Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
bey bey RON 98 ??
oga244 schreef:
Jw240 schreef:
oga244 schreef:E85 kan in een flexifuel motor, is vrijwel nergens te koop en kan niet in een normale Volvo

het gaat wel in een gewone volvo, mits ie andere injectoren hebt of een flexi-fuel controller kastje er in zet. Niet standaard nee, maar ook niet zo dramatisch veel werk Smile
probeer het gewoon eens, ik geef je erg weinig kans dat je motor het overleven gaat

Mijn 740 16v en mijn 740 8v met K nokkenas zijn ook beide opgeblazen na het tanken van E85. Het is een duivelse brandstof, gebruik het niet!
Ben blij dat ik het zelf heb overleefd.
Antwoord
Bossie schreef:
oga244 schreef:
Jw240 schreef:
oga244 schreef:E85 kan in een flexifuel motor, is vrijwel nergens te koop en kan niet in een normale Volvo

het gaat wel in een gewone volvo, mits ie andere injectoren hebt of een flexi-fuel controller kastje er in zet. Niet standaard nee, maar ook niet zo dramatisch veel werk Smile
probeer het gewoon eens, ik geef je erg weinig kans dat je motor het overleven gaat

Mijn 740 16v en mijn 740 8v met K nokkenas zijn ook beide opgeblazen na het tanken van E85. Het is een duivelse brandstof, gebruik het niet!
Ben blij dat ik het zelf heb overleefd.

Klap was helemaal in Rotterdam te horen ;D ;D ;D Wink
Antwoord
mis het nut wat van E85 in een daarvoor ongeschikte auto, je verbruik is hoger, je kunt het er zonder aanpassingen niet zomaar ingooien
en bij een nieuwe af fabriek voor E85 geschikte volvo verdubbelen je onderhoudsbeurten c.q je onderhoudskosten
8555152121 418 1994
5263213001 719 2019
Antwoord
de volvo/fords die uit de fabriek E85 mogen zijn een grap. MINDER vermogen met ethanol. Nu wil ik echt niet gaan rondbazuinen dat ethanol het beste is dat de mens ooit is overkomen (als brandstof dan), maar het heeft zeker enkele voordelen tov benzine. Ook enkele nadelen hoor. Zoals je zelf zegt het verbruik. En de beschikbaarheid.

Het voordeel dat ik gemerkt heb is dat de motor gewoon beter loopt. En of dat tussen de oren zit of niet, de snelheidsmeter liegt niet. nu kan ik zonder problemen bij 1000 rpm ind e 2e versnelling wegrijden van een rotonde, eerst ging dat met brommen etc (dus deed ik dat niet). Daarnaast is de auto wel wat sneller geworden. Ik heb geen voor/na vermogensmeting gedaan, dat is er nooit van gekomen. Dat ie harder optrok is wel duidelijk te merken bij testen op autobaan heuvels.

onderhoudskosten, waarom zouden die verdubbelen? misschien wat vaker oliewisselen? 35 euro heb je wel een oliewissel gedaan.

aanpassing is inderdaad nodig. mijn eerste aanpassing heeft welgeteld 25 euro gekost voor een setje injectoren...
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Antwoord
oliewissels moet idd dubbel zo vaak, een Flexifuel vind ik geen meerwaarde hebben qua rijden, maar ik ben dan ook een dieselaar
8555152121 418 1994
5263213001 719 2019
Antwoord
oga244 schreef:mis het nut wat van E85 in een daarvoor ongeschikte auto, je verbruik is hoger, je kunt het er zonder aanpassingen niet zomaar ingooien
en bij een nieuwe af fabriek voor E85 geschikte volvo verdubbelen je onderhoudsbeurten c.q je onderhoudskosten

De auto is niet ongeschikt!

Mijn 740 16v haalde 1:11 op E85, kan ik niet bepaald onzuinig noemen. In ieder geval zuiniger dan ieder andere 740 16v in het land op benzine.
Onderhousdkosten die verdubbelen is grote onzin. Iets beter op je olie letten staat niet gelijk aan een verdubbeling.

Dat het niet haalbaar/redelijk is om in NL dagelijks op E85 zonder dat het ook als hobby te omschrijven is hebben we eerder ook al aangegeven.
Antwoord
oga244 schreef:oliewissels moet idd dubbel zo vaak, een Flexifuel vind ik geen meerwaarde hebben qua rijden, maar ik ben dan ook een dieselaar

Niet alleen dat volgens mij..... Beetje kort door de bocht allemaal.

Meerwaarde van de flexifuel is juist dat ik wanneer de tank met E85 bijna leeg is en er geen tankstation in de buurt is kan omschakelen op benzine of een mix van beiden.

Antwoord
oliewissel dubbel zo vaak, niet dat ik denk dat het nodig is, maar zelfs dan, dan verdubbelen de onderhoudskosten toch niet? banden, schokbrekers, keerringen, kleppen stellen, auto wassen, remblokjes enzo moet je ook meetellen. Dan is die 35 euro per jaar extra om eens wat olie in/uit het blok te laten lopen niet veel.
ik snap eigenlijk niet waar de discussie over gaat, er komen wat losse kreten, is eerder eenrichtingsverkeer.

Hoezo heb jij (oga244) negatieve ervaringen met ethanol?
Antwoord
Ik zie verkoopaantallen van nieuwe Volvo's, Flexifuels zijn daarbij verwaarloosbaar qua aantallen door o.a. de slechte verkrijgbaarheid van E85, er is alleen een verdubbeling van oliewissels (dat is idd niet een verdubbeling van de andere kosten)
Met de Franse E10 heeft Volvo AB bange vermoedens voor motorschades op termijn en ontraad het gebruik ervan (men adviseerd in Frankrijk Superplus te tanken) ik kan me bij E85 datzelfde bange vermoedens ook goed voorstellen
8555152121 418 1994
5263213001 719 2019
Antwoord
Ja, je hebt gelijk dat de flexifuel modellen slecht verkocht worden, logisch. ook is het vreemd dat de prestaties op ethanol zo matig zijn. niet dat het een wonder brandstof is, maar je zou er wel iets meer mee moeten kunnen dan gewone (ron 95) benzine waar de normale motoren voor zijn afgesteld.
Dat meer dan E10 niet goed is kan ik me goed voorstellen. het motormanagement zal in de meeste gevallen bij grotere hooveelheden ethanol niet voldoende extra brandstof kunnen injecteren. Bij (lichte) deellast kun je met redelijk wat ethanol bijmengen nog wegkomen, maar richting vollast kan de computer de lambdasonde niet gebruiken en dan loopt het mis. Niet meteen catastrofaal, maar goed is het ook niet.
Volvo (en andere merken) zullen niet snel gaan aanbevelen om de auto zo om te bouwen met andere injectoren dat het wel gaat. Ik weet niet hoe volvo de ombouw kitjes vind.

echt lonend is het nu ook niet met de benzineprijs.. e85 is nu eerder een leuk experiment dan een enorme kostenbesparing. Alhoewel het toch weer zo 10-15-20-25 euro kan schelen op een tank afhankelijk van de benzineprijs en of ik speciaal moet rijden om te tanken of toch nog in Aken moet zijn... Smile
Antwoord

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)