheurtjes in de rubbers resulteert vaak in valse lucht en dan krijg je k-jet niet meer met fatsoen afgeregeld. Bij de B27E wordt ook doe extra luchtschuif elektrisch verwarmt tot dat de motor genoeg op temperatuur is. Die schuiven hangen na 30 jaar bijna allemaal vast, dan wel open of dicht. Eenmaal vast krijg je ze nog maar moeilijk los, soms kan uitkoken en daarna in een heet oliebad het misschien weer op gang krijgen. Maar in principe kun je die ook gewoon overbruggen en uit het systeem halen, want die doen eigenlijk pas het echte werk bij extreme koude. Want kijk maar eens bij ene die nog goed functioneert, die staat in ons klimaat altijd zo goed als dicht zolang het niet dik onder de min gaat met de temperatuur. Maar wanneer hij vol open vast hangt krijg je het stationeer nooit meer echt goed. Dan kun je deze het best gewoon bypassen met zo'n LPG afstel T en deze op dicht instellen. Je zou het zelfs met een kachel ventiel kunnen doen handmatig met een kabeltje en schuifje op het dashbord. Of €250 lappen voor een nieuwe als ie nog te krijgen is.
De grootste boosdoener en duurste klant is de warm loop regelaar en deze wordt ook elektrisch aangestuurd met bimetaal en regelt de koude dan wel warme brandstofdruk. Als die dus versleten is loopt de motor of altijd te arm of te rijk en doet de meest rare dingen en maakt de bougies kapot. Dan is er nog de brandstof accumulator, dat is eigenlijk een warme starthulp, die houd dus het brandstofsysteem op druk wanneer de motor uit staat, zorgen tevens voor geluidsdemping van de brandstofpomp en haalt eventuele drukfluctuaties uit het systeem. En die gaan na de nodige jaren ook graag kapot en lekken intern, dan krijg je van die rare dingen dat je motor van vol gas loslaten bv op een autobaan afrit afremmen op de motor dat ie dan gewoon afslaat. En daarna misschien ook niet echt gemakkelijk meer start omdat alle druk uit het systeem is en weer opgebouwd dient te worden door de pomp.
Naast de injectoren zijn dat de meest cruciale punten om als eerste te checken bij een oude k-jet.
De rest is niet zo storingsgevoelig. Bij de B27E met name nog die 6 o-ringen van de spinnenkop en die rubberen toeter die daar onder zit worden vaak over het hoofd gezien.
Topics: 51
beetje gepimpt
Volvo 945 aut LPG G3 1998, 262 coupe 1978. Saab900ClassicCabrio 1988
Na een jaar geschorst in de stalling vanwege mijn domme fout om de overgangsregeling niet te betalen (vergeten) en dus de vollle mep voor de kiezen gekregen, heb ik vanochtend goed bericht voor de verandering...
hehe eindelijk 40, dan begint het leven pas echt zeggen ze, vandaag uit de stalling gehaald, even keuren en dan weer scheuren (na de pekel, dat wel).
ff vandaag gekeken naar wat te doen voor de keuring...
- Accu vastzetten zit een nieuwe in , beetje groter, start 100 x beter.
- een jaar was te lang voor de achterste uitlaatpot...
thats it volgens mij
en dan goodies monteren, nieuw eggcrate grille, sealed beam setje, kroontjes op de c-stijl, middenarmsteun, central lock, cruise control..
Grille erin was geen moeite maar afgelopen weekeinde heerlijk geknutseld om de armsteun te kunnen plaatsen
wel aardig gelukt ...
ik heb gebruik gemaakt van een oude steun van een achterbank met zwart leer.
stoelen etc eruit
eerst steuntjes omgedraaid en een constructie gefrobeld,
en leer opgeknapt en er weer omheen gezet,
Let op het/de patina
Topics: 82
Dat zit wel snor, die armsteun. En de/het patina ook.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
vlg update...
nieuwe American Snuit..
15 May 2019, 08:35
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 28 May 2019, 08:14 door volvoman0_0.)
Na het installeren van Centrale Vergrendeling wil ik eigenlijk ook de kofferklep kunnen bedienen en dat hij dan nog mooi open zoeft is helemaal leuk
Ik had al in een ander topic wat leven geblazen maar het hoort eigenlijk hier als een update..
Het is een kitje met een relais wat een flinke ruk geeft en bediend moet gaan worden vanuit het handschoenkastje.
die ruk moet gegeven worden aan het haakje van de klep.. de bediening van de klep met de sleutel moet wel intact blijven.
hieraan monteren dus... er moet een aardige kracht worden overwonnen dus ik hoop dat het ding sterk genoeg is...
en het zou mooi zijn wanneer ik een iets sterkere gasveer kan monteren. dan deze originele.. ideeen zijn welkom.
Topics: 82
De vervangende gasveer van 684264 (dit is een veer in een plastic huls, gaat wel langer mee) heeft 290 N ergens op google, dat is voor als de kofferbak open staat. Om hem ook nog te openen kom je denk al gauw aan een 3 of 4 keer sterkere gasveer (liggend is de klep al 3-4 keer langer).
Misschien ben je er eerder als je iets verzint met een lange veer om een gasveer. Kan de scharnier dit aan? Ik denk het niet.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Topics: 8
15 May 2019, 21:47
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 15 May 2019, 21:49 door simon.)
Misschien handiger om dat af te kijken hoe dat bij moderne wagens gaat.
Btw, zijn dat getinte ramen of van dat plak plastic?