Topics: 78
Citaat:Zou dit ook helpen bij een B21A die onregelmatig stationair loopt?
Laat ik het zo zeggen :Bij mij liep de de B23A met punten
goed stationair.
Maar met de elekronische ontst. liep ie
beter stationair.
Als een motor met punten goed is afgesteld moet ie ook als een zonnetje draaien.
Ik denk niet dat een ontst.swap bij de bovengenoemde B21A het wondermiddel zal zijn .
De swap zelf kan wel gewoon uitgevoerd worden.
Vanaf modeljaar 1984 hebben de B21A , de B23A en de B230A dezelfde centrifugaalvervroegingwaarden.(haynes)
Volvo Amazon , 1966 B230FK , 15G op 0,6 bar.
Topics: 9
Hallo Edwin,
Ik heb hetzelfde gedaan als jij. Een TZ-28H ontsteking gehaald op de sloop. Het werkt echter niet. Alles laten testen en het zou goed moeten zijn. Een Volvo monteur meent dat verdeler en eindtrap/module niet bij elkaar horen. Ik heb het idee dat de sloper maar wat van het schap gegrepen heeft, zonder benul of het bijeen hoort.
Zou je me een plezier willen doen?
Kijk eens welk Bosch nummer er op de verdeler staat en welk nummer op de module.
Dan kan ik wat gerichter gaan zoeken.
Bij voorbaat dank,
John
Heb je 'm goed aangesloten ?( ok ....klinkt flauw , maar toch )
Op de stuureenheid moet ook een plus worden aangesloten (vanaf de bobine )
En vergeet niet een goede massa te vinden .
Toevallig heb ik m'n Haynes in m'n hok liggen dus heb ik het schemaatje niet
onder handbereik.
Morgen haal ik dat boek wel op en kan ik zien hoe de aansluitingen zitten .
Tevens zal ik naar wat nummers kijken.
Toen ik er aan begon had ik ook zoiets .
Ik had een set uit een 240 met B230 gehaald en een reserve stuureenheid uit een andere volvo meegenomen .
De boel in elkaar gezet met het reserve exemplaar en niet willen starten.
Daarna de originele erin, en tik ,lopen .
Moraal : uiterlijk lijken ze op elkaar , maar zijn toch verschillend.
Nee, Edwin, niet verkeerd aangesloten. Ik heb een schema en bovendien een Volvo monteur en Bosch dienst mee laten kijken. Bosch dienst wil wel kijken of de nummers corresponderen, maar dat duurt eeuwen...... De eindtrap die ik nu heb is dezelfde als voor een B230F, injectieblok, Bosch nr 0227100124. En ik denk dat daar de fout zit. Hoop alleen dat de eindtrap inmiddels de hall gever niet om zeep geholpen heeft....
Heb je ook aansluitschema's van de diverse eindtrappen?
Groet,
John
Vandaag niet aan toe gekomen om naar m'n hok te gaan om info te halen.
Eerst paasdag en dus een bakkie doen bij de schoonouders

Morgen tweede paasdag en dan 'smiddags de middagdienst in ,dus dat wordt weer niets .
Ik heb alleen het globale schema wat in Haynes staat , maar zoals je al zelf zegt zal het wel
de ( verkeerde ) eindtrap zijn .
Bij mij bleek de verkeerde eindtrap geen schade aan de hall-gever te hebben gegeven .
Misschien heb je geluk ...
John,
Kom net van de sloop af om daar naar wat nummers te kijken .
De 0227 100 124 komt uit een 740 met B230F
De 0227 100 139 zat in een 240 met een B230A
De laatste zal je dan moeten hebben .
Dankjewel Edwin, hier kan ik mee verder. Zou er nog verschil zitten in de verdelers volgens jou?
Groet,
John
Ik verwacht het niet, maar pin me er niet op vast.
Ik heb trouwens de laatstgenoemde eindtrap hier thuis liggen .
Hallo Edwin,
Die wil je zeker niet verkopen? Zoja, stuur me dan aub een pb.
Ik heb vandaag een paar slopers in de buurt gebeld, maar die hadden niets. Behalve de 124 module, maar die heb ik al en werkt niet bij dit type ontsteking. "Ouwe troep; al jaren geleden weggedonderd". Ze krijgen al dezelfde air als die dealers in hun glazen paleizen.......
Ik ben trouwens geen puntjesontsteking aan het vervangen, maar een LH 2.4 Jetronic.... De brandstof wordt houtgas, waarbij het voordeel van de TZ28H is, dat deze vervroegd kan worden. De Jetronic blijft compleet standby voor benzinebedrijf. De RVS vergassingsinstallatie komt achterop op een plateau. Hoop nog voor de zomer te kunnen rijden.... op grove houtsnippers......
Groet,
John
Het wordt steeds verwarrender....... Was vandaag bij een Volvo werkplaatsje annex kleine sloper. De baas vertelde dat er meerdere modules in omloop zijn. Hij meent dat het nr 0 227 100 019 moet zijn...... Ik weet het niet meer. Ben bijna rijp voor een puntjesontsteking.....
NB. B230A bestaat niet? Moet B23A zijn?
Groet,
John