Volvo For Life schreef:Het chassisnummer van de witte 242 GT is: 2428m1147549
Op het typeplaatje onder de motorkap staat 242-840-5121-17.
Dat laatste is doorslaggevend en het bewijs dat het om een echte GT gaat.
242 staat uiteraard voor:
2: 2-serie
4: 4 cilinders
2: 2-deuren
84: B23E of B230
0: Emissie
5: GT
1: Zonder schuifdak
2: M46
1: Links gestuurd
17: Onbekend??
Het raadsel van de kleur is daarmee nog niet opgelost, wel dat het hier om een originele GT gaat.
Het raadsel van de kleur zou natuurlijk zo terug te vinden moeten zijn in de kleurcode. Dit staat op het serviceplaatje. Ik neem aan dat het dan kleur 042 (ivoorwit) betreft, dat past immers bij modeljaar 1979.
De bandenbakken zijn een vreemd detail aan deze 242 'GT'. Die zitten inderdaad gewoon aan de carrosseriedelen, dus zijn een speciale plaats in de productie verwijderd. Zo'n speciale productiestap voor de GT kun je inderdaad overslaan.
De hierboven genoemde code 17 is geen raadsel, dit staat voor landcode Oostenrijk.
De chassiscode lijkt prima te passen in het modeljaar. Het ding is in Torslanda gebouwd.
Dan zijn er, naast de witte kleur, een paar eigenaardigheden al opgemerkt.
- bandenbakken (Zitten normaal niet op een GT)
- striping (Dit type hoort op een '78-er en lijkt me naderhand aangebracht te zijn. Het is goed mogelijk dat deze 242 GT zonder striping werd afgeleverd. De zwarte 242 GT had volgens mij een heel ander type striping)
- bij de GT horen de dorpels zwart gespoten te zijn. Bij dit exemplaar zijn ze vreemd genoeg net als de normalere 240-ers uit die tijd in lakkleur.
- die dwaze sidemarkers horen Ã
cht niet op en Volvo, ook niet bij een USA-model.
- Virgo velgen zitten denk ik alleen op GT's uit 1980. Maar da's zo om te wisselen.
- elektrisch verstelbare buitenspiegels zaten indertijd alleen op de meest luxe 264 GLE.
- hoofdsteunen achterin is ook luxer dan gebruikelijk
- al die meters in het dashboard is niet om aan te zien
- snowcap, da's een populaire optie.
- die rode sticker op de achterbumper lijkt helemaal te kloppen, maar bij een GT was deze stickers (als ie er al op zat) toch echt wit, net als voor.