Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
v8 kan het? wettelijk
Funsdaf schreef:Vertel eens wat meer....

Hoe ging het bij mij in z'n werk?

1. Afspraak gemaakt voor motorwissel (heeft een bepaalde naam, weet ik niet meer)
2. Naar keuringsstation gereden op dag van afspraak
3. Papieren afggeven (alleen deel 1A)
4. Auto naar binnen geredenTongue
5. Eerst wordt het VIN nummer gecontroleerd. Keurmeester heeft soort uitdraai van huidige papieren en kijkt dat na.
6. Keurmeester vroeg wat er anders was (4 cyl. ipv 6 en 2000cc ipv 2800cc). Motortype wordt opgeschreven
7. Kon ik het vermogen aantonen (en cylinderinhoud)? Ja, had een uitdraai van een volvo greenbook.
8. Naast motortype ook motorcode (soort identificatienummer van de motor). Was moeilijk te zien, dus heb hem papieren van de donorauto laten zien. Heeft de keurmeester gecontroleerd (ik denk dat ze dan kijken of de motor uit een gestolen auto komt)
9. Keurmeester keek onder de kap, niet zo lang ofzo, gewoon of het er netjes uit zag. Vraagt naar de motorsteunen (origineel of zelf gemaakt?) Bekijkt gewoon wat dingetjes.
10. Kijkt onder de auto naar de motorsteunen en stuurdelen (as die het stuurhuis in gaat moet vrijlopen van kabels etc.) Duurde niet lang, had ie snel gezien.
11. Keurmeester rijdt auto remmentestbank op, zeer softe test. Wielen draaien iets van 15 km/h en dan remt hij langzaam tot aan blokkeren (ongeveer).
12. Naar de weegbrug. Eerst totale auto, en dan alleen de achteras.
13. Auto wegrijden en naar de balie om te betalen. Ik was €50,- kwijt.

Dan een paar dagen wachten. Alleen cylinderinhoud, cylinderaantal, vermogen en gewicht is veranderd. Handelsbenaming (type) etc. is gelijk gebleven.

Nu heb ik dus legaal een 760 met 2000cc en 190 pk (blok is FT met GT (zonder kat.) specs.) en natuurlijk 4 cylinders (grootste struikelblok bij de apk, sinds dit weer een controlepunt geworden is)
760 | Groen | Snel
Antwoord
Zijn dit de regels voor een vermogens verandering die onder de 140% van het origineel blijft? Of is die 40% vermogenstoename vervallen?
Antwoord
DopdeDouwer schreef:Zijn dit de regels voor een vermogens verandering die onder de 140% van het origineel blijft? Of is die 40% vermogenstoename vervallen?

Die 40% regel is vervallen, in ieder geval voor auto's van iets van voor 1994. Dat is mij verteld... je mag dus zo 300 pk in je 100/200/700/900 etc. plaatsen.
Met dat doort vermogens zou echter wel nog even informeren.. Wink
760 | Groen | Snel
Antwoord
flip_21 schreef:
DopdeDouwer schreef:Zijn dit de regels voor een vermogens verandering die onder de 140% van het origineel blijft? Of is die 40% vermogenstoename vervallen?

Die 40% regel is vervallen, in ieder geval voor auto's van iets van voor 1994. Dat is mij verteld... je mag dus zo 300 pk in je 100/200/700/900 etc. plaatsen.
Met dat doort vermogens zou echter wel nog even informeren.. Wink

Ik weet niet wie jij dan gesproken hebt Philip want naar mijn weten zou die regel nog steeds bestaan(wat ook wel logisch is) Maarja, iedereen praat anders bij de RDW, je moet het echt ergens zwart op wit hebben voor je er vanuit kunt gaan dat het ècht zo is.

Grt Leon
Antwoord
760Turbo schreef:Ik weet niet wie jij dan gesproken hebt Philip want naar mijn weten zou die regel nog steeds bestaan(wat ook wel logisch is) Maarja, iedereen praat anders bij de RDW, je moet het echt ergens zwart op wit hebben voor je er vanuit kunt gaan dat het ècht zo is.

Ik zeg toch ook dat je dat dan na moet gaan Wink
Maar ik vermoed dat die 40% niet meer geldt voor auto's van vóór een bepaald bouwjaar. Hoe en wat precies is aan degene die dat van plan is, ik ben klaar met de RDW Smile
760 | Groen | Snel
Antwoord

Vandaag nagebeld bij de RDW en nog wat onderzocht op internet.

Het onderstaande van een MINI/forum

link: ergens halverwege. is van 2008
http://www.minisevenclub.nl/forum/viewto...3&start=30

Citaat:in text:

Omdat er toch best veel vraag is naar die beslisboom zet ik hem even online.
Het stelt minder voor dan ik dacht.
Onderaan staat de beslisboom, daaronder de link waar al deze gegevens vandaan komen.

Hieronder de betekenissen van de PW-11, en BW-11. DW-11 Is voor 3 wielers.

PW-11
De aspecten (indien i.g.g. na 30-09-1973 en niet te conformeren) en 1T03(indien meer dan 40% vermogenstoename) moeten individueel worden beoordeeld door . Indien de aanvrager beschikt over een GWC erkenning en deze aspecten hiervan deel uitmaken, hoeft slechts een zichtkeuring wijziging constructie (PW-16) te worden uitgevoerd.

is het dus EN EN OF OF??
Of is dit nar mei-09 niet meer van toepassing?

Citaat:Indien bij het voertuig in de gewijzigde vorm een typegoedkeuring kan worden gevonden (PR-02) of de aanvrager overlegt een conformiteitsverklaring van de fabrikant of gemachtigd importeur, mag worden aangenomen dat het voertuig aan de toelatingseisen voldoet, ten aanzien van geluid, emissie en weggedrag. Het typeplaatje mag hierbij afwijken.

Let op: de oude typegoedkeuring blijft de basis van het voertuig. Zie invulinstructies.

Indien bij het voertuig in de gewijzigde vorm geen typegoedkeuring kan worden gevonden, moet een geluidsmeting worden uitgevoerd door TCL, eventueel uitgebreid met een weggedragtest. De aanvrager moet daarvoor een verklaring van de fabrikant/importeur overleggen, waarop het maximum vermogen en het daarbij behorende toerental van de motor is vermeld.

BW-11

De aspecten 3G13i.g.g. na 30-09-1973 en niet te conformeren) en 1T03 (indien meer dan 40% vermogenstoename) moeten individueel worden beoordeeld door IKS. Indien de aanvrager beschikt over een GWC erkenning en deze aspecten hiervan deel uitmaken, hoeft slechts een zichtkeuring wijziging constructie (BW-16 ) te worden uitgevoerd.

Indien bij het voertuig in de gewijzigde vorm een typegoedkeuring kan worden gevonden (BR-02, mag worden aangenomen dat het voertuig aan de toelatingseisen voldoet, ten aanzien van geluid, emissie en weggedrag. Het typeplaatje mag hierbij afwijken.

Let op: de oude typegoedkeuring blijft de basis van het voertuig. Zie invulinstructies.

Indien bij het voertuig in de gewijzigde vorm geen typegoedkeuring kan worden gevonden, moet een geluidsmeting worden uitgevoerd door TCL, eventueel uitgebreid met een weggedragtest. De aanvrager moet daarvoor een verklaring van de fabrikant/importeur overleggen, waarop het maximum vermogen en het daarbij behorende toerental van de motor is vermeld.

Dit is wat ze controleren:

1 R01 Lijst voertuiggegevens

2 Verslag van Weging (niet indien geconformeerd)

3 R19 Kentekenbewijs

4 PR-02 Conformeren

5 Identificatienummer / identificatie van het voertuig

6 0G06 Deugdelijke bouw en inrichting

7 0G09 Kentekenbewijs/voertuig

8 0G10 Kentekenplaten

9 1T03 Deugdelijkheid weggedrag (indien motorvermogen meer dan 40% is vermeerderd)

10 2G05 Massa's en aslasten

11 3G01 Brandstofsysteem

12 3G06 Uitlaatsysteem

13 CO-uitstoot (benzinemotor)

14 3G08 Emissie-bestrijdingssysteem (benzinemotor)

15 3G09 Lambda-meting (benzinemotor)

16 3G10 HC-uitstoot (benzinemotor)

17 Roet-uitstoot (dieselmotor)

18 3G12 Besluit luchtverontreiniging

3G13

20 3G14 Elektrische installatie

21 3G15 Motorsteunen

22 4G01 Snelheidsmeter

23 4G03 Aandrijving

24 6G11 Veersysteem

6G12 Schokdempers

26 7G01 Stuurinrichting

27 7G02 Onderdelen stuurinrichting (fuseebesturing)

28 7G04 Koppelingen stuurinrichting

29 7G05 Slangen stuurbekrachtiging

30 8G01 Onderdelen reminrichting

31 8G02 Rembekrachtiger en hydraulische remkrachtregelaar

32 8G04 Slag rempedaal

33 8G07 Remslangen

34 8G09 Bewegingsvrijheid remonderdelen

35 8G32 Bedrijfsrem op alle wielen

36 8G35 Vertraging parkeerrem

37 10G01 Verplichte verlichting

38 10G11 Toestand verlichting, lichtsignalen en retroreflectoren

39 10G12 Afstelling dimlicht

De TCL vertelde dat met de nieuwe regelgeving je inderdaad elke motor kan inbouwen, waaronder bij voorbeeld een V8. De procedure was volgens hem ca. 800 euro (dus incl weggedragtest). Welke bijbehorende test moest ik bij de RDW navragen Confused De RDW vertelde vervolgens weer dat testen niet nodig was, als je de motorcode maar had. Dus nog maar eens een telefonische steekproef doen Tongue
Antwoord
[Afbeelding: P1010927.JPG]

ff een lekker makertje hoor al die kale tekst ;D
Antwoord
komt die foto vandaan?
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord
Hmm... Is dat V8-je daar uitgevoerd met een supercharger? Ik wil ook wel eens weten waar dat plaatje vandaan komt.
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 DL 1982 wit “de Belg” B19A
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90 (Verkocht)
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..
Antwoord
Jambon schreef:komt die foto vandaan?

Hier dus vandaan Smile

http://www.youtube.com/watch?v=DKXSk0BS-5M

http://www.hocky.se/site/index_hocky.asp

http://www.oclbrorssons.se/34662_SE.64CD...f9deccbc52
1986 Volvo 360 - Koni, PU, B230F...en roest
1992 Volvo 960, B204FT, M46, zwart volleder, 412
1993 Volvo 245 - B230FT, M47, green, Bilstein, Polaris, 2.5" exhaust, 412
1995 Volvo 960 Ambassador line, B6254F, M90, beige volleder, 412
Antwoord

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 3 gast(en)