Topics: 21
heej
bedankt dan zie ik u op de nb ring en zal ik natuurlijk gebruik maken van de gratis uitleg.
heb alles overgezet kabelboompje van 242 l.h. 2.4
en de rest van de tips zal ik eens rustig nalezen
Topics: 84
Geinige foto. Als je met een half oog kijkt is het net of de Fiat en die vent in z'n rolstoel er ook nog achteraan racen.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Topics: 3
update: In Januari had ik een flinke tegenslag vanwege een aanrijding. De auto was economisch total loss. Maar ik had er inmiddels al zoveel werk ingestopt om 'm naar mijn zin te maken dat ik heb besloten om 'm weer te laten maken.
Hij staat er weer netjes bij, nu met in blauwe kleur gespoten spiegels en achtervleugel.
inmiddels zitten de volgende spullen gemonteerd op de 940lpt:
- Garrett 48/42AR T3 hybride turbo (Sierra cosworth/740T16V)
- de olievoeding vanaf de voorkant van het blok. aangepaste olieretour
- een 3,5" downpijp en een full 3" sportuitlaat (zelfbouw) met 3 Simons sportdempers (klinkt heel beschaafd)
- 440CC/min ford raceinjectoren voor rijden op E85, ze moeten nog groter.
- Siemens 65PK bruine Vialle LPi injectoren.
- verstelbare brandstofdrukregelaar.
Rijervaringen:
- De MBC staat nu maximaal stak... en nog heb ik plenty rijk mengsel op E85
De auto is nu al bijna net zo snel als de T5R die ik ooit had.(240PK)
- ik kreeg last van vonk 'blowout' dus een zwaardere bobine erop gezet van een BMW 745i (3.5L 6cil turbo) en de vonk afstand teruggebracht naar 0,5mm
- de grotere turbo zorgt voor later opspoelen.(boost vanaf 2700rpm) Hierdoor komt het hoogtoerige karakter van de K-cam nadrukkelijker naar voren en is het rijden bij lage toeren niet zo prettig (groot turbogat) dus overweeg ik om de standard T-cam er weer terug in te zetten om weer wat laagtoerig koppel terug te winnen.
- bij een standaard 940lpt+vialle LPI maakt de LPi ECU gebruik van de maps van de benzine ECU om t berekenen hoeveel LPG moet worden ingespoten dus hoelang de injectoren moete worden opengezet.
De standaard groene benzine injectoren zijn dus gematched met de witte LPi injectoren. Ze maken gebruik van dezelfde mappings in de LH2.4 ecu, het enige dat de Vialle ECU doet is een omrekenfactor over de benzine mappings gooien en daarmee de LPi injectoren aansturen.
In mijn geval is dat niet zo. Het gevolg is dat steeds na omschakelen van E85 > LPG de LPG veel te rijk draait. Het systeem moet dus opnieuw inleren. Eenmaal ingeleerd is het OK. Schakel ik dan terug naar E85 dan draait de motor juist veel te arm op E85. Tot het moment waarop de ECU zich weer heeft ingeleerd op E85...
Dat is niet zo'n probleem ware het niet dat de auto altijd op vloeibare brandstof moet starten (benzine of in mijn geval E85) Als ik dus koud start nadat de auto is ingeleerd op LPG start de auto met een veel te arm mengsel. Vervelend als je 4x moet starten om de auto rijdend te houden. Eenmaal op LPG is het dan weer prima.
conclusie: ik moet matchende E85-injectoren vinden die passen bij de 65pk LPi injectoren. ongeveer 600CC/min moet voldoende zijn.
Of switchen naar een vrij programmeerbare ECU....dan kan ik ook wasted spark gebruiken en ben ik van die ellendige verdeler af.
geplande upgrades:
- grotere injectoren voor E85
- MBC met strakkere veer (voor boostcontrol boven 1bar)
- 4,10:1 achteras met CO2-sper ;-) (Subaru Impreza GT-turbo gebruikt ook 4,10:1)
- grotere vrachtwagen intercooler
Ik verwacht hiermee op 260PK op LPi uit te komen en op 280PK op E85
plan: als ik een mooie nette belastingvrije 740 stationcar
tegenkom koop ik die erbij en bouw ik alles over in de 740....
groet
Jan
Topics: 22
Hey Jan,
Praat anders eens met Martijn over de chipping van je auto, vaak is er nog wel wat te winnen met iets beter aangepaste chipjes.
Over de turbo: Ik vind het vreemd dat ie laat opspoelt, of bedoel je volle druk bij 2700 rpm? Mijn 240 met een .63 cosworth kan al bij 1800 rpm net boost hebben (gaat wel gepaard met gebrom omdat er dan een flinke bak koppel komt). Of dat nog steeds zo is met de huidige ontstekingschip weet ik niet (extra vervroeging lage toeren/lage last - minder vervroeging hoge toeren - hoge last, om betyer te passen bij de V nokkenas).
Bij 2300-2500 rpm moet ik echt wel op de max druk van 7 PSI zitten. Turbogat is er wel als je BAM ineens gas intrapt beneden de 2800 rpm maar als je (zoals meestal) geleidelijk het gas moduleert dan komt de turbo er altijd gewoon een toerental of 500 later bij en is er niet echt sprake van een groot turbogat.
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
chips: het probleem is dat LPi gebruik maakt van dezelfde mapping als LH en er alleen een omreken factor overheen gooit.
Kan Martijn ook alleen de LPi ECU manipuleren?
turbo: Hoeveel pre-load heb je op jou WGA gezet? Ik heb 'm zo slap staan dat ik de WGA-arm met zeer weinig moeite gewoon op het asje van de klep kan schuiven. Zal ik 'm bv 3 hele 360 graden windingen strakker zetten?
Topics: 22
janspeed schreef:chips: het probleem is dat LPi gebruik maakt van dezelfde mapping als LH en er alleen een omreken factor overheen gooit.
Kan Martijn ook alleen de LPi ECU manipuleren?
turbo: Hoeveel pre-load heb je op jou WGA gezet? Ik heb 'm zo slap staan dat ik de WGA-arm met zeer weinig moeite gewoon op het asje van de klep kan schuiven. Zal ik 'm bv 3 hele 360 graden windingen strakker zetten?
Beste Martijn zelf even er over spreken, er zijn veel mogelijkheden. Zelf heb ik oa een (lege) chip gekocht met 2x zoveel geheugen er op en dan zou je 2 verschillende programma's er op kunnen zetten in theorie. E85 en LPG of E85 en benzine in mijn geval. Nu nog uitvoeren.. ;D
Ik heb de wastegate op net voorspanning gezet, kan em met 2 vingers net bewegen maar naar een paar mm merk je dat de veer behoorlijk strak is. Vooral om eens rustig te beginnen met de +T, meer boost kan altijd nog.
In het groene boek over de turbo's staat volgens mij dat de voorspanning ongeveer de halve diameter van het draaipunt moet zijn, dat is dan bij de Volvo drukdoos. Dus ergens 3-3,5 mm voorspanning zo uit mn hoofd geschat. Bij mij is het misschien 1 mm voorspanning?
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Topics: 125
Zilveren 745 turbo van 86 voor EUR 1200 (beetje rommelig) met lopende motor en zwart halfleder int.
Misschien dat het je iets lijkt voor jij ombouw project?
Ik hoor wel,
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 DL 1982 wit “de Belg” B19A
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90 (Verkocht)
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..
skidje schreef:Zilveren 745 turbo van 86 voor EUR 1200 (beetje rommelig) met lopende motor en zwart halfleder int.
Misschien dat het je iets lijkt voor jij ombouw project?
Ik hoor wel,
PB-tje gestuurd!
update:
Na de T3 install bleek dat de motor al rijdend een hoog olieverbruik had. 1L/500km
Aanvankelijk verdacht ik de turbo : versleten olie seals en lagering te hebben maar ik had voor de installatie nog even aan de turbine as gevoeld en dat voelde goed...
Toch de turbo eraf gehaald en bekeken. Tot mijn verbazing zie ik verbrandingsresten aan de voorzijde van de turbine. Conclusie: olielekkage zit aan de buitenkant! Bleek de olieretour te zijn, flens sloot niet goed aan op de olieretour, pakking sealde niet. Hierdoor konden druppels hete olie weg lekken en bij hoge snelheid (= veel rijwind) werden die druppels tegen de turbine geblazen >> blauwe walm achter de auto.
Omdat ik de turbo er toch af had liggen heb ik meer pre-load op de wastegate actuator gezet. ongeveer 3mm. Het effect hiervan is dat het erin komen van de boost bij volgas nu minder progressief is. Het inkomen van de boost is nu zeg maar explosief.
Geef ik nu volgas vanaf 2000rpm dan is het...wachten...2500rpm...wachten en dan vanaf 2700rpm ineens:
max BOOOOOOOOST!!

tot aan de 6250rpm limiter.
Vooral op E85 is dat erg leuk! 8)
vandaag de orginele cathalisator maar eens even onder handen genomen:
ingang en uitgang er ruim af geflext. Vervolgens stukken aan een kant afgeplatte 3" pijp aan beiden zijden vast gelast.
presto: 3" sportkat! ;D
Inmiddels het ding met koppel/verloopmoffen in de uitlaat gemonteerd.
Ik kan geen vermindering ven vermogen merken. 8)
Is de APK-keurmeester ook weer happy.