Topics: 19
Vandaag bij de auto geweest. Wat me opviel, achter zijn deze zomer de banden vernieuwd(in Zweden). Voor ligt er 175/70/14 om, achter ligt er 175/80/14 om. Nogal een verschil. Ik kan me zo voorstellen dat zo'n dunne band met zo'n hoge wang de wegligging niet ten goede komt. Wat denken jullie?
De veren worden deze of begin volgende week nog vervangen.
Topics: 84
175/80 en 175/70 (verschilt nauweijkls) zijn allebei zelfs nog te laag voor een estate. Load index ook trouwens. Er hoort 185/80r14 91T onder.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Topics: 22
Deze twee banden verschillen best veel: 3,5 cm in de hoogte en 11 cm in de omtrek! Wat er op hoort is inderdaad 1,5 cm hoger en heeft 5 cm extra wielomtrek dan de grootste van de gemonteerde maten.
Dan het effect op de stabiliteit. Kan me niet voorstellen dat hogere wangen zo veel strakker rijdt. Ik heb weliswaar de standaard maat, nieuwe standaard veren en nieuwe standaard schokdempers. Rijdt eigenlijk prima (volle bak en dan 140 km/uur is geen punt).
245DL '79 (werkpaard)
R1150GS '02 (genieten)
2CV6 '86 (hoop lol mee)
Sorry, ik heb het verkeerd opgeschreven. Het is 185/70/14 en 185/80/14. Vond altijd al dat er zoveel ruimte om de voorbanden zat
Topics: 3
als de voorwielen/banden lager zijn (70-serie i.p.v. 80-serie) staat de neus van de auto omlaag gericht.
het gevolg is een caster verandering: minder casterhoek
het resultaat (bij standaard onderstel afstelling) is iets meer onderstuur en iets minder goed rechtuit sporen.
beste is om op alle wielen dezelfde afrolomtrek band te hebben. Dan kan je de banden ook onderling wisselen en is de reserve band ook overal te gebruiken zonder dat dat de auto vreemd rijdt.
Dank voor de uitleg Jan. Dus op zoek naar een paar mooie 185/80/14 bandjes.
Vanavond gaan er een set kort gebruikte HD veren onder. Volgens de verkoper nummer 1229052, maar op de veren zelf staat HD. Ach, we zullen zien!
Hoe zit het met de kogeldruk. Mijn vader zei dat Volvo voorschrijft 50-75 kg, maar de caravan zegt dat de kogeldruk van de caravan 100kg moet zijn. Zal wel met het balans van de caravan te maken hebben. Kunnen jullie hier iets over zeggen?
Dat zal toch wel met de typegoedkeuring vd trekhaak te maken hebben. Mijn trekhaak zegt 75 max, maar ik belaad het spul liever zo licht mogelijk, dat ik de dissel nog ÃÃn arm op kan tillen. 100 kg is wel een hoop voor de 240, zoiets als een kaal motorblok op je trekhaak. De ANWB zegt er het volgende van:
De ideale kogeldruk
Als uitgangspunt kunt u voor de kogeldruk ongeveer 5 Ã 10% van het gewicht van de beladen caravan aanhouden. De grens daarbij is de maximale kogeldruk die de fabrikanten van uw auto, trekhaak en caravan voorschrijven. U kunt deze waarden vinden in het instructieboekje van de auto. De laagste waarde is maatgevend en die mag u dan ook niet overschrijden.
Nou de veren zitten eronder. De achterkant staat nu ruim 2 cm hoger, dus dat is al mooi. Ik heb er ook mee gereden, vond de achterkant vrij stug, maar rij er te weinig in om te kunnen zeggen of het anders is. Toen ik de oude veren en nieuwe veren met de hand in ging drukken, merkte ik wel dat de oude minder stug zijn dan de nieuwe(gelukkig maar). Dus ik denk dat het zo een stuk beter is. Nog ff foto's.
Voor:
Na:
Nou, m'n ouders zijn nog steeds niet tevreden. Zo ongeduldig als m'n vader is, loopt ie op marktplaats alweer naar 940's te kijken. Niets ten nadele van die auto's, erg mooi zelfs, maar het frustreerd mij (en m'n moeder

) wel een beetje.
Afgelopen week sprak ie met een kennis die 'de tip gaf en eens 185/64/14 banden onder te leggen'. Helaas is mijn vader dit ook echt van plan. Goed, de wegligging zal hier wel iets van verbeteren(lagere wang), maar dit is natuurlijk een totaal verkeerde maat!
Verder denkt ie ook dat de NIEUWE Michelins MXT's die er achter op zitten in 185/80/14 gewoon veel minder stug/sterk zijn dan de versleten Vredestein Sprints in 185/80/14 die er hiervoor onder zaten...
Wat moet ik nou, hoe kan ik hem ervan overtuigen dat het is zoals het is, en dat het nou eenmaal geen V70 wordt, qua wegligging? Wat kan er eventueel nog aan gedaan worden om de wegligging te verbeteren? Gasgevulde schokdempers, ride-levellers?
Nieuwe MXT, tjonge. In plaats van te lage banden op kleine velgen kan je ook grotere velgen met bijbehorende banden nemen. 195/65r15 is een prima maatje, op echte Virgo's bijvoorbeeld.
Als je de auto heen en weer schudt zal je zien dat de banden het meest van de slingering veroorzaken.