6 October 2013, 13:25
Kees Roskam schreef:In de wintertijd heb ik altijd veel last van beslagen ruiten. Die vochtvreters van Conrad die ik vorig jaar daarvoor aangeschaft heb maakten geen verschil. Ze zuigen zich op den duur wel vol en gaan dan vies kleverig aanvoelen. Omdat ze toch niet hielpen heb ik ze er maar weer uitgehaald. Waarom ik altijd zo veel vocht in de auto heb weet ik niet. De ventilatie is prima en ik heb nergens lekkage. En zweten doe ik ook niet :-) . In mijn vorige 144 had ik dat probleem ook. Het zal dan wel bij de constructie van de auto's horen, denk ik...het is natuurlijk wel een combi tussen hoe 'lek' de auto is vs de gebruikte ontvochtiger. Mijn laatste 144 heeft minder 'geleden', kwam beduiden minder vocht binnen, ook doordat ik de diverse afdichtingen heb nagelopen. Met 2 van die zakken in de auto scheelde dat dus wel in mijn geval, en gedurende het stookseizoen gewoon wekelijks wisselen met degene die op de kachel liggen..
1 ding niet vergeten, ongeacht of de auto 'lek' is. De ramen moeten brandschoon zijn zodat zich geen condens kan vormen, lees kan hechten aan het glas. Wij hebben geen interieurfilters, dus ook al rook je niet (in de auto), de ongefilterde en vochtige lucht hecht zich met stofdeeltjes aan het glas, en dus ook waterdamp.. Er heerst in mijn auto ook altijd een verbod op het glas aanraken, het is immers niets meer dan een handig hulpmiddel om door de carrosserie heen te kunnen kijken en als bijkomstigheid de wind en rondvliegende beestjes uit je neus en haar te houden..
Dat scheelt echt een slok op een borrel..
En als het weer het toestaat, 2 ramen op een spleetje, het daglicht en de wind doen de rest, ook in de winter en zekers als het vriest..