Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Ontroesten zonder lassen
LeonW schreef:@ JW,

Ik wil ook op korte termijn mijn 245 onder handen gaan nemen. Nieuwe stukken inlassen daar waar nodig, en de auto helemaal verven met het rolletje. Mijn 144 heb ik ook op deze manier gedaan en het resultaat was erg netjes. Voor de 144 heb ik rust-oleum gebruikt. Ik was hier ook erg te spreken over. De verf heb ik 10 % verdund met white spirit, en toen 5 lagen opgezet.

Ik ben echter ook wel erg nieuwsgierig naar de Brantho-Korrux, deze lijkt wellicht nog beter te zijn.
Wil je hier asap posten hoe de verf is bevallen. Ik kom ook uit het zuiden des lands, dus ik ben zo in Aken om wat potjes op te halen.

Alvast bedankt,

Leon

Hi Leon,

afgelopen weekend de rechter wielkastrand achter in deze verf gezet. Deze rand is er het slechtste aan toe en er zijn enkele kleine gaatjes ontstaan helaas. Alle roest goed weggetikt/borsteld en de verf er op. Geeft een mooie laag, de verf dekt goed over de oude ferpox/roest/volvo lak/anti-steenslag/blank staal, er was van alles wat. Beste hechting op opgeruwd staal. Na aanbrengen is de verf iets onregelmatig maar dat trekt langzaam weg bij het drogen.
Bij mijn 240 asap de Lokari fenders er in en de rand dik in het vet zodat ik er de komende jaren geen omkijken naar heb en tzt misschien een nieuwe spatbordrand-binnenkant in zetten, alhoewel ik niet verwacht dat het verder zal roesten met de binnenschermen+lak+vet.

Op volvo-forum-de een gebruiker gevonden die deze verf op de wielophanging gebruikt heeft en die heeft in 45kkm en een jaar of 3-4 geen roestpuntjes oid kunnen ontdekken.

Ik moet zeggen dat de verf een goede indruk maakt en de berichten op het internet zijn ook positief.
Er zijn meerdere soorten van deze fabrikant, misschien zijn er meer geschikte soorten voor zichtbare carrosseriedelen?
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Antwoord
In principe helpt alles wat de zuurstof uitsluit tegen roest, wel moet je bij wielkasten goed kijken waar het vandaan komt, namelijk meestal van binnenuit.
je kan dan aan de buitenkant smeren wat je wilt maar dit helpt niks als het binnenin open is.

Wil je het langer tegenhouden boor dan een gaatje (5 mm) midden in het binnenscherm en laat de wielrand vollopen met lijnlolie, daarna afsluiten met een stukje lijmpistool stift die je licht warm hebt gemaakt.
Af en toe (zeg om de 3 maanden) je wielkast langslopen met een fohn (niet te heet! 35 of 40 graden is genoeg) laat de lijnolie overal tussenlopen en elke keer opnieuw het roest afsluiten van zuurstof....dit kan je best lang volhouden!

Smile
Mvg Patrick<br /><br />Volvo restauratie en reparatie!<br />Voor elke lasklus www.lasklus.nl
Antwoord
Je kunt er toch al bij zonder te boren? Als je in de kofferbak links en rechts en slangetje boven op het binnenscherm houd loopt de vettigheid naar voor en achteren, bij mij wel iig. Uiteindelijk is de "ruimte" tussen het binnen- en buitenscherm zo ongeveer verzadigd en loopt het inmiddels weer ergens tussen het plaatwerk vandaan uit de bodem, en achter de reservewiel bakken in, en zo ook al de naden daar, want het kruipt ook onder de nadenkit..
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord
Ik wilde het ook met een slangetje gaan doen maar dan met owatrol en dat een keer of 4 per jaar herhalen.
Volgende week gaat de 124 naar de spuiter en als hij daar vandaan komt ga ik beginnen met de antie roest behandeling.

Voor de naden heb ik owatrol wat ik aanbreng met een kwast en een injectiespuit.
Dit herhaal ik tot dat de naden vol zitten.
Daarna dunne fluid film als afsluiting op de plekken waar je niet kan komen.
En in de holle ruimtes spuit ik denk ik ook iets van fluid film of vet maar daar ben ik nog steeds niet uit.
En ik heb nog een pot met tencopal teerlak staan.
Dat ruikt zo lekker ;D.
Volvo 145 B230 M47 lpg 1970
Antwoord
ik heb alleen Fluidfilm gebruikt, eerst de dunste en dan ook nog vanaf het warmhoudplaatje, net water. geen idee waar in de auto het niet zit..

Als ik nu de auto was (en ik zei de gek doet dat in de regen :Smile ) dan staat ie als een idioot te parelen. In het zonnetje ziet ie er soms wat doffig uit, maar das puur omdat met het wassen het overtollige Fluidfilm zo ongeveer over de hele auto terecht is gekomen, en dus met water en shampoo/was ook weer overal ingelopen is..

je kunt niet veel meer doen denk ik..

Ik heb eens iemand gesproken die z'n auto in een afgesloten garage zette, en, indien diesel, de motor liet draaien om de boel met en vette laag te bedekken.. Mocht dat enig soelaas bieden dan vrees ik dat je eerst een Opel Rekord D moet opsnorren..
Antwoord
Citaat:Opel Rekord D
zou een 240 diesel niet volstaan dan ???
[Afbeelding: blackmoose.png]
Volvo 240 GL automaat 1983 Big Nose B230F (Helaas in onderdelen verkocht)
VW T3 camper TD
Antwoord
als ie maar lekker rookt zeg maar.. Big Grin
Antwoord
De menie van Owatrol heeft als voordeel dat het een brug vormt van 1 naar 2 componenten ! Heb er zeer goede ervaringen mee. Ook handig als je niet zeker meer weet wat voor systeem er gebruikt is.
Antwoord
Forummers, ik heb het ontroestingsmiddel "Rustyco" gebruikt voor divers steenslagplekjes die aan het roesten waren. Het is een doorzichtige gel die ik met een fijn penseeltje op de roestplekjes heb aangebracht. Na een half uur zie je alleen nog maar blank staal en spoel je het geheel af met water. Dan lekker drogen, primer er op, lakstift gebruiken en evt aflakken met blanke lak. Ik ben zeer tevreden over deze roestomvormer.
Antwoord
Ik ben zelf lekker in de weer met Owatrol. Vind het fijn spul, is ook goed af te werken met lak.

Ben nu op zoek naar een soort grove injectiespuit waar ik Owatrol/Ander goedje in kan stoppen en het dan via een slangetje in de balken kan laten lopen.
Groeten, Boele
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Iemand ervaring met laser voor ontroesten? Madman 0 1.101 2 March 2024, 11:23
Laatste bericht: Madman
  lassen en klussen Peter Timmer 52 57.810 12 August 2010, 11:33
Laatste bericht: Lasklus Nederland

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)