Topics: 6
Dat is het dakje wat op mijn dak zit "geplakt" om de laadruimte meer inhoud te geven voor het grijze kenteken. Je weet wel, zo'n bobbel.
Maar dit is 'm echt helemaal :
Volvo 240 Van, B230F, 1991, 420Kkm<br />Moto Guzzi V65, 1985, 100Kkm<br />Citroen Xantia 2.0i, 1998, 250Kkm, automaat<br />Gazelle Populair, 20Kkm, 1975
Topics: 30
Om de hoeveel kilometer moet de distributieriem eigenlijk vervangen worden?
Bij mij zit hij er volgens (een niet echt betrouwbare) onderhoudshistorie 4,5 jaar en 62.000 km op.
Het is een B230F uit 1989.
Wat mag eigenlijk het vervangen van de distributieriem ongeveer kosten :?:
Ex Volvo 240 GLT Sedan - Volvo 240 GLT Station.
Verder Citrofreak met veel eenden, Citroen GS UIT 1978 en nawat omzwervingen nu een Citroen CX Pallas uit 1976.
Topics: 5
Er staat 90.000 km. voor, maar zou hem zeker niet ouder laten worden dan 5 jaar.
Een nieuwe distributieriem + spanrol zou voor plusminus Euro 250.-- bij een onafhankelijke garage vervangen moeten kunnen worden, maar wellicht is na even zoeken vast wel een goedkoper adres te vinden.
Topics: 28
je bedoeld deze rubbertjes.
ze zijn niet echt nodig.
ze nemen een iets tikkend geluid weg van de nokvolger op de klepsteel.
als deze rubbertjes nieuw zijn , zijn ze vrij stug en is het moeilijk om de juiste klepspeling te meten.
het voeler maatje gaat vrij stroef tussen nok-as en klepplaatje omdat je het rubbertje in moet drukken.
na het spannen van de dis.snaar de motor aan de kruk-as 2x volledig rond tornen totdat de kruk-as en nok-as end weer op de merktekens staan.
dit ter controle van de juiste montage van de merk-tekens na het rond tornen van de motor.
en nu zal je zien dat de dis.snaar , met het oplossen van de borgbout van de spanrol , nog een klein stukje kan worden opgespannen.
dit komt omdat je aan de snaar gaat trekken en alle speling aan 1 kant van de snaar word getrokken.
haal dit laatste beetje speling ook uit je snaar anders zal je altijd met een eigenlijk te losse dis.snaar rijden.
Topics: 22
Volvovan schreef:Jw240 schreef:Ton-Herman schreef:Ik heb begrepen dat bij de 230F de kleppen wel de zuigers kunnen raken, maar de types ervoor niet.
slechts enkele 240 motoren zijn interferentiemotoren (dat de kleppen de zuiger kunnen raken als de distributie riem breekt). de motoren die het hebben zijn de motoren met de Heron verbrandingskamer, de kop heeft gietnummer 631. deze motoren zijn geleverd met carburateur d8 ik, iets van B230K? deze motoren zie je maar weinig..
Nou, het werkplaatshandboek is binnen! Mooi.
Maar ook Timen bedankt voor de link, die is erg duidelijk.
Even terugkomend op het zijpaadje : de interferentie.
In het handboek van Haynes staat het volgende daarover :
"The B21 and B23 engines are non-interference designed. These engines are designed to not allow any valve/piston damage in the event the timing belt breaks or the timing belt is installed improperly. The B230 engine is an interference design. Take special caution when performing any type of work on the timing belt".
Nou, ik ben gewaarschuwd.
Groeten
Geert
nog even over de interferentie, het haynes boek heeft het fout. De B230F heeft daar geen last van. Alleen de 16V motoren (nooit geleverd in de 240), de Heron motoren, de diesel motoren en misschien sommige versies met een snelle nokkenas, maar als het standaard volvo spul is zal dat ook nog goed gaan.
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Topics: 20
henqui schreef:6. onderste poelie verwijderen (centrale bout losdraaien) Hierbij moet je dus dat stuk gereedschap gebruiken maar het kan ook zonder (met veel kracht of een luchtdruksleutel)
Het gaat niet zozeer om de kracht maar om het moment/manier van loskomen. Een vastzittende bout die je met het rustig aanzetten van kracht niet los krijgt kun je het beste 'laten schrikken' Dat doe je door erop te slaan, zorg dan wel dat je geen speling hebt. In weze is dat ook wat een luchttol doet door te ratelen.
[img][/img]
Topics: 2
Waarom is het eigelijk nodig om de krukaspoulie eraf te halen?
Krijg je anders de tandriem er niet af/op?
Binnenkort vervang ik ook de distributie-snaar, omdat ik toch heel de zooi eraf haal i.v.m ombouw naar elektrische ventilator. Kan ik er gelijk makkelijk bij.
Volvo 240GL Sedan 1989 B230F, elektrische fan en draco's. Volvo 940 Estate turbo 1997 B230FK ,19T en 3" DP. Honda CBR900 Fireblade Streetfighter/Stuntmotor. Yamaha WR450F Enduro/Supermotard
Topics: 2
Ok, dan maar ff op de zaak de pneumatische slagmoersleutel bietsen.
En gelijk zo'n sleutel maken om de poulie tegen te houden.
Volvo 240GL Sedan 1989 B230F, elektrische fan en draco's. Volvo 940 Estate turbo 1997 B230FK ,19T en 3" DP. Honda CBR900 Fireblade Streetfighter/Stuntmotor. Yamaha WR450F Enduro/Supermotard