Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
E85 (Bio) ethanol
inderdaad, die prijzen slaan nergens op. Men moet gedacht hebben, laten we het maar duur houden anders wil straks heel NL erop rijden. 8) Typisch NL. Rot-regeltjes-land. Maar....zelf ethanol maken lijkt me wel leuk en goedkoop!! :-) Eens kijken of t echt haalbaar is.
"Volvo - not everybody's car - but who wants to be everybody?"
Antwoord
En ook daar heb je weer te maken met regeltjes.. zelf ethanol maken mag niet, zie het als illegaal stoken van alcohol. Is precies het zelfde, namelijk het ontduiken van accijns. Foei! Big Grin

Fijn land toch, dat nederland...... Sad
Volvo 245 GLE 1979
Antwoord
Ja dat is hetzefde als je met een D24 (gedeeltelijk) op Aldi olie wil rijden.
Het gaat prima, maar je bent wel in overtreding, namelijk op een brandstof rijden waar geen accijns op is geheven, en dat mag niet (zucht) :'(

244 GL D6 aut. 1981 ,[Afbeelding: img00121d.jpg] en de Smurfette (GL Automatic) uit 78 [Afbeelding: foto00631k.jpg]
Antwoord
ik vond dat ook erg jammer. eigen initiatief om het milieu te sparen (en wat geld te besparen) wordt zo niet echt makkelijk... :-[

tsja... ik heb het geluk dat ik het kan tanken in Duitsland... Ik geloof dat Belgie het ook binnenkort krijgt, en niet echt duur. Dus de mensen die bij de grens wonen hebben weer eens geluk....
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Antwoord
afgelopen do in Hagen getankt voor 88ct/l. Rijdt heerlijk maar ik had nog 8 ltr benzine in de tank. Veel bergen, nog ff 160 getest. Ook de afstelling staat redelijk goed maar ik moet mijn vacuumlekjes nog vinden...

Het rijdt veel steviger/beter dan op LPG. Na de e85 rit liep de lpg ook weer beter. Blok wordt waarschijnlijk schoner...
[img][/img]
Antwoord
Hoe zit het met smering etc? Wat zijn de effecten als je hierop gaat rijden voor je blok, inspuiting, uitlaat, temperatuur etc?

Volvo 245 GLE 1979
Antwoord
- in E85 zitten geen vettige stoffen (waxy in het engels) zoals in benzine zitten dus het verschoont je benzinesysteem zelfs.

- je hebt er meer van nodig om dezelfde afstand te halen (+/-30%) dus grotere injectoren zijn waarschijnlijk nodig (zie voorgaande posts)

- smering is net zo weinig al op loodvrije benzine of LPG. Maar de koppen van Volvo zijn (vanaf midden 70)goed geschikt om zonder lood te rijden volgens mij. Omdat USA al langer loodvrij rijdt en ik veronderstel dat die dezelfde koppen gemonteerd kregen als de europeesche wagens.

- uitlaat; het schijnt schoner te zijn. En heter omdat het octaangetal op 104 -105 ligt. Dus brandt het je uitlaat mooi schoon en droog.

- temperatuur; zal hoger liggen dan bij benzine. Dit vanwege het hogere octaangetal zoals ik al aangaf. Maar dat is bij LPG ook zo en ook geen probleem bij een gezonde motor. En dus brandt ook je blok mooi schoon.

kijk deze link maar eens na. Hier staat het allemaal duidelijker uitgelegd, alleen engelstalig.
"Volvo - not everybody's car - but who wants to be everybody?"
Antwoord
precies.

De bougies in mijn B230F wareen echt goed schoon. gewoon het gegalvaniseerde (?) oppervlak zichtbaar. Mengsel aflezen aan de bougies gaat dus niet meer...

beste is om er een wideband op te hangen.

Het ruikt ook lekkerder!
Als ik wegrijd van mn parkeervak en ik heb mn raam open ruik ik lichtjes de ethanol... (starten is ie wat rijk doordat ie langzaam aanslaat). Ik ben benieuwd of het ook goed te ruiken is tijdens het rijden (ethanol uitlaatgassen dan).
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  B230F op Ethanol Kwekkel 6 4.245 27 February 2011, 19:17
Laatste bericht: Jambon

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 2 gast(en)