Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Motorsteun?
(1 January 2019, 03:36)Nicolaas H schreef: Ik zal de werkwijze in gedachten houden!
Ik krijg over twee dagen hulp van Gideon. Ik heb er vertrouwen in dat het samen gaat lukken!

Ik ga wel uit van een gelukkig nieuwjaar.  ; )

Al heb ik na jouw post nog even goed naar de carterpan gekeken en die is behoorlijk ingedeukt. En lekt.
Volgende probleem ...

Maar wat ik niet begrijp, je hebt een pracht van een subframe onder de volvo waarom zet je daar dan niet de hydraulische krik onder. Iets stevigers om je krik onder te zetten heb je niet. Ik doe dit wel altijd icm met een stukje 18 mm multiplex om de tectyl en verf niet te beschadigen. Het subframe is met de krik beter te bereiken dan de carterpan. 

Ik vraag me hoe je er eigenlijk bij komt om de krik onder je carterpan te zetten en zo je auto op te krikken. Is dit je verteld of heb je dit jezelf aangeleerd. Er zitten zelfs thv onder de A-stijl verstevigingen die ook als krikunt gebruikt kunnen worden. Hoe krijg je anders een auto omhoog op een 2 koloms brug. Dus daar kan je ook je krik onder zetten als je wilt. Als je carterpan zo erg ingedeukt is zou ik deze maar is heel snel vervangen en kijken of je geen inwendige schade hebt aan je aanzuigbuis van je olie pomp. Kans is dat die deels is afgedekt door het ingedeukte Carter.

Veel succes met de inspectie en vervanging van je motorsteun en als je in 2019 je auto aan de voorkant gaat opkrikken weet je nu waar hoe je het niet moet doen.
Antwoord
Bedankt RM voor je advies. Ik zal het ter harte nemen.
Ik ben geen automonteur en heb dit ooit verteld gekregen toen ik me afvroeg hoe ik mijn bokken onder de krikpunten van de Volvo kon krijgen zonder met de krik door de vloer te gaan. Is eigenlijk heel lang goed gegaan maar het was een fout advies, besef ik nu. Leergeld betaald. ; (

Aan de achterzijde gebruik ik altijd de achteras [differentieel] om op te krikken. Mag dat wel?

Hoe weet ik of een gebruikte carterpan in orde is? Ik neem aan dat er een pakking bij hoort?

Zie dat er heel veel verschillende pakkingensets zijn. Is ook veel gecompliceerder dan ik vermoedde. Is dat wel zelf te doen?
[Afbeelding: avatar.png] [Afbeelding: gle.JPG]

Het uitzicht is een stuk beter met de motorkap naar beneden ...
240 GL 1984/3 - B23A - B84_M47 [verkocht januari 2015]
240 GLE 1992/1 [MJ1991] - B230F - M47 [huidige auto]
Antwoord
Kommer en kwel, dat is balen. Er zijn twee soorten pan-pakking, die met 4 puzzelstukjes (letterlijk) en eentje helemaal rond. De puzzel kan je vervangen zonder de pan te vervangen.
Oh maar dat is natuurlijk juist de bedoeling. De pan vervangen op de stoep is een redelijke kloteklus omdat de pomp heel ver in de pan steekt, kan er niks anders van maken, met heel veel krikken, steunen en goochelwerk: http://cleanflametrap.com/oilpan/
Een mogelijk alternatief is de pan laten zakken, de oliepompbouten losdraaien, pomp in de pan laten vallen en dan alles eronderuit schuiven, terug in reverse order. Dit zou ik eerst heel goed onderzoeken.

Als je onder de bolling vd pan hebt gekrikt, zou het heel goed kunnen dat je inderdaad de voorkant hebt opgekrikt via de oliepomp, je merkt gauw genoeg of die nog heel is. Als je het vlakke stuk hebt opgekrikt geeft dat niks, daar zit niks achter. Stel dat je aanzuigopening geblokkeerd hebt, kan je pan uitdeuken (proberen) via het aftapgat. Verder geeft een deuk op zich tuurlijk niks, alleen wat minder oliecapaciteit in de pan. Als je een andere manier kan vinden om het lekken te stoppen, zou ik dat proberen.
Waar lekt het, langs de rand?

Het diff is prima voor een garagekrik, een brok gietijzer.

Je zou bij een uitdeukbedrijf langs kunnen gaan, die lassen er een trekoog op. Goede kans dat de vorm vd pan weer genoeg herstelt om "oliedicht" te raken.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
Ben er na een week treinen weer aan toe gekomen. De olielekkage kan ook komen omdat het oliefilter na het scheuren van de motorsteunen een flinke optater heeft gekregen. Daarvandaan liep tenminste een aardig oliespoor dat uiteindelijk eindigde onderaan de carterpan.

Heb nu met veel kunst en vliegwerk de motorsteunen weer op hun plaats, niet zoals Marc adviseerde tegelijk maar na elkaar. Eerst links omdat ik daar het beste bij kon. Daarna rechts. Zo kwam ik erachter dat dit eigenlijk niet lukt zonder het oliefilter te verwijderen. Zo kwam ik ook achter de schade aan het filter.
Een *klus dus die op een brug veel sneller zou gaan. Wat ben ik blij!

Nu moet ik de boel nog vullen met olie en de rest weer terugmonteren. Om ruimte te krijgen heb ik bijvoorbeeld de luchtfilterslang richting inlaat weggehaald. Nu ik deze teruggeplaatst heb zie ik dat er aan de bovenzijde een aansluiting op de slang zit, vlak bij het gasklephuis. Het lijkt me toch dat hier een slang op hoort. Ik kan niet ontdekken welke slang hier op hoort. Alle slangen die ik kan ontdekken zijn aangesloten...

Wie zegt me waar ik het zoeken moet?

Antwoord
Vanaf de carterontluchting/flametrap doeda? Goed dat het carter nog afdicht, het oliefilter heeft zich dus opgeofferd als the last motorsteun standing.

Ik bedoelde niet dat je li en re tegelijk moest doen, tenminste daar heb ik geen ervaring mee, ging meer om de volgorde "eerst aan het blok en dan recht naar benee".
Antwoord
Mocht je de pan eraf gaan halen.. . Doe dan ook de o ringen van de oliepomp.
Als je toch bezig bent...
Antwoord
(13 January 2019, 17:56)Marc1970 schreef: Vanaf de carterontluchting/flametrap doeda? Goed dat het carter nog afdicht, het oliefilter heeft zich dus opgeofferd als the last motorsteun standing.

Ik bedoelde niet dat je li en re tegelijk moest doen, tenminste daar heb ik geen ervaring mee, ging meer om de volgorde "eerst aan het blok en dan recht naar benee".

Ja klopt, Zo heb ik het gedaan. Shy

Deze opening bedoel ik ... Welke slang moet daar op? Ik weet gewoon even niet waar de 'carterontluchting/flametrap doeda' zit. ; )
Kan ik ook rijden als ik deze opening even tijdelijk afsluit?
[Afbeelding: 360.jpg]

Antwoord
[Afbeelding: aansluitinginlaat.jpg]

Antwoord
Ah de stationair regelklep. Die zal het stationair beter regelen met gefilterde en gemeten lucht, als je die slang aansluit.
Antwoord
Ik denk dat ik nu wat gevonden heb qua carterontluchting. het lijkt hier nog het meest op,

[Afbeelding: url?sa=i&rct=j&q=&esrc=s&source=images&c...6277693019]

[url=https://www.google.com/url?sa=i&rct=j&q=&esrc=s&source=images&cd=&cad=rja&uact=8&ved=2ahUKEwiXupDTlPXfAhWSLlAKHetHBU8QjRx6BAgBEAU&url=https%3A%2F%2Fwww.estateservices.nl%2Fmotor%2Fuitlaat-en-inlaat%2Fcarterontluchting%2Fcarterontluchtingpot-240-740-760-780-940-960-volvo-3865.html&psig=AOvVaw2pTiTXCDN5S46WpsqjM4Fv&ust=1547826277693019[/img][/url]

[Afbeelding: 3501160-3.jpg]

Hebben jullie dat ook dat er steeds posts lijken te verdwijen?

Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Motorsteun rechts origineel Volvo, waar te krijgen? TeunTimmermans 1 1.785 7 August 2021, 17:57
Laatste bericht: skidje
  Motorsteun last minute laten vervangen? ja/nee Arjen van Hattem 10 11.129 20 July 2017, 18:29
Laatste bericht: PdeBruijne
  Zoekplaatje..........motorsteun van een..........? BartMandersRacing 0 1.344 1 July 2012, 19:46
Laatste bericht: BartMandersRacing

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)