15 September 2010, 20:40
Ja, 15" NU. ik heb nooit lekkere rondgereden met de 14".
Check ook alle bussen eens goed, zeker de bussen van de achteras hebben veel te voorduren en als die op zijn gaat de as scheef afhankelijk van de belasting. Niet comfortabel en zeker niet stabiel. Ik verwacht dat er nog zoiets mis is met de 240 van je ouders want normaal heeft de 240 geen ultieme wegligging maar stabiel is ie wel op normale snelheden.
mijn 1990-er had wel standaard een stabilisator achter.
Wat ook nog een goede verbetering was bij mijn 240 waren IPD swaybars (25 mm voor 22 mm achter), te koop op de VKB. Geen vervaning voor versleten bussen/kogelkoppen/dempers maar wel wat leuk extra's. Zo heb ik er jaren mee rondgerenden (icm 15" velgen en niet al te oude dempers) en dat ging goed door de bocht. Kost wel ergens 275-300 euro. verandering in comfort was er wel een beetje, maar eigenlijk alleen bij het schuin oprijden van drempels, dan gaat da carosserie meer heen en weer.
Een 940 is wel comfortabeler maar een standaard (versleten) 940 gaat vaak ook waardeloos door de bocht. Onderhoud is bij alle oudere volvo's nodig. Bij mijne zijn bijna alle bussen vervangen, samen met nieuwe dempers+veren+de rest, gekozen voor de stuggere varianten. Ik moet zeggen dat dat toch echt goed door de bocht gaat, maar het comfort is wel minder......
Check ook alle bussen eens goed, zeker de bussen van de achteras hebben veel te voorduren en als die op zijn gaat de as scheef afhankelijk van de belasting. Niet comfortabel en zeker niet stabiel. Ik verwacht dat er nog zoiets mis is met de 240 van je ouders want normaal heeft de 240 geen ultieme wegligging maar stabiel is ie wel op normale snelheden.
mijn 1990-er had wel standaard een stabilisator achter.
Wat ook nog een goede verbetering was bij mijn 240 waren IPD swaybars (25 mm voor 22 mm achter), te koop op de VKB. Geen vervaning voor versleten bussen/kogelkoppen/dempers maar wel wat leuk extra's. Zo heb ik er jaren mee rondgerenden (icm 15" velgen en niet al te oude dempers) en dat ging goed door de bocht. Kost wel ergens 275-300 euro. verandering in comfort was er wel een beetje, maar eigenlijk alleen bij het schuin oprijden van drempels, dan gaat da carosserie meer heen en weer.
Een 940 is wel comfortabeler maar een standaard (versleten) 940 gaat vaak ook waardeloos door de bocht. Onderhoud is bij alle oudere volvo's nodig. Bij mijne zijn bijna alle bussen vervangen, samen met nieuwe dempers+veren+de rest, gekozen voor de stuggere varianten. Ik moet zeggen dat dat toch echt goed door de bocht gaat, maar het comfort is wel minder......
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni

