6 August 2010, 10:18
Afgelopen weekend hebben we 't klusje geklaard. Begonnen met het eruit persen van de oude rubbers en ze vervangen voor PU rubbers. Het eruit was niet zo'n klus, maar sommige van de stangen waren wat verroest aan de binnenkant, dus die moesten nog wat uitgevijld en behandeld alvorens de nieuwe rubbers te kunnen monteren. 't Resultaat is er ZEKER naar:
[img width=800 height=533]http://a.imageshack.us/img203/7473/p1010580g.jpg[/img]
Verder met de de- en montage. Bij de APK was de boel al grotendeels los geweest en met dank aan montage met kopervet ging dat natuurlijk weer prima los. De andere kant was met wat hulp van kruipolie en wat aandringen (elbow grease) ook zonder problemen gedemonteerd.
[img width=800 height=600]http://a.imageshack.us/img696/5061/p1010586l.jpg[/img]
De panhardstang gaf nog het meeste protest. Waar ze vast zit aan de carosserie(bodem) was de stalen bus vastgeroest om de bout. Hier moest de slijptol aan te pas komen (met dank aan 'grind man' Vince) met het volgende resultaat:
[img width=800 height=533]http://a.imageshack.us/img697/8361/p1010585g.jpg[/img]
Ik had ook graag m'n tussenas-lager vervangen, maar dat bleek de verkeerde maat >
. Mooi balen, want die is erg hard aan vervanging toe en met de hele achteras los onder de oto was dat erg eenvoudig geweest. Als ik daar nu weer aan toe kom, sta ik wsl flinke tijd onder de brug om de hele boel weer los te trekken (kruiskoppeling - vlg 't handboek 3 uur brugtijd) :
. Eerst maar even genieten van:
[img width=800 height=600]http://a.imageshack.us/img208/9193/p1010590d.jpg[/img]
Mocht iemand overwegen de achterwielophanging op PU te zetten: DOEN! :o Wat een genot - zeker in vergelijking tot wat het was! Niet zo raar natuurlijk: de zjeu gaat wel een btje uit rubber in 30 jaar. Toen ik de voorwielophanging gedaan had, was ik al enthousiast. De achterwielophanging erbij is echt een compliment daarvoor. De oto volgt veel beter en spoort als een dolle. Met de verzwaarde veren van Jos245 (nog bedankt Jos!) staat 'ie ook weer netjes 'op hoogte', dus al met al een prima dagje klussen. 8)
Ik hoor de opmerkingen nu al over het verschil tussen de vervangen delen en wat er nog aan ellende onder de 242 zit. Ja, ik had ook de achteras moeten kwasten. Ja, de stabilisatorstang ook. Ja, de rest van de bodem ook. Ik weet 't, maar heb niet de plek om 'm een paar dagen/ weken te kunnen laten staan om dat te flikken. Als iemand nog een schuur niet gebruikt in 't Gooi: ik houd me aanbevolen!
[ik ben ZO'N ontzettende n00b :-[ - gewoon ff de FAQ lezen en gewoon fotokes posten natuurlijk 8)]
[img width=800 height=533]http://a.imageshack.us/img203/7473/p1010580g.jpg[/img]
Verder met de de- en montage. Bij de APK was de boel al grotendeels los geweest en met dank aan montage met kopervet ging dat natuurlijk weer prima los. De andere kant was met wat hulp van kruipolie en wat aandringen (elbow grease) ook zonder problemen gedemonteerd.
[img width=800 height=600]http://a.imageshack.us/img696/5061/p1010586l.jpg[/img]
De panhardstang gaf nog het meeste protest. Waar ze vast zit aan de carosserie(bodem) was de stalen bus vastgeroest om de bout. Hier moest de slijptol aan te pas komen (met dank aan 'grind man' Vince) met het volgende resultaat:
[img width=800 height=533]http://a.imageshack.us/img697/8361/p1010585g.jpg[/img]
Ik had ook graag m'n tussenas-lager vervangen, maar dat bleek de verkeerde maat >


[img width=800 height=600]http://a.imageshack.us/img208/9193/p1010590d.jpg[/img]
Mocht iemand overwegen de achterwielophanging op PU te zetten: DOEN! :o Wat een genot - zeker in vergelijking tot wat het was! Niet zo raar natuurlijk: de zjeu gaat wel een btje uit rubber in 30 jaar. Toen ik de voorwielophanging gedaan had, was ik al enthousiast. De achterwielophanging erbij is echt een compliment daarvoor. De oto volgt veel beter en spoort als een dolle. Met de verzwaarde veren van Jos245 (nog bedankt Jos!) staat 'ie ook weer netjes 'op hoogte', dus al met al een prima dagje klussen. 8)
Ik hoor de opmerkingen nu al over het verschil tussen de vervangen delen en wat er nog aan ellende onder de 242 zit. Ja, ik had ook de achteras moeten kwasten. Ja, de stabilisatorstang ook. Ja, de rest van de bodem ook. Ik weet 't, maar heb niet de plek om 'm een paar dagen/ weken te kunnen laten staan om dat te flikken. Als iemand nog een schuur niet gebruikt in 't Gooi: ik houd me aanbevolen!
[ik ben ZO'N ontzettende n00b :-[ - gewoon ff de FAQ lezen en gewoon fotokes posten natuurlijk 8)]
R.I.P. Volvo 244 GL - 1980 - geel;
verkocht: 'de tunnel' Volvo 245 DL - 1980 - geel - LPG;
enjoying: 'Doris' - Volvo 242 DL - 1975 - bordeauxrood - LPG;
tryin to enjoy (more): 'Die Nieuwe Ouwe' - Volvo 940 GL - 1996 - groen - LPi.
verkocht: 'de tunnel' Volvo 245 DL - 1980 - geel - LPG;
enjoying: 'Doris' - Volvo 242 DL - 1975 - bordeauxrood - LPG;
tryin to enjoy (more): 'Die Nieuwe Ouwe' - Volvo 940 GL - 1996 - groen - LPi.