Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
wat betekenen die stipjes
Voor de 1e, 2e en 4e versnelling klopt het wel ongeveer als ze voor maximale bereik zouden zijn. Ik mis alleen de 3e versnelling in dat geval.
242DL -75 | 265GLE -79 | 244TIC -81 | V70 TDI -98
Antwoord
Als je er van uit gaat dat je de 1e alleen voor het optrekken gebruikt en dus die 2 puntjes bij de 50 voor het overschakelan van de 2 naar de 3 is dan klopt het wel. Ik vraag me alleen af of dit het wel is. Ik ben benieuwd wie het weet.
Antwoord
lj_dekker schreef:Als je er van uit gaat dat je de 1e alleen voor het optrekken gebruikt en dus die 2 puntjes bij de 50 voor het overschakelan van de 2 naar de 3 is dan klopt het wel. Ik vraag me alleen af of dit het wel is. Ik ben benieuwd wie het weet.
Met mijn turbo trek ik meestal tot de 50 door in zn 1, dan zit je op ongeveer 6000 rpm.. 6000 rpm in zn 2 kom je ongeveer bij de 100 uit. En in zn 4 rij je rond de 180 bij 6000 rpm.
Zo redeneerde ik iig Smile
Antwoord
nico_v schreef:
lj_dekker schreef:Als je er van uit gaat dat je de 1e alleen voor het optrekken gebruikt en dus die 2 puntjes bij de 50 voor het overschakelan van de 2 naar de 3 is dan klopt het wel. Ik vraag me alleen af of dit het wel is. Ik ben benieuwd wie het weet.
Met mijn turbo trek ik meestal tot de 50 door in zn 1, dan zit je op ongeveer 6000 rpm.. 6000 rpm in zn 2 kom je ongeveer bij de 100 uit. En in zn 4 rij je rond de 180 bij 6000 rpm.

Zoooooo........ jij gaat niet voor de zuinigheid of levensduur van je motor zeker....... Maar misschien nodigt een turbo uit tot fors doortrekken ?? Ik schakel meestal op bij 2500 toeren en dan gaat het niet echt vlot. Af en toe (als het blokje lekker warm is) tot 3500 tpm; dan trekt-ie (B23E) wel lekker.
Volvo 240 GL sedan 1992 (en een DAF 55 variomatic 1970)
Antwoord
hij zegt wel meestal...maar of dat echt zo is :lol:
"Volvo - not everybody's car - but who wants to be everybody?"
Antwoord
Gerben schreef:
nico_v schreef:

Zoooooo........ jij gaat niet voor de zuinigheid of levensduur van je motor zeker....... Maar misschien nodigt een turbo uit tot fors doortrekken ?? Ik schakel meestal op bij 2500 toeren en dan gaat het niet echt vlot. Af en toe (als het blokje lekker warm is) tot 3500 tpm; dan trekt-ie (B23E) wel lekker.
Als je het mij vraagt moet je wel een beetje sportief rijden als je een turbo hebt.. Onder de 3500 rpm laadt mijn turbo niet eens, dan kan je net zo goed geen turbo rijden.
Niet dat ik de hele weg in zn 3 ga liggen als ik 50 km lang 120 moet rijden op de snelweg, maar tijdens het optrekken en inhalen trek ik iig zo ver mogelijk door Smile En dat alleen als de motor op temperatuur is gekomen. Ik zou niet weten waarom het schadelijk zou zijn, die dingen zijn er voor gemaakt.
Antwoord
als ie warm is is een beetje doortrekken geen probleem 8)
ik schakel meestal met de 240 bij 2200-2400 rpm, afhankelijk van of de motor warm is, berg op of niet etc..
als ie warm is zo af en toe eens langzaam opbouwn naar de 5500 rpm. Boven de 5000 klinkt het nog gezond maar er is geen kracht meer over :roll:
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Antwoord
nico_v schreef:
Gerben schreef:
nico_v schreef:

Als je het mij vraagt moet je wel een beetje sportief rijden als je een turbo hebt.. Onder de 3500 rpm laadt mijn turbo niet eens, dan kan je net zo goed geen turbo rijden.
Niet dat ik de hele weg in zn 3 ga liggen als ik 50 km lang 120 moet rijden op de snelweg, maar tijdens het optrekken en inhalen trek ik iig zo ver mogelijk door Smile En dat alleen als de motor op temperatuur is gekomen. Ik zou niet weten waarom het schadelijk zou zijn, die dingen zijn er voor gemaakt.

Iniedergeval, bij NORMALE MENSEN met NORMALE AUTO'S Big Grin zul je de 1 alleen gebruiken om weg te rijden en dan klopt mijn redenering dus wel. in zn 1 op 50 heb ik nog nooit gedaan. Dat moet wel zo'n verschrikkelijke hoop lawaai maken dat iedereen er waarschijnlijk bang van wordt denk ik Big Grin Wel van zn 2 naar zn drie op 100 en idd ook als t hele zaakje lekker op temp is. Een turbo nodigd inderdaad wel uit om ff flink door te trekken. Voel je het verschil met die intercooler goed trouwens?
Antwoord
ik weet niet hoe het zonder intercooler is, in elk geval doortrekken tot 6000 toeren zal ik nooit doen, ik vind het wel leuk dat de extra kracht en souplesse aanwezig is, inhalen gaat vlotter enzo, voor de rest kan de turbo bij mij van een vrij rustige oude dag genieten, ik heb niet het gevoel dat ik iets moet bewijzen met de auto, ik ben zelf vrij sterk
45 1993,v70 awd 97
Antwoord
lj_dekker schreef:Iniedergeval, bij NORMALE MENSEN met NORMALE AUTO'S Big Grin zul je de 1 alleen gebruiken om weg te rijden en dan klopt mijn redenering dus wel. in zn 1 op 50 heb ik nog nooit gedaan. Dat moet wel zo'n verschrikkelijke hoop lawaai maken dat iedereen er waarschijnlijk bang van wordt denk ik Big Grin Wel van zn 2 naar zn drie op 100 en idd ook als t hele zaakje lekker op temp is. Een turbo nodigd inderdaad wel uit om ff flink door te trekken. Voel je het verschil met die intercooler goed trouwens?
Nu staat deze thread in "Subgroep TURBO" dus over normale auto's hoeven we het even niet te hebben in dit geval. En normale mensen rijden ook geen 180 met hun 240 lijkt me dus die zouden geen baat hebben bij de laatste stipjes Smile

Je zit pas op 5500 rpm bij de 50 dus zo verschrikkelijk klinkt het ook weer niet, als je maar snel doorschakelt Wink

Ja die extra PKs merk je wel hoor. De enige 240 turbo zonder intercooler die ik heb gereden is die van henqui maar het verschil is duidelijk aanwezig. Meer "ketchup effect" o.a Smile
Antwoord

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)