24 July 2006, 23:01
das verrekte makkelijk als je zo'n ding heb
Distributieriem vervangen
|
27 July 2006, 23:17
Heb eindelijk zelf alle snaren vervangen inclusief distributie.
Alle poulies ontroest en zwart gespoten. de carrosserie onder de radiator was aardig aangetast. Ook zoveel mogelijk ontroest en gespoten in de kleur van de auto. En het mooie was, nadit alles startte hij ook nog! ![]() Het enige wat er nu nog moet gebeuren is het stellen van de kleppen, wat ik eigelijk zelf zou willen doen. Aangezien ik hier de spullen niet voor heb Laat ik dit denk ik toch maar door de volvogarage doen of met de eerstvolgende sleuteldag. Nou eens kijken wat er nog meer te sleutelen/tunen valt. Dat MegaSquirt begint nu toch ook wel een beetje te kriebelen. Foto's van het distributieverhaal en de elektrische fan volgen nog.
Volvo 240GL Sedan 1989 B230F, elektrische fan en draco's. Volvo 940 Estate turbo 1997 B230FK ,19T en 3" DP. Honda CBR900 Fireblade Streetfighter/Stuntmotor. Yamaha WR450F Enduro/Supermotard
16 October 2006, 19:44
henqui schreef:met een speciaal stuk gereedschap ... maar ik heb dat nooit gebruikt. Ik had altijd de beschikking over een luchtdruksleutel ... daarmee was vrij eenvoudig de centrale bout van de voorste krukaspoelie te verwijderen. Vanmorgen de distributie riem vervangen, zat al een uur te kl*ten om de onderste pulley los te krijgen en ff kijken op het forum wat te doen. In het boek staat alleen: ââ¬Åverwijder de onderste pulleyââ¬Â Ik was er vanuit gegaan dat die 6 boutjes voor de extra pulley was van de stuurbekrachtiging. achter af was het eitje. Thankx henqui.
245 GLE AW71 on gaz 1979<br />V70 classic 2.5 TDI 2000<br />960 2.4 TIC 1991<br /><br />De V40 is verkocht!
16 October 2006, 19:48
Je kan de riem er inderdaad net langs wurmen met de poelie nog op de plek. Enkel de 6 boutjes demonteren.
BS-AutoTune, voor classics en specials: http://www.bs-autotune.nl
24 October 2006, 20:28
Vandaag de distributieriem verwijderd.
Voor het tegenhouden van de poelie gebruik ik een stukje ketting en een dikke schroevendraaier. Ketting om de poelie heen leggen en een dikke schroevendraaier door twee schakels heen steken. Het trekkende part bovenop. eventueel tussen beide kettingeinden een moer leggen. Op deze manier kun je enorm veel kracht zetten om hem tegen te houden. de ketting spant zichzelf als de kracht groter wordt en slipt nooit. Sommige oliefiltersleutels werken op dezelfde manier. Als ik niet duidelijk ben wil ik wel eens een fotootje plaatsen. ik kwam overigens een riem tegen met platte tanden op poelies met ronde tanden. heeft 60000 km zo gedraait. Wordt dat vaker gedaan??
Volvo 240 GL estate B230f '91<br />BMW 2002 '73<br />Deutz D4005 '67
25 October 2006, 01:19
240 heeft plat, 740 met 16v heeft rond. Alleen de allerlaatste 240's zouden rond kunnen hebben. T zal wel rond lijken.... Bij mij zat er een riem van een Ford OHC motor op (122 tands). Ook met ronde tanden. Als je die lange tijd laat zitten verslijten je riemwielen.
Een Volvo riem heeft 123 tanden met min of meer rechte tanden. De vorm is niet geheel recht maar een mooi rondje is het ook niet.
BS-AutoTune, voor classics en specials: http://www.bs-autotune.nl
25 October 2006, 09:15
Mijn 93er heeft ronde tanden. er zat echter een platte riem op.
Aan de poelies is het duidelijk te zien. de 93 ers hebben halfronde tanden. Daarvoor zijn ze trapezium vormig.
Volvo 240 GL estate B230f '91<br />BMW 2002 '73<br />Deutz D4005 '67
|
« Ouder topic | Nieuwer topic »
|