Mijn vader was vrachtwagenchauffeur en reed bij Mol BV waar hij werkte altijd al met Volvo's. De volvo die volgens mij de meeste indruk op hem gemaakt heeft is de Volvo Titan, zo'n ouwe met een ronde neus. Volgens mijn vader reed hij daarmee, net als Henk Wijngaard overigens, met de vlam in de pijp. Na de Titan kwam er een F88, en daarna kwam de F7 tot en met de F12 die hij voor zijn WAO/pensioen nog allemaal gereden heeft.
De auto op de foto hieronder is van mijn vader geweest. Dat wil zeggen, hij was de vaste bestuurder ervan als ik het goed begrepen heb. Deze Volvo F88 heeft nog lang dienst gedaan bij Mol totdat hij uiteindelijk verkocht werd en terecht kwam bij Volvo verzamelaar Bol. Toen ik met mijn vader in DenHelder bij het historisch weekend aan het kijken was kwamen we "zijn" oude Volvo tegen. Emoties toont mijn vader nooit, past niet bij kerels ofzo geloof ik :? maar hij was toch wel erg blij dat hij de auto na al die jaren terug zag, en.... in goede staat!.
Foto:
Voor mijn geboorte reed mijn vader een Volvo amazon. Het was een 122S met dubbele carburateur. Hij heeft er nu nog spijt van als haren op zijn hoofd dat hij die heeft weggedaan toendertijd. Na de Amazon kwam er een blauwe Ford Taunus (16M?) met rode bekleding. Die is niet lang gebleven geloof ik. De eerste auto die ik mij bewust kan herrineren was de rode 142S. In die auto heb ik doodsangsten uitgestaan toen er onderweg naar Apeldoorn rook uit de radio kwam. Ach ja, als kind weet je niet dat de radio gewoon uitzetten voldoende is om het roken te doen stoppen :oops: .
Na de rode 142 kwam er een oranje Volvo 244 van 73 meen ik. ergens in 84 of 85 werd de 244 verkocht en kocht mijn vader de auto van zijn baas, een poepbruine volvo 244 van 79? met het kenteken 78-VJ-79.
Helaas werden de Volvo's te duur volgens moeders, en stapte mijn vader over van een auto naar een vervoersmiddel zoals hij zelf zei. De opvolger van de Volvo werd een VW Jetta diesel van 81. Best leuk, maar geen Volvo

. Na de Jetta werd het nog gekker, er werd een Mitsubischi Lancer aangeschaft. Na drie jaar sturen werd die afgekeurd en werd er, weer van zijn baas, een Golf turbodiesel van 86 gekocht. Een nette fijne auto was dat die veel beter reed als mijn auto, een opel kadett diesel.
Nadat mijn vader de golf in Zaandam totalloss had gereden kwam er via de buurman een Jetta. Die auto stuurde dermate zwaar dat je daar amper een parkeerplek mee in kon komen. Na deze Jetta kwam de huidige Vento in het vizier. Nette auto met 1.8 liter motor, maareh..... geen Volvo.
Dat ik nu zelf op zoek ben naar een Volvo is niet zo vreemd dus. Nu maar hopen dat ik snel een goed exemplaar vind als vervanging van mijn huidige "vervoermiddel".