21 August 2010, 20:10
Dat zal toch wel met de typegoedkeuring vd trekhaak te maken hebben. Mijn trekhaak zegt 75 max, maar ik belaad het spul liever zo licht mogelijk, dat ik de dissel nog ÃÃn arm op kan tillen. 100 kg is wel een hoop voor de 240, zoiets als een kaal motorblok op je trekhaak. De ANWB zegt er het volgende van:
De ideale kogeldruk
Als uitgangspunt kunt u voor de kogeldruk ongeveer 5 Ã 10% van het gewicht van de beladen caravan aanhouden. De grens daarbij is de maximale kogeldruk die de fabrikanten van uw auto, trekhaak en caravan voorschrijven. U kunt deze waarden vinden in het instructieboekje van de auto. De laagste waarde is maatgevend en die mag u dan ook niet overschrijden.
De ideale kogeldruk
Als uitgangspunt kunt u voor de kogeldruk ongeveer 5 Ã 10% van het gewicht van de beladen caravan aanhouden. De grens daarbij is de maximale kogeldruk die de fabrikanten van uw auto, trekhaak en caravan voorschrijven. U kunt deze waarden vinden in het instructieboekje van de auto. De laagste waarde is maatgevend en die mag u dan ook niet overschrijden.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969