Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
herinneringszoemer autogordels
OK. Makes some sense!

Heb jij alles al werkend trouwens na de vervanging van de diode?
[Afbeelding: avatar.png] [Afbeelding: gle.JPG]

Het uitzicht is een stuk beter met de motorkap naar beneden ...
240 GL 1984/3 - B23A - B84_M47 [verkocht januari 2015]
240 GLE 1992/1 [MJ1991] - B230F - M47 [huidige auto]
Antwoord
Nog niet in de auto, laat jou het eerst uitproberen Wink

Heb het relais wel getest met een losse accu (op de aansluitingen voor het lampje na) en dat werkt allemaal. Als het weer een keer licht is als ik thuis ben gaat hij de auto in. Denk dat ik voor optie 1 ga.
Volvo 240 '83 B23A - M46 - 223.000 km
Audi A3 1.8T '01 - 212.000 km
Gesloopt: Volvo 244 GL '81 B23A - M45 - 303.000 km
Antwoord
OK, ik ben jouw proefkonijn dus! Ik heb eerst de bruine kabel van de waarschuwingslamp naar GF/2 getrokken. En nu is mijn auto uitgebrand ...
not! ( :

Gelukkig is dat niet gebeurd maar dan kan zomaar gebeuren met proefkonijnen!

De sleutelwaarschuwing werkt, de lichtwaarschuwing ook maar de gordelwaarschuwing niet. De waarschuwingsknipper werkt wel en reageert als je de gordel erin doet. Met andere woorden de schakelaar van de gordel werkt. Het heeft alleen geen effect op de gong. Zolang het zo niet werkt heeft optie 2 denk ik geen zin want daar zit dezelfde verbinding in.

Ik moet de nieuwe kabel toch BIJ de bruine op de waarschuwingslamp zetten, toch? M.a.w. die bruine kabel op de lamp moet ik niet loshalen, toch? Mmm, ik haal het kabeltje bij GF/2 maar even los denk ik ...

Antwoord
Nee hoor, geen proefkonijn. Ga het zelf ook zo aansluiten. En voor er een auto uitbrandt vliegt er eerst gewoon een zekering uit. Uiteraard is alles op eigen risico maar er zitten hier genoeg mensen die meelezen en niet ingrijpen dus ga er vanuit dat we het goed doen Wink

De nieuwe kabel vanaf GF/2 moet inderdaad samen met de bruine draad op de pool van het lampje voor optie 1.

Je had de draad naar pool 15 (moet 12V op komen als contact op pos 2 gaat) en 31 (massa) ook getrokken en nagemeten? Waarschuwingsgong zou dan moeten afgaan als je het contact op positie 2 zet en je gordel nog niet om hebt.
Antwoord
Ehh, ikke, ehh :roodhoofd:

was 15 vergeten!

Ik heb een roodblauw kabeltje gevonden dat inderdaad 12 V geeft als ik positie II op het contactslot heb. Volgens mij komt deze uit de zekeringkast maar ik zie niet waar het heen gaat [relais brandstofpomp heb ik niet].
Moet ik nu deze draad loshalen en op 15 zetten óf moet ik een T-stukje maken met zo'n manchet [noem ik het maar] zodat de kabel niet onderbroken wordt en ook op 15 verbonden kan worden. [Lijkt mij het meest logisch.]

Antwoord
Ik heb de blauwrode kabel toch maar afgetapt [niet onderbroken] en op 15 gezet. In positie II contactslot meet ik over 15 en massa 12 V. [In positie 0 en I meet ik niets.]
De gong reageert niet.
Ik heb op pool 31 van de gong de massa gecheckt met een betrouwbaar massapunt in de auto; prima massa. [Gong doet het wel voor de sleutel vergeten en het licht vergeten.]

[De waarschuwingsknipper werkt ook niet meer.]

Antwoord
Ah, zonder die 15 gaat het idd niet lukken. Zou zelf geen onbekende draad hebben afgetapt, zeker niet met zo'n Scotchlok-snijverbinder maar als je 12V op pool 15 hebt ligt het daar niet aan dat hij het nog steeds niet doet.

Balen dat hij niet meewerkt, dat wordt weer verder zoeken.

Zekering eruit doordat je per ongeluk een keer sluiting hebt gemaakt?
Doen richtingaanwijzer en alarmlichten het nog? En waarschuwingsknippertje achter?

Als dat allemaal werkt zou ik zelf gewoon de aansluitingen op je relais gaan meten.

15: 12V als contact op positie 2?
31: massa?
GF/2: massa als gordel niet vastgeklikt is?
S: 12V als sleutel in contactslot?

12V op gele draad waarschuwingslampje voorin als contact op positie 2?
Massa op bruine draad als gordel niet vastgeklikt is?

Als dat allemaal goed is kan ik hiervandaan niks meer bedenken. Ik ga binnenkort proberen de mijne in te bouwen.
Antwoord
Ik gebruik die snijverbindertjes niet. Zijn me afgeraden. Het zijn van die zachtmetalen buisjes met blauwe isolatie die je met een bepaalde tang dichtknijpt zodat de koperdraad vast knelt.

15: ja 12V op positie II
31: ja massa
GF/2: gordel niet vast [positie 0] geen massa, [positie II] wisselend massa en geen massa terwijl knipperlichtrelais schakelt
S: ja, 12V als sleutel erin zit [of de deur nu open staat of dicht]

Nu wordt het vreemd:
massa op bruine draad als gordel los is: nee
12 V op gele draadje lampje voor: in eerste instantie niet maar toen opeens wel, en toen weer niet. Toen besefte in waardoor dat kwam. Ik had mijn middenconsole alleen aan de bovenzijde losgeschroefd en hem een beetje voorover gekanteld om bij de bruine en de gele draad te komen. Om de pool van de multimeter er goed op te zetten moest ik vooroverbuigen en dan begon het knipperlichtrelais [en het lampje]. Als ik weer terug in de stoel ging zitten hield het weer op.
Als ik datzelfde later met de bruine draad probeerde kreeg ik massa als ik voorover naar de console boog.

Er lijkt een stoelschakelaar in de bestuurdersstoel te zitten terwijl die volgens mij in de passagiersstoel hoort te zitten ...
Vooralsnog kan ik onder de stoel niets ontdekken. Ook geen draadjes uit de vloer die naar de schakelaar toe lopen. [Onder de passagiersstoel zit wÃl een loos stekkertje.]

Morgen nog maar eens goed kijken met daglicht en anders de stoel er maar even uit.

[Hoewel de knipper het dus af te toe deed gebeurde er niets in de gong.]

Antwoord
Kijk, weer een stapje verder. Het houdt je wel van de (of juist op) straat zo.

Die stoelschakelaar zou dan wel precies andersom werken als die onder de passagiersstoel hoort. Zou het niet aan een brakke gordelvangerschakelaar kunnen liggen? Het lijkt of hij massa maakt als je er met de zijwang van de stoel tegenaan duwt door op de stoel te gaan zitten. Zou je kunnen testen door zowel voorin als achterin de bruine draad van het lampje af te halen en te kijken of deze netjes massa blijft maken als je met de gordelvanger heen en weer beweegt (gordel los).

Stekkertjes achter middenconsole willen ook nog wel eens loskomen als je hem naar voren trekt, check in dit geval iig die van de alarmlichtschakelaar.

Om even het relais en de overige schakelingen uit te sluiten kun je een massadraad op GF/2 zetten ipv de draad naar het waarschuwingslampje. Gong zou dan af moeten gaan als het contact aangaat.
Antwoord
Daar zit wat in; als je uit de stoel komt moet de waarschuwing juist ophouden ... Verklaart ook waarom ik geen schakelaar onder de stoel vond.

Ik ga jouw testen later in de week uitvoeren; heb nu een beetje weinig tijd. Maar bedankt voor het meedenken!

Over proefkonijnen gesproken; als het een beetje meezit is mijn auto het proefkonijn voor zijn opvolger. Ik heb uiteindelijk toch bedacht dat ik een nieuwe 240 wil, een GLE uit '92 heb ik op het oog. Komende zaterdag doe ik een aankoopkeuring en als dat goed verloopt gaat de koop door. Maar de gong gaat wel mee [en diverse andere zaken die ik in mijn oude dame uit 84 heb geïnstalleerd ook] naar de nieuwe auto. Ik hoop e.e.a. dan redelijk snel over te kunnen zetten.

Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Herinneringszoemer contactsleutel Nicolaas H 7 6.433 14 March 2014, 10:42
Laatste bericht: jos245

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)