BartWillem schreef:Het verschilt per land of een radio wel of niet standaard is (uitrustingsniveau's verschillen per land ook, ook per type zelfs). De radio die bijvoorbeeld in die rode 242 zit was in '76 ook gewoon leverbaar. Het is echt niet zo dat 1976 een "apart" jaar is, of dat er 2 jaar later een mega-revolutie op het gebied van radio's heeft plaatsgevonden. De radio die je in die rode 242 ziet, en de radio die A_A je aan had geboden zijn dezelfde en die was gewoon leverbaar in 1976.
Bedankt voor uw reactie, leuk ook om te zien dat zoveel mensen meedenken.
Dat zou goed kunnen, ik geloof inderdaad niet dat er in drie jaar totale andere audio-systemen geintroduceert waren. Nu is het wel zo dat mijn 244 helemaal gerestaureerd wordt, en dat ik hem zo origineel mogelijk wil maken. De auto in kwestie is origineel nederlands geleverd in 1976. In 1976 was de GL het meest uitgebreide uitrustingsniveau voor een 244, met standaard lederen bekleding, een schuifdak, injectiemotor, stuurbekrachtiging etc. In essentie eigenlijk bijna een 264 met 4-cilinder motor.
Afijn, ik dus restaureren, en ging op het gebied van het geluidssysteem eerst maar eens bij het begin beginnen: Ik heb de originele handleiding erbij, dus heb ik eerst die geraadpleegd. In deze handleiding staat niets vermeld over een radio, wat mij dus doet vermoeden dat er origineel geen radio in zat. Tevens zie ik op fotoâs in het boekje gewoon een opbergvak zitten waar de radio "hoort" te zitten.
Toen heb ik mij eventjes verplaatst in de meneer uit 1976, die toch een radio wil hebben bij zijn pas aangeschafte bolide. Deze meneer gaat uiteraard naar de dealer, alwaar hij zeer waarschijnlijk door een verkoper in een slecht zittend bruin confectiepak de folder uit mijn beginpost in zijn handen gedrukt krijgt.
Gelet op het bovenstaande zou ik dus het gelukkigst zijn met een radio uit die folder, het lijkt mij hardstikke leuk om de volvo "af" te maken met een wat luxer model radio die ook nog eens in de folder van 1976 staat.
Ik zag er voor deze zoektocht een op marktplaats staan, en vond al dat het model wat afweek van de oude radioâs die ik meestal in onze wagens zie zitten, achteraf vermoed ik dus dat dat eentje van de allereerste modeljaren was.
Ik zal voor de grap eens een folder uit 79 opzoeken, en kijken wat er precies verschilt.
M.v.g.
Ohrtmann