Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Remmodificaties
Ik denk eigenlijk dat er wat verschillen zijn in remmen van moderne auto's en oudere wagens:

Remdrukregelaar: moderne auto's remmen 50%/50% met een verloop naarmate er harder geremd wordt.
Rembekrachtiger: Er wordt een sterkere bekrachtiging toegepast (met verlies aan "gevoel")
Andere verdeling CU/CI: andere verdeling remschijf diameter/wieldiameter (de grootste factor in remmen !) door gebruik van simpelweg plattere banden.
Andere verhoudingen in diameters van remcilinders: langere pedaalslag, minder gevoel in remmen, maar meer remkracht.

Ik heb het idee dat dit door alle electronica is ingegeven. De bestuurder is niet belangrijk meer, als het ding maar met zo min mogelijk moeite stopt. Dat wil niet zeggen dat de remmen echt beter zijn. Goede kans dat ze op hoge snelheid met een volle auto je nog steeds in de steek laten.

Het is al gezegd: maar de Volvo remmen vormen een upgrade voor vele andere auto's. Het zijn puike remmen die helaas wel vast gaan zitten als ze oud worden en dan ook nooit meer gangbaar worden. Nieuwe zijn niet duur. Als je iets wilt doen aan je remmen kan je het beste enkel een andere schijf kopen en de klauw verder naar buiten verplaatsen. Met andere klauwen heb je kans dat je de pedaalslag ook veranderd. En dan mis je gevoel in je pedaal en verander je de remkrachtverdeling (bij Volvo zit dat wel appart in elkaar...)

CU/CI is alles.
BS-AutoTune, voor classics en specials: http://www.bs-autotune.nl
Antwoord
Eigenlijk was ik er al uit voordat ik dit topic opende. Maar ik wilde toch even een balletje opgooien om zo een nuttige, leuke discussie uit te lokken over een interessante materie. ;D ;D

Anyway, bedankt allemaal.

Ik denk dat ik het volgende plan ga uitvoeren:

- de 4 klauwen ZELF reviseren. Hohnen, nieuwe cups, nieuwe rubbers, nieuwe veertjes etc. Heb ik ervaring mee bij mn amazon en dat werkte perfect nadien nooit meer problemen gehad. Goedkoop en te doen. Kost alleen wat tijd mijns inziens.
- voorzijde voorzien van 2 geventileerde Brembo schijven, gewoon vervangingssetje. Verder niks speciaals. Deze schijnen niet te duur te zijn. Volgens mij zijn de achterste schijven nog wel OK. Misschien dat ik daar de blokken en schijven dus ook maar even laat voor wat het is.
- Ferodo blokjes op de voorzijde en indien nodig ook achter.
- de nieuwe originele hoofdremcilinder monteren die ik nog in de kast heb liggen. De oude zal nog wel goed zijn maar als ik toch bezig ben...

Omvlochten remslangen zijn inderdaad mooier. Maar dat komt tzt wel een keer. €100 extra vind ik nu ff te gortig. Er zijn andere prioriteiten en hij remt nu best OK.

Wat voor remolie nemen jullie? DOT4? DOT5? Er is toch ook remolie die NIET hygroscopisch is? Maar ik heb me laten wijsmaken dat daar wel je slangen en rubbers op aangepast moeten worden.

Al met al lijkt me dit de beste en goedkoopste 'upgrade' / reparatie voorlopig.

Rob schreef:Ziet er ook heel erg lekker uit:

Volvo 240 to Mazda RX7 Turbo II caliper conversion

Ik las ergens dat dat wel mooi is maar dat je dan een 5mm spacer nodig hebt voor de originele Virgo's. Vind ik dan ook weer een 'NET niet' oplossing. Maar inderdaad, zulke iets grotere schijven zouden wel netjes staan ja.
"Volvo - not everybody's car - but who wants to be everybody?"
Antwoord
DOT 5 is niet verstandig, die is syntetisch en daar kunnen je rubbers niet tegen.
Gewoon DOT4.1 is vlgs mij prima.

Er schijnt alweer DOT 6 te zijn die je wel zou kunnen gebruiken voor oudere auto's.
Antwoord
Dan neem ik gewoon DOT4 denk ik. Zal ook wel prijstechnisch het interessantst zijn.
Antwoord
Neem idd het voorgeschrevene DOT4 of DOT5.1

DOT5 is heel wat anders en is sterk af te raden. Je zult het hele remsysteem moeten spoelen en alle pakkinkjes, rubbers, etc.etc. moeten vervangen. Daarbij mag DOT5 absoluut niet gemengd worden met welke andere remolie dan ook.

DOT5.1 is een heel vriendelijke variant. Je mag het mengen (al is dat niet optimaal nathuurlijk) en het is veilig voor bestaande remsystemen. Wat ik altijd doe is het systeem spoelen met 5.1. Ontluchten en blijven trappen totdat de olie duidelijk lichter wordt.

Spoelen hoort bij normaal onderhoud. Ca. 1x per 2 jaar is aan te raden.

Gr Wink
Volvo V70 T5 '97<br />304 ponnies, 487 koppeltjes, 371 megameter
Antwoord
Jan-Willem schreef:Dot 5.1 is inderdaad vriendelijker, echter moet ik wel zeggen toen wij
het voor het eerst gebruiktende hoofdremcilinder defect raakte. (misschien toeval)
Maar de dot 5.1 is wat agresiefer, ik vermoed eigenlijk dat hij hierdoor defect raakte.
Ook als je geen werk handen hebt en je krijgt het op het huidje slaat je huid
binnen no-time rood uit en wordt het echt branderig. (maatje 2 weken geleden gehad)

Wij spoelen 1x in de 2 maanden, ik koop altijd een doos remolie dot5.1 van motul.

dat die rembekrachtiger stuk gaat kan wel ja. Ik heb dat ook eerder meegemaakt met mn vorige 244turbo. Dat komt (volgens volvo monteur) doordat de nieuwe olie altijd aggressiever is dan de oude. Daarbij zijn de oudere rubbertjes in de rembekrachtiger al wat poreuzer en minder bestand daartegen. De oude olie hielden ze nog wel. Maar als er dan nieuwe in gaat...zeggen ze OUW en gaat ie stuk.

Ik heb gelukkig nog een splinternieuwe rembekrachtiger liggen. DIe gaat er dan direct op.
Antwoord
Nederzweed schreef:De caddy remt echt veel agressiever, en ik sta duidelijker eerder stil als met de volvo (mag ook wel natuurlijk, de volvo is 24 en de caddy net 8 jaar oud Tongue )

Ik denk dat elke moderne auto beter remt dan een 240.

In de jaren 70 waren er weinig auto's die zo goed remden als een Volvo. Maar ja, dan praat ik over de tijd dat sommige merken nog rondom remtrommels hadden Wink
Antwoord
Is het ook mogelijk om achter het merk van de remblokken te komen, zonder dat je bij de auto kunt komen?

Het gaat om een 244 gl uit 1981, gemaakt in Gent.
Volvo 740 tic '84.
Antwoord
Nee helaas zijn er een paar verschillende merken gebruikt.
Je zal het echt moeten checken.
Antwoord
Harry schreef:Is het ook mogelijk om achter het merk van de remblokken te komen, zonder dat je bij de auto kunt komen?

Het gaat om een 244 gl uit 1981, gemaakt in Gent.

VIN nummer door VADIS heen halen soms??
Antwoord

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)