Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Sportluchtfilter zinvol?
Ik ben niet bekend met de term MAF, is dit een luchtmassameter oid? de B21ET heeft inderdaad een luchtmassameter in het luchtfilterhuis.
Volvo 244 '81 Turbo B21ET 488 DKM LPG<br />Volvo 122S '65 B18 ca. 500 DKM LPG (40 DKM shortblock)<br />VW Karmann Ghia '72 1600 Cabrio
Antwoord
Had vandaag echter wel het idee dat de motor iets warmer werd. Kan de BOV dat veroorzaken? Het zou me verbazen, het functioneert enkel wanneer je schakeld.
Volvo 244 '81 Turbo B21ET 488 DKM LPG<br />Volvo 122S '65 B18 ca. 500 DKM LPG (40 DKM shortblock)<br />VW Karmann Ghia '72 1600 Cabrio
Antwoord
Inderdaad, een luchtmassameter. Moment, ik zal het even zoeken voor je. Staat heel veel over op turbobricks.com

edit: even 1 topic er tussenuit gepikt. Sommigen ervaren weinig tot geen problemen, maar over het algemeen is het niet aan te raden

http://forums.turbobricks.com/showthread...blow+valve
Antwoord
Dennis,

Dank voor de informatie. Wat ik nu heb begrepen is dat de MAF niet op de geschikte plek zit maar dat dit is te ondervangen door de lucht die de BOV uitlaat te recirculeren. Je laat het terugvloeien na de MAF maar voor de turbo.
Anders meet de MAF meer lucht dan dat er feitelijk de motor in gaat, maar... dan wordt het mengsel toch juist te rijk?! (en dat enkel tijdens onderdruk na de gasklep). Verder lijkt het als ik op gas rij (NECAM) dat het geheel geen invloed mag hebben, deze wordt niet aangestuurd door de MAF.

Morgen eens proberen zonden BOV, kijken wat de temperatuur gaat doen.

Grt SIl
Antwoord
Nee, niet helemaal. De BOV zit op de verkeerde plek, niet de MAF. De MAF meet te weinig(!) lucht terwijl ie deze wel "verwacht" er te zijn, omdat de BOV deze heeft weggeblazen. Hierdoor komt er een soort "fout" in het systeem, en wordt het mengsel te arm.

"You can relocated the MAF sensor so the MAF is after the BOV and then you can have the BOV working and not stalling the engine."

Dus je BOV voor de MAF plaatsen, dan kan het schijnbaar wel. Probeer eerst maar eens zonder, daarna de BOV voor de MAF. Misschien merk je het verschil wel.
Antwoord
De B21ET heeft mechanische injectie, met een luchtweger (een flap die werkt als drukregelaar), dat is geen MAF als in de LH zin.
Wat dat betekent voor de BOV en het warmlopen weet ik niet.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
BOV, MAF, LH..? heb vroeger wel de bof gehad..
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord
DennisvdB schreef:Nee, niet helemaal. De BOV zit op de verkeerde plek, niet de MAF. De MAF meet te weinig(!) lucht terwijl ie deze wel "verwacht" er te zijn, omdat de BOV deze heeft weggeblazen. Hierdoor komt er een soort "fout" in het systeem, en wordt het mengsel te arm.

"You can relocated the MAF sensor so the MAF is after the BOV and then you can have the BOV working and not stalling the engine."

Dus je BOV voor de MAF plaatsen, dan kan het schijnbaar wel. Probeer eerst maar eens zonder, daarna de BOV voor de MAF. Misschien merk je het verschil wel.

Mijn idee is ook dat de MAF te veel lucht meet als de BOV na de MAF zit. En er dus inderdaad teveel benzine word ingespoten, waardoor ie ook best goed kan afslaan natuurlijk.
Voor de B21ET houd dit in dat het verschijnsel ook zou kunnen optreden, daar deze de luchtweger aan de zuig van de turbo heeft. Dus ook hier word meer lucht gemeten dan er de motor in gaat. Recirculeren heeft hier geen zin, of je moet het naar je luchtfilter recirculeren die direct op de luchtweger zit. Maar er rijden wel mensen rond met Mitsubishi 15G turbo's op de B21ET die voor zover ik weet geen problemen ondervinden, de 15G heeft een recirculatie klep.
Antwoord
Ik heb het systeem eens op papier uitgetekend.

Door recirculatie van de overdruk op de juiste plek moeten problemen als bv een te rijk mengsel zijn te voorkomen. Deze plek zal zijn tussen de Luchtweger en de turbo, waarbij de beste plek zo dicht mogelijk bij de turbo lijkt te zijn. Wat ik me voor kan stellen is dat de overdruk tijdelijk de luchtweger geheel dichtdrukt wat kort voor een te arm mengsel kan zorgen. Dit lijkt me echter marginaal.

Vanochtend de BOV tijdelijk afgesloten om op verandering in de temperatuur van het koelwater te controleren. Dit heeft echter geen effect, de temperatuur lijkt nog steeds iets hoger te zijn. Wellicht komt dit door de lagere buitentemperatuur, dat de thermostaat van de radiateur minder/ snel ver open gaat? De temperatuur is iig niet buitenproportioneel en mooi constant

Ik ga de recirculatie gewoon eens uitproberen en zal de resultaten delen. In ieder geval zal de "whoosh" sound sterk afnemen, na twee dagen gaat dit al een beetje vervelen...
Antwoord
Sebastiaan! schreef:is een open luchtfilter een slechte combo op LPG???

volmondig zeg ik JA als het zo'n simpele ongeblazen dampgas installatie is
Antwoord

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)