Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Wie gaat er aan de winterbanden?
Mijn Michelin XMS 260 zijn ex spijkerbanden, je trekt ze er zo uit. Ik rij er al een winter mee, er zitten wel wat steentjes in de gaatjes maar daar hebben ze geen last van. De Snow+ heeft er de gaatjes voor, nooit spijkers ingezeten. Zo gaat dat in de spijkerbandenwereld.

Hakka's worden gezien als de beste winterbanden. Nokian maakt eigenlijk niks anders.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
;D Big Grin Big Grin :Smile heeft daar ook stickers van?

Ik heb nou wel a product of superb Swedish engineering er op
[Afbeelding: Volvo_151.jpg]
244 DL Sedan 1984
780 B280F 1986 (oudste rijdende originele NL)
740 Estate Turbo intercooler + 1990
C70 2.0T Convertible 2004
Antwoord
***t_blijft_behelpen*** schreef:;D Big Grin Big Grin :Smile heeft daar ook stickers van?

Ik heb nou wel a product of superb Swedish engineering er op
[Afbeelding: Volvo_151.jpg]

is eigenlijk voor de oudere modellen, Brrrrrrrrr is ook een sticker, volgens mij heeft Wilpac um ook, heeft betrekking op de AC..

het plaatje heb ik van IB..
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord
Jambon schreef:is eigenlijk voor de oudere modellen, Brrrrrrrrr is ook een sticker, volgens mij heeft Wilpac um ook, heeft betrekking op de AC..

het plaatje heb ik van IB..
Wat heeft dit met winterbanden te maken?
"Volvo - not everybody's car - but who wants to be everybody?"
Antwoord
helemaal niks vrees ik..
Antwoord
Die Nokian Dealer heeft VWB de roadstone M+S helemaal gelijk, maar dat wil niet zeggen dat je Nokians moet kopen.
Ik zou zeggen alleen als hij je een goed aanbod doet ;-)
In Nederlandse omstandigheden vind ik een M+S vand zo'n marginale toevoeging dat ik het niet zou aanraden.
Je kunt dan beter zoeken naar een zomerband met goede regeneigenschappen. Dat is dan een veel betere en economisch ook verantwoordere oplossing.
244 DL Sedan 1984
Antwoord
***t_blijft_behelpen*** schreef:... en economisch ook verantwoordere oplossing.

dat maakt niet uit, je koopt niet meer banden, wat je met de 1 rijdt, rijdt jeniet met de ander, dus maak je uiteindelijk net zoveel km's per band als anders, alleen ben je per seizoen praktischer en veiliger toegerust..
Antwoord
Jambon schreef:dat maakt niet uit, je koopt niet meer banden, wat je met de 1 rijdt, rijdt je niet met de ander, dus maak je uiteindelijk net zoveel km's per band als anders, alleen ben je per seizoen praktischer en veiliger toegerust..
Misschien was ik niet helemaal helder:

Winterbanden zijn wel een verantwoorde investering, ook vanwege de veiligheid. M+S banden niet.
Niet als extra (3de) type band en ook niet als winterbandsubstituut.

Mijn advies: koop dan EN een goede winterband EN een goede zomerband. dan ga je naar een optimum voor beide seizoenen.
Een M+S band is IMHO als een slaapbank. Je kunt er niet op zitten en je kunt er niet op slapen. Een M+S band is niet het beste voor de zomer en ook niet voor de winter. Vergeet ze maar als serieuze optie, in ieder geval voor de winter.
244 DL Sedan 1984
Antwoord
Marc1970 schreef:Winterbanden zijn veel zachter. Als je het stuur omdraait ga je eerst een stukje loopvlak vervormen, daarna pas de bocht om, de weerstand wordt verdeeld over een langere afstand. Met zomerbanden voel je (vrijwel) gelijk de tegendruk van het wegdek.
Ok, ik kom met de volgende verklaring: Hoe harder de wang hoe makkelijker het stuurt, die 20 mm extra breedte doen niet zo heel veel, de verlaging van de wang met bijna 15mm heeft meer effect.

Het staat eigenlijk lijnrecht tegenover elkaar...maar ik heb de ervaring dat als je lichter wil sturen je banden harder moet oppompen. En als banden te zacht zijn heb je minder loopvlak (band staat hol) maar het stuurt erg zwaar.

Daarnaast klopt het wel dan Wbanden zachtere compound en dus wangen hebben...

Nou ja, wellicht is het de leeftijd/techniek verschil tussen de banden...
[img][/img]
Antwoord
abbabak schreef:Ok, ik kom met de volgende verklaring: Hoe harder de wang hoe makkelijker het stuurt, die 20 mm extra breedte doen niet zo heel veel, de verlaging van de wang met bijna 15mm heeft meer effect.

Het staat eigenlijk lijnrecht tegenover elkaar...maar ik heb de ervaring dat als je lichter wil sturen je banden harder moet oppompen. En als banden te zacht zijn heb je minder loopvlak (band staat hol) maar het stuurt erg zwaar.

Daarnaast klopt het wel dan Wbanden zachtere compound en dus wangen hebben...

Nou ja, wellicht is het de leeftijd/techniek verschil tussen de banden...

als je de banden te hard oppompt wordt je loopvlak kleiner, lees je contact met de weg, de banden staan boller waardoor je dus makkelijker stuurt, maar... je lopvlakslijtage neemt sterk toe, met name in het midden en ben je sneller aan nieuwe toe, bovendien voldoet de band dan niet meer aan de eisen van de fabrikant om optimaal te functioneren..!

je maakt geen onderscheid tussen te zacht opgepompte banden en zachte banden dmv het gebruikte compound. Te weinig druk is net zo slecht als te veel..
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Winterbanden? Grey240Polar 1 3.121 17 December 2018, 21:09
Laatste bericht: ZOAB
  Twee soorten Corona's? Winterbanden DeBroeze 3 4.674 25 November 2015, 12:58
Laatste bericht: jos245
  Nieuwe velgen + winterbanden voor onze 940 SaddieN 13 10.549 11 December 2012, 22:35
Laatste bericht: Volvo 142 B23
  Nieuwe winterbanden Volvo 240 sandstra 13 11.597 23 December 2011, 10:58
Laatste bericht: jos245
  Afwijkende maatvoeringen winterbanden 240 sedan? Jed 3 3.656 11 December 2011, 19:28
Laatste bericht: Jed
  beter te vroeg dan te laat........ winterbanden Black Moose 6 5.792 4 October 2010, 22:39
Laatste bericht: volvorider2
  Hoe gaat dit passen??? black245 8 5.962 24 November 2009, 00:13
Laatste bericht: black245
  winterbanden Gandalf 4 6.171 30 June 2005, 22:21
Laatste bericht: Ticcie

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)