16 August 2010, 17:13
Volvo-fanaten,
Mijn ouders hebben een 240 GL estate uit 1993. Deze hebben ze nu enkele maanden. Gekocht met achterstallig onderhoud, waarvan ik het motorische deel inmiddels weer op orde heb gebracht. Er zaten lekke ride-levellers onder, die hebben we vervangen voor standaard schokdempers van Nordicar(dan krijg je Monroe Originals). Op aanraden van de apk-keurmeester zijn de rubbers van de stabilisatorstang voor vervangen. Verder is er niets gebeurt, alle rubbers lijken op het oog in goede conditie(geen scheuren etc).
Nu zijn ze ermee op vakantie geweest, 2 personen, beperkte belading in de auto en een caravan. Ze vinden dat de achterkant zich wat onrustiger gedraagt dan hun voorgaande auto, een V70 classic met nivomats. Nu is dat natuurlijk niet verwonderlijk, maar ze vroegen zich af of het niet wat beter kan.
Afgelopen weekend hebben ze zo'n 100 km ermee moeten rijden. Belading: 4 volwassenen, vakantiespullen en 2 fietsen achterop. Hierdoor zakte die flink door en vonden ze hem erg onstabiel rijden, zweethandjes, niet harder dan 80km/u. Het was wel erg winderig buiten. Ik denk zelf dat dit natuurlijk een beetje te verwachten valt met zo'n belading, maar wil toch kijken of er dingen beter kunnen.
Nu heb ik naar de draaddikte van de achterveren gekeken. Ze zijn zwart met 2 gele strepen erop, draaddikte is 13mm. Volgens Vadis zou dit dan onderdeel nr. 1229052 moeten zijn. Als ik deze wil vervangen kan ik kiezen voor dezelfde veren, estateservices biedt ze onder het zelfde volvo-nummer aan als verzwaarde veren voor de estate. Ik kan ook kiezen voor de veren met nummer 3529916, wat volgens mijn informatie veren zijn die nog dikker zijn dan 13 mm, namelijk 13,8 mm. Deze worden bij scandcar aangeboden voor 42,50 ex. Ik heb alleen het vermoeden dat dat wel een beetje overdone is, aangezien ze maar enkele malen per jaar zo zwaar beladen rijden.
Andere vraag is in hoeverre de standaard schokbreker achter, dus de nieuwe Monroe Originals, tegen hun taak opgewassen zijn. Ze veranderen uiteraard niks aan de rijhoogte, maar bepalen wel voor een groot deel de wegligging. Ik kan me echter niet voorstallen dat nieuwe schokbrekers, van een toch wel aardig gerenommeerd merk als Monroe, niet toereikend zouden zijn.
Omdat er niks bekend is over de staat van onderhoud van het onderstel, pleit ik zelf voor nieuwe schokbrekers en veren rondom. Schokbrekers van Bilstein(kan ik gunstig geprijsd aankomen, heb ik zelf ook onder m'n 480), en veren gewoon standaard voor en verzwaard achter, die van estateservices.
Mijn vader heeft het trouwens steeds over hulpveren, had hij eerder ook eens onder een 240 laten zetten. Ik heb hier zelf alleen mijn twijfels over. Het lijkt me niet dat Volvo tijdens de ontwikkeling er al rekening mee heeft gehouden dat er hulpveren nodig zouden zijn.
Wie kan hier een goed advies over geven? Ohja, voor dat jullie erover beginnen: het budget is gelimitteerd, dus Koni's komen er niet onder. Ook staat comfort boven sportiviteit...
Alvast bedankt!
Mijn ouders hebben een 240 GL estate uit 1993. Deze hebben ze nu enkele maanden. Gekocht met achterstallig onderhoud, waarvan ik het motorische deel inmiddels weer op orde heb gebracht. Er zaten lekke ride-levellers onder, die hebben we vervangen voor standaard schokdempers van Nordicar(dan krijg je Monroe Originals). Op aanraden van de apk-keurmeester zijn de rubbers van de stabilisatorstang voor vervangen. Verder is er niets gebeurt, alle rubbers lijken op het oog in goede conditie(geen scheuren etc).
Nu zijn ze ermee op vakantie geweest, 2 personen, beperkte belading in de auto en een caravan. Ze vinden dat de achterkant zich wat onrustiger gedraagt dan hun voorgaande auto, een V70 classic met nivomats. Nu is dat natuurlijk niet verwonderlijk, maar ze vroegen zich af of het niet wat beter kan.
Afgelopen weekend hebben ze zo'n 100 km ermee moeten rijden. Belading: 4 volwassenen, vakantiespullen en 2 fietsen achterop. Hierdoor zakte die flink door en vonden ze hem erg onstabiel rijden, zweethandjes, niet harder dan 80km/u. Het was wel erg winderig buiten. Ik denk zelf dat dit natuurlijk een beetje te verwachten valt met zo'n belading, maar wil toch kijken of er dingen beter kunnen.
Nu heb ik naar de draaddikte van de achterveren gekeken. Ze zijn zwart met 2 gele strepen erop, draaddikte is 13mm. Volgens Vadis zou dit dan onderdeel nr. 1229052 moeten zijn. Als ik deze wil vervangen kan ik kiezen voor dezelfde veren, estateservices biedt ze onder het zelfde volvo-nummer aan als verzwaarde veren voor de estate. Ik kan ook kiezen voor de veren met nummer 3529916, wat volgens mijn informatie veren zijn die nog dikker zijn dan 13 mm, namelijk 13,8 mm. Deze worden bij scandcar aangeboden voor 42,50 ex. Ik heb alleen het vermoeden dat dat wel een beetje overdone is, aangezien ze maar enkele malen per jaar zo zwaar beladen rijden.
Andere vraag is in hoeverre de standaard schokbreker achter, dus de nieuwe Monroe Originals, tegen hun taak opgewassen zijn. Ze veranderen uiteraard niks aan de rijhoogte, maar bepalen wel voor een groot deel de wegligging. Ik kan me echter niet voorstallen dat nieuwe schokbrekers, van een toch wel aardig gerenommeerd merk als Monroe, niet toereikend zouden zijn.
Omdat er niks bekend is over de staat van onderhoud van het onderstel, pleit ik zelf voor nieuwe schokbrekers en veren rondom. Schokbrekers van Bilstein(kan ik gunstig geprijsd aankomen, heb ik zelf ook onder m'n 480), en veren gewoon standaard voor en verzwaard achter, die van estateservices.
Mijn vader heeft het trouwens steeds over hulpveren, had hij eerder ook eens onder een 240 laten zetten. Ik heb hier zelf alleen mijn twijfels over. Het lijkt me niet dat Volvo tijdens de ontwikkeling er al rekening mee heeft gehouden dat er hulpveren nodig zouden zijn.
Wie kan hier een goed advies over geven? Ohja, voor dat jullie erover beginnen: het budget is gelimitteerd, dus Koni's komen er niet onder. Ook staat comfort boven sportiviteit...
Alvast bedankt!

