Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
vermogen?
PK's maken elkaar vrijwel niets. koppel van een 2.3 is echter 185 Nm ipv 158 bij een 2.0.

Ik ben overgestapt van een 2.0 naar een 2.3 ivm het trekken van een paardentrailer en dat verschil kun je heel goed merken.
Voor normaal gebruik, als je er niet zo vaak wat achter hangt, is een 2.0 echter ruim voldoende.

Dat Italianen veel in 2 liters rijden heeft te maken met hun belastingstelsel.
Volvo 240 GL estate B230f&nbsp;&nbsp; '91<br />BMW 2002 '73<br />Deutz D4005 '67
Antwoord
Ik kan met mijn eigen lijf al gauw maar liefst 200Nm koppel op de fietstrapper kan zetten, en toch heb ik moeite met de Kerklaanbrug. Ik geloof niet zo in koppel, auto's rijden bergen op doordat ze veel toeren kunnen maken.

Dus als je een Passat bij wilt houden rest je maar een ding, terugschakelen en gas erop.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
hey mensen bedankt voor alle reactie's, er zitten wel wat technische termen tussen die ik ooit in het verleden nog kon vertalen maar nu toch echt even moest opfrissen Wink
Niet dat ik zoooo oud ben maar ik werk er niet meer mee... V.w.b welke soort vloeistof erin zit geen flauw idee maar dat ik hem nog voor de zomer effe laat checken en evt de vloeistof laat vervangen dat staat nu al vast en ben dan benieuwd of ik het verschil kan merken.
En inderdaad het is een 2l super polar ;D
Antwoord
Marc vd Marel schreef:Ik kan met mijn eigen lijf al gauw maar liefst 200Nm koppel op de fietstrapper kan zetten, en toch heb ik moeite met de Kerklaanbrug. Ik geloof niet zo in koppel, auto's rijden bergen op doordat ze veel toeren kunnen maken.

Dus als je een Passat bij wilt houden rest je maar een ding, terugschakelen en gas erop.

Ben ik niet helemaal met je eens, ik hou het nog even op hooguit 4500 rpm maar kruis het liefst onder 4000. Mijn 125pk 244gle lpg had veel meer moeite da mijn minder goed afgestelde 136 pk b23e 245. Dat moet wel het koppel zijn. Bergen waar ik voorheen met net 110 op kwam gaan nu met 130 en snel gas over.
Ik kan in Duitsland voor een deel nu redelijk mee met de diesels en hoef dus niet terug naar de baan met bestelbusjes en kleine benzine motoren die berop gewoon hun snelheid kwijtraken...
[img][/img]
Antwoord
Nog een wonder dat alle 240's niet vanzelf in de Alexanderpolder (het laagste punt van Nederland) eindigen, geen toerenwonder, geen heftig draaimoment, en minder dan 0,1 pk per kg. Echt soepel schakelen is er ook niet bij. Denkend aan slomere auto's komt eigenlijk alleen mijn Volvo 66 in beeld.

Ik ben trouwens meer een theoretische toerenmaker, 4000 rpm klinkt mij al heel heftig in de oren en dat durf ik voorlopig alleen nog maar in de tweede en derde versnelling. De combinatie van 140-150 met een razende motor in een 1300 kg zware auto over het deinende Nederlandse wegdek is nog een brug te ver.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
vaak worden 240's erg rustig gereden (bij mijn dagelijkse gebruik komt ie slechts enkele keren boven de 2300 rpm....), misschien dat ze helemaal inslapen Wink

Ik heb laatst toch even gekeken wat ie kon in duitsland, langzaam de belasting opbouwen, en na flink wat keren rustig doortrekken, in de 3 ergens 5500 rpm (tijdje volgehouden), daarna even in de 4, 180 op de teller doet ie met 4800-5000 rpm volgas. houd dat een minuutje of 3 vol en de temp-meter gaat slechts een millimeter omhoog... ;D
Was met dakdragers en bagage. Geschokt over de stabiliteit, bleef prachtig strak rechtdoorgaan. Ik heb het gevoel dat de mensen die ingehaald werden niet wisten wat ze overkwam...

soms pakt een B200/B230F ook niet helemaal lekker op, dat ligt aan de computers oid denk ik... wat bij mijn 240 het beste werkt is in eens botweg het gas intrappen (vanaf 2500-3000 rpm oid met warme motor).

Wat je nog eens kunt controleren aan je 240 is de warme luchtaanvoer (via die aluminium slang vanaf de uitlaat). die kleppen gaan vaak stuk en dan zuigt de motor constant warme lucht aan. scheelt toch weer een beetje in vermogen en vooral in verbruik...
Ik heb dat hele systeem geblokkeerd, de motor doet er een halve minuut langer over om warm te worden maar verder niets aan de hand.
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Antwoord
En voor de die-hards die alles willen weten is hier ook nog wel wat extra info.

http://www.caravantrekker.nl/algemeen/koppel.php

Volvo 240 GL estate B230f&nbsp;&nbsp; '91<br />BMW 2002 '73<br />Deutz D4005 '67
Antwoord
240estate schreef:PK's maken elkaar vrijwel niets. koppel van een 2.3 is echter 185 Nm ipv 158 bij een 2.0.

Ik ben overgestapt van een 2.0 naar een 2.3 ivm het trekken van een paardentrailer en dat verschil kun je heel goed merken.
Voor normaal gebruik, als je er niet zo vaak wat achter hangt, is een 2.0 echter ruim voldoende.

ik heb ook een b200f. een paar keer per jaar rijd ik met de sleurhut (<1000kg) en vol bepakt. ik merk er in holland niet veel van maar de bergen opzoeken zou ik niet graag doen hoor. zo`n krachtpatser is het nu ook weer niet en hoog in de toeren rijden vind ik niet passen bij deze wagen Smile
Volvo 240 1993 b200f 275.000km
Lomp maar lekker.
Antwoord
Wat Volvo adviseert voor zowel B200f als B230f.

Optrekken en dus kracht leveren dus ook bergop:
1e versnelling tot 35 km/u
2e versnelling door trekken tot 65 km/h
3e versnelling door trekken tot 100 km/u
4e versnelling door trekken tot 130 km/u
5e versnelling door trekken tot 150 km/u

Zelfde snelheid blijven rijden en dus geen extra kracht leveren:
2e versnelling vanaf 35 km/u
3e versnelling vanaf 40 km/u
4e versnelling vanaf 50 km/u
5e versnelling vanaf 80 km/u

Mijn ervaring zowel in Nederland als in de bergen is dat met op trekken of bergopwaarts heeft de auto met het 1e lijstje: meer kracht, rijdt soepeler, en zuiniger.
Dit is tussen 2800 en 4500 toeren afhankelijk van de versnelling waarin je rijdt

Bij het rijden in met constante snelheid is het 2e lijstje goed haalbaar dat is ongeveer tussen 2000 en 2500 toeren. Moet je even optrekken voor een inhaal actie berg op of andere helling op, dan moet je wel eerst terugschakelen om power te kunnen leveren.

Antwoord
hoe hoger je koppel hoe eerder je je vermogen beschikbaar hebt.

of zit ik er nu heel ver naast ?
Antwoord

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)