Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Historie van de D24
Nou heerlijk een weekje op vakantie geweest in Duitsland, wat een feest met de Diesel. Heel veel Duitsers dieseldampen laten opsnuiven in het bergachtige gebied. De motor is in ieder geval goed los gekomen, en rijd nu een stuk beter.

Ook lekker weer gewassen en gepoetst toen we terug waren, dus ze staat weer blinkend voor de deur.

Alleen de temperatuur liep aardig op bij het bergop gaan, tot 1/2 mm onder het rode vlak. Is dat misschien normaal of moet de thermostaat worden vervangen? (bij normaal gebruik staat hij op 3/4 van de zwarte schaal).

O ja nog geprobeerd foto's te uploaden, maar dat werkt bijna goed. Tips?

244 GL D6 aut. 1981 ,[Afbeelding: img00121d.jpg] en de Smurfette (GL Automatic) uit 78 [Afbeelding: foto00631k.jpg]
Antwoord
kkettenis schreef:O ja nog geprobeerd foto's te uploaden, maar dat werkt bijna goed. Tips?

Leuk zo'n diesel! Lopen idd prachtig!

Voor foto's; probeer http://www.photobucket.com eens. Deze gebruik ik ook altijd werkt erg gemakkenlijk.
[Afbeelding: 50230371_6_BZi3-1.jpg]
Antwoord
kkettenis schreef:Alleen de temperatuur liep aardig op bij het bergop gaan, tot 1/2 mm onder het rode vlak. Is dat misschien normaal of moet de thermostaat worden vervangen? (bij normaal gebruik staat hij op 3/4 van de zwarte schaal).

Heb je niet te laag in de toeren bergop gereden?
Dan moet de motor nogal zwoegen en pompt tegelijkertijd minder koelvloeistof rond.
Bergop moet je eigenlijk minstens halverwege het toerenbereik van de motor zitten.
264GLE 1981/ C70 Cabrio/ Volkswagen Caravelle 1986
Antwoord
Peter Timmer schreef:
kkettenis schreef:Alleen de temperatuur liep aardig op bij het bergop gaan, tot 1/2 mm onder het rode vlak. Is dat misschien normaal of moet de thermostaat worden vervangen? (bij normaal gebruik staat hij op 3/4 van de zwarte schaal).

Heb je niet te laag in de toeren bergop gereden?
Dan moet de motor nogal zwoegen en pompt tegelijkertijd minder koelvloeistof rond.
Bergop moet je eigenlijk minstens halverwege het toerenbereik van de motor zitten.

Ja wat dat aan gaat alles geprobeerd, hoge toeren, lage toeren. Op vals plat en berghellingen doet hij het altijd, en bij bergafwaarts en vlak geen probleem, loopt de temperatuur weer terug.
244 GL D6 aut. 1981 ,[Afbeelding: img00121d.jpg] en de Smurfette (GL Automatic) uit 78 [Afbeelding: foto00631k.jpg]
Antwoord
Hoi Klaas,

de thermostaat is tegelijk met de distributieriem en waterpomp vervangen uit voorzorg. De koelvloeistof is ook direct doorgespoeld en vervangen.

Het enige dat ik nog kan bedenken is dat de radiateur slechter koelt dan oorspronkelijk misschien is deze nog ergens te testen op zijn functioneren?
Nu weet ik alleen niet of deze ook de automaatkoeler heeft geïntegreerd,anders zou je eens een andere radiateur kunnen proberen.
Antwoord
volvo200liefhebber schreef:Hoi Klaas,

de thermostaat is tegelijk met de distributieriem en waterpomp vervangen uit voorzorg. De koelvloeistof is ook direct doorgespoeld en vervangen.

Het enige dat ik nog kan bedenken is dat de radiateur slechter koelt dan oorspronkelijk misschien is deze nog ergens te testen op zijn functioneren?
Nu weet ik alleen niet of deze ook de automaatkoeler heeft geïntegreerd,anders zou je eens een andere radiateur kunnen proberen.

Zeker iets om volgende week eens naar te kijken. Ik moet er niet aan denken dat de motor te heet wordt als het echt warm weer wordt!
Antwoord
Wat je ook eenvoudig zelf kunt controleren:

is de radiateur volledig vrij tussen de lamellen en niet vervuilt met insecten stof en dergelijke???de wind moet er goed door kunnen waaien.

is de cilinderkop goed ontlucht?????
ontluchten via de dunne slangaansluiting die naar de wasthermostaat loopt van je brandstofinspuitpomp.

staat de brandstofinspuitpomp op tijd?????
te vroeg inspuiten geeft een temp. verhoging bij volle belasting (en ook een harde dieselklop)
te laat geeft ook temp verhoging en vermogensverlies.

hetzelfde verhaal geldt voor de verstuivers, de inspuitdruk moet goed staan en het sproeibeeld moet ook kloppen.

De laatste 2 mogelijkheden zijn niet 1 2 3 door een leek te checken en laten checken kost redelijk veel geld,zeker als er e.e.a. gerep. / afgesteld moet worden...........

tot slot nog een instinker die ik zelf bij de hand heb gehad;
de spanningsconstanthouder achterop het instrumentenpaneel kan defect raken en dan zorgen voor foutieve weergave van temp. en brandstofniveau in je tank.
een onafhankelijke temp.-meting kan je dus ook zekerheid verschaffen of er werkelijk sprake is van temp.-verhoging of een meetfout.

Tot slot, het is goed van je om alert te zijn op de temp. want met de D24 is een koppakking-gevoelige motor als je de temp. langdurig overschreidt.
Het is immers een min of meer verlengde 4 cil. golfmotorblok, de koeling van cil. 5 en 6 laten dus wat te wensen over als je tot het uiterste gaat.
In noodgevallen kachel op voluit en aanjager op 3!!!

succes, groet jan
Antwoord
240diesel schreef:Wat je ook eenvoudig zelf kunt controleren:

is de radiateur volledig vrij tussen de lamellen en niet vervuilt met insecten stof en dergelijke???de wind moet er goed door kunnen waaien.

Jan,

Nou van alles is al vervangen door de Volvo. Eigenlijk, gezien de staat van de motor, de historie (minimaal een jaar stilgestaan) en de staat van de radiateur bleef alleen die over.

Liep ik op markplaats tegen een radiateur aan, bij een demontagebedrijf uit Leiden, en die was dus nieuw in doos, en voor 77 euro kan je je geen buil vallen dacht ik zo.

Affijn, de radiateur dus uitgebouwd, de nieuwe had ook uitwendige oliekoelnippels, bleek voordat ik de nieuwe plaatste er nog een extra gat onder het tuitje van het expansievat te zitten!

Gelijk naar de dealer om te kijken of hij soms die stoppen had, maar ja op zaterdagmiddag een Volvomonteur bij de dealer, dacht het dus niet. De oude dus maar teruggezet, na te heben schoongespoten, en dat lukte ook.

Vandaag dus maar eens shoppen bij de volvo voor de onderdelen.

Antwoord
Afgelopen week was het zo rustig op de zaak dat ik maar weer eens spontaan een vrije dag genomen heb om de oude DAF intercooler op maat te maken voor mijn D24TIC-project.

De intercooler was oorspronkelijk nog 15 cm langer aan de onderkant en 50 cm hoger aan de bovenkant.
Dat is makkelijk in te korten.
De breedte gaf wat meer problemen,de zijbakken heb ik met de plasmasnijder afgekort en schuin weg laten lopen.
Toevallig lag er nog rond 65mm pijp van een oude luchtcilinder, dit kon mooi als in-uitlaatbuis dienen.

We hebben nog niet zo heel lang een nieuw lasapparaat voor aluminium / staal / rvs / koper oplassen etc.
Hier kon ik dus mooi mee oefenen.(eigenlijk raar dus dat je dat een vrije dag kost) ;D

het resultaat heb ik even gefotografeerd stom genoeg ben ik vergeten de stappen van inkorten en lassen vast te leggen

intercooler-dummy (gebruikt tijdens proefdraaien)

[Afbeelding: PA020049-1.jpg]

en de gemodificeerde DAF intercooler

[img width=450 height=600]http://i141.photobucket.com/albums/r66/240diesel/P1250003.jpg[/img]

[Afbeelding: P1250002.jpg]

[Afbeelding: P1250001.jpg]
Antwoord
Helaas de temperatuur blijft hetzelfde (wel mooi zelf de radiateur ingebouwd en de kachelslang vervangen in minder dan een uur, knap van mezelf, het is tenslotte geen computer).
Maar even afwachten van de week (is niet kritisch) en anders toch maar eens de thermostaat eruit om te kijken of dat het is (ook een nieuwe kan niet goed zijn natuurlijk)

Anders weet ik het ook niet meer......... en zal ik hulp moeten vragen .......
Antwoord

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)