Topics: 3
Bij mijn oude 244 (1981) ging het lampje uit bij het starten. Als je remde, flitste het lampje even op. Dat was erger bij vochtige omstandigheden, ik denk dat er misschien wat vocht ergens in de schakeling zat (thyristor en/of condensator). Met aanhanger ging het lampje aan bij de eerste keer remmen en bleef dan aan.
Overigens heb ik nooijt begrepen waarom andere merken een dergelijk waarschuwingslampje niet hebben, het is namelijk supernuttig. Misschien kan een electronica-guru uitleggen of er redenen voor zijn dat vrijwel geen enkel merk een "kapot lampje lampje" heeft?
eh..... over WELK lampje praten we eigenlijk?? ???
en welke controle lampjes branden als je de auto op contact zet? (en met name in de 90-er DL D24?)
245 DL 1990<br />2CV6 1985<br />2CV6 1986<br />Traction Avant 11BL 1954 (gestolen)<br />LowRider 2004 (fiets)
JMJ schreef:eh..... over WELK lampje praten we eigenlijk?? ???
en welke controle lampjes branden als je de auto op contact zet? (en met name in de 90-er DL D24?)
In het dashboard zit een verklikkerlampje dat oplicht als een van de lichten (lampen) kapot is. Stel, je hebt een kapot remlicht, dan brandt dit verklikkerlampje. Het ziet eruit als een gloeilampje met een X teken erdoor. In mijn 244 zat het naast de "Parking Brake" en de "Brake Failure". In mijn auto ging het aan als je contact maakte en weer uit na het starten.
Uit mijn hoofd, de lampjes die aangaan bij het contact maken zijn "Parking Brake", "Brake Failure", "lampje kapot", accu/laadstroom, en oliedruk. Lambdasonde-lampje voor zover van toepassing. In een diesel zal dat het lampje "voorgloeien" gaan branden.
Topics: 289
***t_blijft_behelpen*** schreef:Ja noem het vreemd.
Maar in die 240 zit een kapot lampje lampje dat pas uitgaat als je remt.
De challenge die ik nou ontdekt heb is:
zo lang mogelijk doorrijden zonder het lampje uit te doen. Dus zonder te remmen.
tot nu toe is het me gelukt om:
achteruit, vooruit, links, rechts, rechts voorangsweg op, drempel, zebrapad, stoplicht, drempel met zebrapad, kruising oversteken, links, rechts, zebrapad, stoplicht, spoorwegovergang, rotonde, kruising, parkeerplaats en insteken ÃÂn parkeren zonder te remmen (dus ook zonder handrem!) af te leggen.
En dan waren de spoorbomen ook nog dicht en werkten de verkeerslichten ook.
Hard ga je niet meer en je moet ENORM anticiperen, maar ik vond het een geweldige uitdaging.
Maar ik vraag me af:
hebben jullie dat nou ook? Of ben ik nou lichtjes aan het lijden aan de Volvoïtis?
ik heb de rest niet gelezen maar je moet je afvragen waardoor dit lampje in 1e instantie behoort te gaan branden, waarom weten we, dan is r "iets" stuk. Als r geen verlichtingg stuk is kan het zijn dat er
een lampje bij het rijden geen contact maakt waardoor het "controlesysteem" denkt dat r eentje is doorgebrand en geeft ie dat aan. Je kunt r lang over piekeren maar even met een schroevendraaier, contactspray en een stukje wc papier de auto rond om de boel schoon te maken betekent iig dat alles weer behoort te werken, je zeker weet dat de lampjes heel zijn en de verlichting ad binnenzijde is opgeschhoond. Dan nog eens proberen. "losse"stekkertjes, de veerdruk van een AMP stekkertje neemt op leeftijd af en maakt ook minder contact, oxidatie etc. Als ie daar onderbreekt ziet het controlesysteem dit als een "kapot lampje" . Dan heb je nog de mass, die kan ook ergens onderbreken door een roestend schroefje oid.
Als j e dat hebt nagelopen heb je wellicht de storing opgelost en iig eea verbeterd... Heb je al een Haynesboek met van die fijne bedradingschema's op de plank staan? De bijbel voor elke klassieker (waar ie voor gedrukt is..)
OW dat lampje... :
Nou dan precies doen wat Jambon zegt... Heb ik ook gedaan, bleek achterlampje niet helemaal lekker te zitten... Even weer lekker laten zitten en probleem opgelost.. ;D
245 DL 1990<br />2CV6 1985<br />2CV6 1986<br />Traction Avant 11BL 1954 (gestolen)<br />LowRider 2004 (fiets)