19 September 2010, 22:09
noobaddieizpurvekd schreef:De verdeler zelf hoef je niet te vervangen maar de verdelerKAP en ROTOR wel.
De verdeler heeft zeker onderhoud nodig.
Bij mij waren de problemen direct opgelost na het vervangen van de "retards".
Dit zijn de meedraaiende gewichtjes in de schacht van de verdeler.
Van deze gewichtjes was er 1 stuk. De as waarop hij draaide was helemaal uitgelopen.
Na vervanging van de gewichtjes EN!!! de veertjes was het probleem verholpen.
Helaas zijn er bijna nooit van deze gewichtjes leverbaar. Dus ben je verplicht om een nieuwe/andere aan te schaffen.
Een andere auto van mij had enkele maanden of misschien wel een jaar stilgestaan. Na demontage en schoonmaken van de verdeler liep hij een stuk beter. De gewichtjes zaten vastgeplakt met oud vet en verbrande olie.
Je kunt de verdeler dus zeker niet buitensluiten bij storingen. Het is vaak een combinatie van allerlei dingen.
klopt allemaal maar alleen in het geval waarbij de vervroeging van de ontsteking wordt geregeld in de verdeler: centrifugaalvervroeging en vacuumvervroeging. Bij een Volvo 700 en 900 en bij moderne 200 volvo's is dit niet het geval, daar wordt de vervroeging geregeld door een computertje (EZK genoemd). Hierdoor zijn moderne volvo verdelers erg onderhouds arm. In mijn 900 zit er alleen maar een draaiende rotor in en verder helemaal niks.