Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
De baksteen van Elvis (242GL)
[img width=359 height=600]http://img32.imageshack.us/img32/2498/imag0077m.jpg[/img]
dank u sinterklaasje!

vrijdag mn lampjes dus gekregen en zaterdag aan de klus gegaan met de bougies, luchtfilter, oliefilter en het ontstekingstijdstip.
de onderdeeltjes:
[Afbeelding: imag0078z.jpg]
de enigszins gare verdeler, na het schoonmaken van de contactpunten bleek dat deze helaas ook vernieuwd moesten worden dus ook maar meteen aangepakt:
[img width=359 height=600]http://img547.imageshack.us/img547/3714/imag0081p.jpg[/img]
verder ging alles heel erg goed en loopt de baksteen een heel stuk rustiger.
Wel nog een paar eigenaardigheden gevonden. Bijvoorbeeld hier:
[Afbeelding: imag0082e.jpg]
dit is aan de inlaat kant van het blok en het lijkt wel alsof hier iets gezeten heeft, wat kan dit zijn? stuurbekrachtiging ofzo?
verder vond ik achter de grille een 2de toeter, een mooie gashoorn:
[Afbeelding: imag0085b.jpg]
Deze zit dus inderdaad aangesloten op de rare toeter schakelaar achter mn stuur, jammer genoeg doet hij t niet, als ik de + met de accu verbind hoor je niets, het compressortje is waarschijnlijk vies of overleden. wel een leuk klusproject.
Zondag ochtend nog even snel de extra lampen op de bumper geschroefd, moet ze wel nog aansluiten:
[Afbeelding: imag0089j.jpg]
ik vind het zelf wel gaaf staan. misschien dat ik ze nog iets meer naar de buitenkant zet. ze staan nu gelijk met de 2de verticale lijn in mn grill.
Over de aansluiting heb ik wel nog wat vragen, in NL mag je niet je mistlichten samen met je grootlicht voeren. Hoe kan ik ze het beste aansluiten dan? relais en schakelaar + aansluitbeschrijving zit erbij maar moet ik dan een extra relais aan de + van het grootlicht hangen?

Helaas is in Maastricht wel door een of andere klootzak mn antenne van de baksteen afgesloopt dus ik ben nu opzoek naar een nieuwe.

groeten paul
Antwoord
mistlampen met grootlicht zijn ook zinloos, je moet deze onder de bumper hangen willen ze effect hebben anders verblind je jezelf..
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord
mistlampen/verstralers en grootlicht zijn zeker onzin, sterker nog dat is verboden in NL.
Daarom moet ik dus een schakeling maken waardoor ze niet aankunnen bij grootlicht maar bijvoorbeeld alleen bij dimlicht.
Op de doos staat wel een aansluitschema maar die houdt hier geen rekening mee, vandaar mn vraag hoe ik m het beste kan aansluiten zodat ze niet aangaan bij groot licht.

Vind ze zelf mooier staan bovenop de bumper, aangezien ik geen voorspoiler heb zouden ze er onder een beetje raar erbij hangen.
De reflectoren zijn omgedraaid waardoor ze ook boven de bumper zijn te monteren (kan ook volgens originele installatie instructie)

nog een extra vraagje:
kan via marktplaats een toerenteller en een electrische antenne inclusief schakeling kopen voor 70euro samen.
Is dit een beetje een goede prijs of te duur?

groeten paul
Antwoord
Elvis schreef:mistlampen/verstralers en grootlicht zijn zeker onzin, sterker nog dat is verboden in NL.
Daarom moet ik dus een schakeling maken waardoor ze niet aankunnen bij grootlicht maar bijvoorbeeld alleen bij dimlicht.

Ik vrees dat je een paar dingen door elkaar haalt.

Mistlampen (breedstralers) horen laag te hangen zodat je onder de mist door schijnt, deze horen aan te kunnen als alleen je stadslicht brandt. Met dimlicht en vooral grootlicht erbij zul je jezelf bij mist alleen maar verblinden. Met te hoog geplaatste mistlampen zul je zowel jezelf als anderen verblinden.

Verstralers horen hoger geplaatst te zijn en mee te schakelen met het grootlicht.

Althans, zo heb ik het altijd begrepen, correct me if I'm wrong...
Volvo 240 '83 B23A - M46 - 223.000 km
Audi A3 1.8T '01 - 212.000 km
Gesloopt: Volvo 244 GL '81 B23A - M45 - 303.000 km
Antwoord
ik ga je niet corrigeren..

klinkt namelijk best logisch wat je zegt Big Grin
Zal morgen even een fotootje van de handleiding maken, daar staat dat deze lampjes wel bovenop de bumper kunnen, ze zullen sowieso niet vaak aan staan en meer optisch zijn.

Lampjes zijn ook een soort van erfstuk, daarom wel leuk om op de auto te hebben.
Mn opa heeft ze ooit gekocht (ergens in de jaren 80 waarschijnlijk) en nieuw in doos in zn garage laten liggen, toen hij overleed heeft mn pa ze meegenomen en hebben ze een jaar of 15-20 in onze garage gelegen, na het scheiden van mn ouders zijn ze meeverhuisd met mn pa en nu zitten ze op mn baksteentje, wel leuke historie zo.
Misschien dat ik nog wel grote ronde verstralers koop en dan deze onder de bumper zet, wie weet.

vaak worden de namen voor verstralers en mistlampen ook door elkaar heen gebruikt (kijk bijvoorbeeld maar een op marktplaats) maar jou uitleg lijkt wel hout te snijden.

ga het een en ander in ieder geval nog even napluizen.

groeten paul

ps iemand enig idee wat die lege plek met bouten aan mn blok kan zijn en of het een beetje goede prijs is voor de toerenteller en antenne?
Antwoord
Kijk je hebt best een goede ddeal gemaakt als je de vraagprijs van deze bruine ziet:
http://link.marktplaats.nl/404361068
Antwoord
Elvis schreef:nog een extra vraagje:
kan via marktplaats een toerenteller en een electrische antenne inclusief schakeling kopen voor 70euro samen.
Is dit een beetje een goede prijs of te duur?

groeten paul

Lijkt mij een nette prijs.
Maarten
Mijn auto's: MGB roadster 1966, Alfa Romeo Giulia Super 1300 1971, Volvo 245 Estate 1979

ModelCarWorkshop
Dutch Rally Events
Rally-Cursus
Antwoord
Tijdens rallies wil ik graag veel licht. Ik heb daarom alles via het groot licht geschakeld. Breedstralers (mistlampen) zijn handig bij haarspeldbochten of om controles goed te kunnen zien.

De keren dat je echt mistlampen nodig hebt zijn zeer gering. Dat vind ik daarom niet zo interessant.
Maarten
Mijn auto's: MGB roadster 1966, Alfa Romeo Giulia Super 1300 1971, Volvo 245 Estate 1979

ModelCarWorkshop
Dutch Rally Events
Rally-Cursus
Antwoord
Waar de 3 bouten zitten aan de zijkant van het blok daar heeft de stuurbekrachtigingdpomp gezeten.
Antwoord
Elvis schreef:............. en of het een beetje goede prijs is voor de toerenteller en antenne?

van mij kun je zo'n toerenteller overnemen. Zie je andere thread "gezocht".
245 DL 1983
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Een baksteen op lucht - 81' 244 GL Yezzz 30 18.900 2 November 2021, 17:32
Laatste bericht: Yezzz
  even voorstellen! (volvo 242GL 1979) RutgerK 13 8.267 20 October 2014, 22:33
Laatste bericht: RutgerK
  De witte baksteen :) Wottel 74 46.491 17 June 2012, 12:07
Laatste bericht: Jambon

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)