Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
bey bey RON 98 ??
Er schijnen pakkingen en leidingen op te lossen, zie zelf niet een probleem als dat niet het geval zou zijn.
E85 kent in Zweden allerlei voordelen als het gaat om motorrijtuigenbelasting, parkeervoordelen in stadscentra (geen parkeergeld) en een financiele bonus van SEK 10.000,-- bij aankoop van een E85 auto
8555152121 418 1994
5263213001 719 2019
Antwoord
Volgens mij is E85 een mix tussen alcohol van 85% gedenatureerde ethanol met 15% benzine...

Is alleen te gebruiken door auto's die een motormanagement hebben...

Beter is de basisafstelling voor de B21ET ( K jetronic ) gewoon op..6 graden? in ieder geval voor 98 octaan, laten staan en BP Ultimate tanken.
Ultimate gebruik ik voor een Golf 1 GTI met K-Jetronic en voor mijn B21 ET...

v700r schreef:Is goed Flip maar wat is E85 en waar tank je dat?
Antwoord
hier nog een E85 gebruiker. let op! wel 45% grotere injectoren gebruiken!.
Auto loopt als een kogel. Motor draait er extreem mooi op. Ik kan veel meer boost gebruiken als voorheen.

Mijn auto heeft ook een Vialle LPi-installatie. Voor dagelijks rijden start ik alleen op E85. Het rijden gebeurt op LPG. Hierdoor is het verkrijgbaarheidsprobleem verwaarloosbaar ( ik tank hooguit 2x per jaar een halve tank vloeistof).

De prijs van E85 is NU (19-06-2010) euro1,24. Ik tank het bij Tamoil in Eindhoven (in de buurt van het DAF museum.) Da's flink goedkoper dan euro95. Maar wel RON105. Dus als ik eens wil uitkuren op een circuit dan kan dat perfect op E85.

Over ron95 in je K-jet Volvo. als je motor daarop pingelt is er iets mis. De geadviseerde benzine voor een B230FT en B200FT is RON95. 8,7:1 compressie. En daar doen ze het 2-3ton op.

Octaan booster: in de rally en racewereld mengden ze altijd Tolueen bij de benzine! Tolueen is een echte octaanbooster. Maar ook erg giftig en vluchtig dus er mee omgaan is niet echt aan te raden.

Antwoord
[quote

Octaan booster: in de rally en racewereld mengden ze altijd Tolueen bij de benzine! Tolueen is een echte octaanbooster. Maar ook erg giftig en vluchtig dus er mee omgaan is niet echt aan te raden.

[/quote]

Ik ken ook het gebruik van spoelthinner en afgas/kero voor hetzelfde doel..
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord
Citaat:Over ron95 in je K-jet Volvo. als je motor daarop pingelt is er iets mis. De geadviseerde benzine voor een B230FT en B200FT is RON95. 8,7:1 compressie. En daar doen ze het 2-3ton op.

Maar dat zijn geen K-Jet motoren, maar met electronische injectie, motormanagment en pingelsensor!
Volvo 245 TIC - Gerestaureerd en verkocht...
Antwoord
tolueen
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord
Ticcie schreef:
Citaat:Over ron95 in je K-jet Volvo. als je motor daarop pingelt is er iets mis. De geadviseerde benzine voor een B230FT en B200FT is RON95. 8,7:1 compressie. En daar doen ze het 2-3ton op.

Maar dat zijn geen K-Jet motoren, maar met electronische injectie, motormanagment en pingelsensor!

Ja, dat snap ik. Maar jou B21ET heeft een NOG lagere CR...7,5:1!! dus zou jou motor niet veel problemen moeten hebben met RON95, zelfs niet met een standaard boostniveau.

Er is dus iets aan de hand. Ik denk dan meteen aan de ontsteking, heeft een B21ET nog een mechanische vervroegings mechanisme in de verdeler zitten? en een vacuum vervroegingsdoosje? Stel, je cruised lekker, dan is er op dat moment veel vacuum in het spruitstuk, via de vacuumleiding naar de verdeler wordt het membraan in het potje aangezogen, aan het membraan zit een stangetje dat zit bevestigd aan een bewegende grondplaat, waar bv contactpunten opzitten of een hall-pickup sensor. ALS nu dat binnenwerk in de verdeler smerig, roestig of anderszins kapot is dan kan dat betekenen dat de ontsteking niet verlaat wordt als het vacuum wegvalt bij vol gas geven en de boost erin komt. Je krijgt dan wel boost maar je houdt de [i]te ver vervroegde ontsteking[/i]! (de grondplaat in de verdeler blijft hangen!)

Dus:
haal die verdeler er eens uit, maak 'm intern goed schoon (kruipolie, perslucht, wasbenzine etc), check of e.e.a mechanisch in orde is en vrij kan bewegen, check het membraan van het vacuumpotje of die nog heel is (laat een stuk slang eraan zitten, zuig eraan terwijl je kijkt of het mechanisme in de verdeler verstelt! laat het vacuum wegvallen en kijk of het mechanisme weer goed terug verstelt!)

Een optimaal werkende verdeler is bij een oude turbo auto extreem belangrijk.

als alles goed is bevonden, schoon is en lichtjes gesmeerd is, plaats dan de verdeler terug , hang een goede niet lekkende vacuumslang tussen spruitstuk en verdeler en stel het ontstekingstijdstip af volgens specs. Doe dan nog eens een test...uiteraard op RON95! (anders introduceer je een 2de variabele en weet je nog niet of het schoonmaken van de verdeler effect heeft gehad.)
Ik ben er rotsvast van overtuigd dat een B21ET gewoon goed op RON95 moet kunnen draaien.

Antwoord

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)